Osloby

Full kollisjon om bompenge-tilbud fra regjeringen

Få fakta på bordet før dere konkluderer, er oppfordringen fra Venstres Hallstein Bjercke til resten av borgerlig side og til de rødgrønne.

Er det et mål i seg selv å kutte bompengene? Ja, mener regjeringen. Nei, mener Oslo-byrådet. Vegard Wivestad Grøtt, NTB scanpix

  • Christian Sørgjerd
    journalist

Skal Oslo si ja eller nei til milliarder til lavere bompenger og satsing på kollektivtrafikk fra staten?

Lille julaften sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo nei, i et intervju med ABC Nyheter. Det rødgrønne byrådet mener reduserte bompenger vil gi økt biltrafikk inn til Oslo.

I en kronikk i Aftenposten fredag utdypet han kritikken, han mener tilbudet er for godt til å være sant.

Siden har krangelen gått i en rekke medier.

«Trist», var karakteristikken til samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). «Politisk selvskading», mente Eirik Lae Solberg (H) i Oslo Høyre.

Les også

«Derfor kan ikke Oslo si ja til bompengeavtalen nå», skriver Raymond Johansen i denne kronikken

Tall først, beslutning etterpå

Hallstein Bjercke (V) Jan Tomas Espedal

Hallstein Bjercke, gruppeleder for Venstre i bystyret, mener debatten hittil har vært preget av synsing. Han etterlyser et skikkelig faktagrunnlag før man tar en beslutning.

– Det er store summer vi snakker om her. Vi har fått et tilbud fra regjeringen på totalt sett flere milliarder. Så er det en hake, noe må brukes på å redusere bompengene også, sier Bjercke.

– Vi må få skikkelige utredninger på plass, som viser hvordan effekten blir av ulike løsninger og kombinasjoner, sier han også.

Nå har Venstre bedt Oslopakke 3-sekretariatet, altså fagfolkene i Veivesenet, regne på totalt 22 ulike scenarioer. Hvordan bør bompengene kuttes og hvordan bør kollektivtransport-satsingen være, hvis man samtidig skal klare å nå målet om nullvekst i biltrafikken?

– Å si nei til tilbudet, uten å kjenne fakta, er uansvarlig. Så er jeg ikke overbevist om at det er mulig, men vi trenger et kunnskapsgrunnlag, sier Bjercke.

Les også

Viken setter hardt mot hardt om E18, truer med å trekke fylkets milliardgaranti til prosjektet

Fortsatt ubesvarte spørsmål

Selv om tilbudet er blitt konkretisert av regjeringen, er det fortsatt ubesvarte spørsmål om det, blant andre:

  • Hvis fylkene takker ja, for hvor lang tid binder de seg til å ikke øke bompengene igjen?
  • Hva skjer med pengene hvis man ikke klarer å holde nullvekstmålet lokalt?
  • I hvilken grad vil regjeringen legge seg opp i hvordan bompengekuttene gjennomføres, må det kuttes flatt?

I valgkampen avviste samferdselsministeren skreddersydde løsninger. Nå åpner han døren på gløtt for det.

– Innretningen på det er vi kapable til å diskutere, sa han i Politisk kvarter hos NRK denne uken.

Les også

«Regjeringen sier nei til det som virker», mener kommentator Andreas Slettholm

Bruke pengene på elbil?

Både i Bergen, Stavanger og Trondheim har rødgrønne flertall takket ja til tilsvarende tilbud fra regjeringen, bare Oslo-byrådet holder igjen.

Disse skal finansiere T-bane, trikk og motorvei i Oslo-området også i fremtiden. Vegard Wivestad Grøtt, NTB scanpix

– Det er uaktuelt for oss å gå med på endringer som gjør det vanskeligere å nå målet om redusert biltrafikk og kutt i klimagassutslipp, sa Raymond Johansen til Aftenposten for en uke siden.

Han luftet samtidig muligheten for å bruke pengene kreativt - his det blir mulig å forhandle om punktene i avtalen. Kan man for eksempel bruke dem på gjøre det fortsatt gratis for elbiler i bomringen, samtidig som man øker takstene, men bare for nyinnkjøpte biler på fossilt drivstoff?

Å takke ja til pengene, men bruke dem på elbil-subsidier, er en løsning også Høyre i Oslo har foreslått.

Oslo Venstre foreslo allerede i valgkampen å doble rushtidsavgiften i bomringen, kutte prisene til andre tider av døgnet, og samtidig bruke de ekstra pengene til kollektivtransport til å kutte månedskortprisen. Dette er et av alternativene de nå har bedt om utregninger for.

– Når vi får svar, kan vi ta et opplyst valg om vi bør ta imot pengene eller ikke – og hvordan dette best kan innrettes, sier Hallstein Bjercke.

Les mer om

  1. Oslopakke 3
  2. Samferdsel
  3. Bystyret
  4. Bompenger
  5. Oslopolitikken

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Milliardstrid kan velte Oslo-regionens største samferdselsprosjekter

  2. OSLOBY

    Byrådet vil bruke bompenger på kollektiv-priskutt. Det er ikke lovlig, sier ministeren.

  3. KRONIKK

    Vi er blitt tilbudt en avtale som er for god til å være sann

  4. OSLOBY

    Dette er sakene som kan velte bompenge-forhandlingene

  5. OSLOBY

    Byrådet vil stanse ny E6. Nå kan i stedet en uvant allianse stanse byrådet.

  6. OSLOBY

    Så dyr må bomringen være for å få alle til å skifte til elbil