Osloby

På Øya for å lære å selge norsk kultur

Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) vil ha norske kulturbransjer til å se på verden som sitt nedslagsfelt.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) møtte fredag norsk kulturbransje og daglig leder Tord Krogtoft i Øyafestivalen for å diskutere norsk kultureksport. Rolf Øhman

  • Øystein Aldridge

– Vi har vært altfor opptatt av det norske markedet. Skal vi skape store navn, som igjen kan generere pengestrømmer tilbake til norsk kultur, må vi se på verden som vårt marked. Da tror jeg vi trenger flere møteplasser som Øya i Norge, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland (H).

Fredag ettermiddag møtte hun store deler av kulturnæringen til samtale på Munchumuseet.

Der fikk hun innspill til hvordan Norge kan selge mer kultur til utlandet, sende flere talenter ut i verden, samt skape lønnsomme arbeidsplasser i de kreative næringene.

Bakteppet var selsvagt Øyafestivalen, som langt på vei har lykkes med å tiltrekke seg internasjonal oppmerksomhet.

1,2 millioner kinesere har sett Øya på TV

Ved hjelp av pengestøtte fra Utenriksdepartementet arrangerer festivalen hvert år Øya International. Dit inviteres utenlandske bransjefolk for å knytte kontakter, og kanskje oppdage nye norske talenter. Øya International reiser også til byer som London, Berlin og Austin for å promotere norsk musikk.

Helleland mener norsk kulturnæring har mye å lære av Øya når det gjelder å løfte norsk kunst og kultur ut i verden.

Hun har blant annet latt seg imponere av at Øya har hatt et kinesisk TV-team på besøk. Ifølge Øyas daglige leder Tord Krogtoft har 1,2 millioner kinesere sett opptakene som ble gjort på fjorårets festival.

Fredag ettermiddag skulle Helleland på befaring i Tøyenparken sammen med Krogtoft og Øyas styreleder Geir Hjorth.

– Jeg håper å lære hvordan de knytter kontakter, får frem gode navn - og hvordan får de et selskap fra Kina til å komme å lage film om dem. Vi kan ikke bare lage festival for nordmenn. Vi må invitere verden hit, sier Helleland.

  • Øyafestivalen er god butikk for eierne: Dette tjener de på Øya-suksessen

Øya som internasjonalt springbrett

Denne uken er 130 utenlandske delegater på besøk i Tøyenparken. Øya International er bygd opp over en periode på 10-12 år.

– Det har gitt musikkbransjen mange internasjonale kontakter. Møteplassen gir norske artister muligheten til å få seg en agent i Tyskland, Frankrike eller USA, og dermed starte den vanskelige jobben med å breake i et nytt land. En fyr som man treffer på Øya, kan fort være springbrettet til en internasjonal karriere, sier Krogtoft.

Samtidig legger han ikke skjul på at Øya International er helt avhengig av forutsigbare offentlige støtteordninger for å kunne invitere «halve verden» til Tøyen.

– Jeg er veldig for kultur som næring, men det betyr ikke at man kan slutte å støtte den økonomisk, sier Krogtoft.

Les mer om

  1. Øyafestivalen

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Trondheim får prestisjekontor

  2. KULTUR

    Byene må på audition for å lokke til seg Kulturrådets nye kontor

  3. KRONIKK

    Kunstnerne er selv de beste ambassadører for norsk kunst

  4. KULTUR

    Nå kommer meldingen Kultur-Norge har ventet på

  5. SPORT

    Holder utenlandske spillselskap unna: – Akkurat nå er dette den beste modellen

  6. KULTUR

    – Helleland har sviktet som kulturminister