Osloby

Jobbreisen: Skal du flytte ut av Oslo? Se til Lillestrøm.

Aftenposten har pendlet fra fire steder utenfor Oslo. Konklusjon: Lillestrøm er det beste utgangspunktet for å pendle til jobb i hovedstaden.

  • Olav Eggesvik
  • Sveinung Berg Bentzrød
  • Frode Sætran
  • Astrid Løken

I løpet av fire dager denne uken har vi pendlet fra Asker, Nittedal, Lillestrøm og Ski med tog, buss, sykkel og bil.

Den beste opplevelsen hadde vi helt klart på reisen fra Lillestrøm.

Tog fra Lillestrøm er den beste reisen

– Det er vanskelig å finne et sted å bo til så lav pris, som er kun 10 minutter fra Oslo, sa Line Abrahamsen Teodorsen, som togpendler daglig Lillestrøm-Oslo, da Aftenposten reiste med henne for å teste strekningen.

38 poeng fikk den raske togreisen inn til Oslo. Det hele var over på ti minutter.

Et poeng som trekkes frem er at de som bor i Lillestrøm faktisk kan bruke kortere tid til jobb enn mange av dem som bor i Oslo.

Også bilen og sykkelen kom godt ut av det på reisen inn til hovedstaden, mens bussen måtte ta til takke med sisteplass.

Her kan du se alle jobbreisene:

  • Asker: – Køen var ikke like som jeg fryktet
  • Nittedal: Toget var storfavoritt. Så ble det trøbbel.
  • Lillestrøm: – Toget var uslåelig
  • Ski: Buss med knepen seier

Glad Skedsmo-ordfører

– Åh, så herlig! sier Skedsmo-ordfører Ole Jacob Flæten (Ap) om Aftenpostens kåring.

– Vi har hatt en rivende utvikling etter at Romeriksporten kom, med Norges tredje største kollektivknutepunkt midt i byen. Det er bra for næringslivet og alle som bor her. At vi kommer så godt ut i Aftenpostens kåring svarer til den investeringen som er gjort, mener Flæten.

– Hvordan ville det sett ut hvis kollektivtilbudet ikke var like godt?

– Da hadde vi kommet langt ut i bakleksa. Vi ville hatt utrolig store utfordringer med trafikken. Det ville uansett vært en befolkningsvekst i dette området, og hvis vi ikke hadde lagt til rette for det ville det blitt kø og kaos.

Sykkel best sammenlagt

Noen vil kanskje bli overrasket over resultatet, men for dem som reiser slik allerede vil det neppe komme som noen overraskelse:

Sykkelen vant sammenlagt, når vi summerer sammen poengene for alle reisene.

Av transportmidlene vi har testet er det absolutt færrest som bruker sykkel. I snitt gjennom hele året er 3,7 prosent av arbeidsreisene fra Akershus til Oslo på sykkel, viser et estimat fra Ruter.

Men syklistene vi har snakket med ville ikke valgt noe annet, i alle fall ikke om sommeren. De trekker frem at de er ferdig trent når de kommer hjem fra jobb og får fine opplevelser langs veien.

Bussen kom på andre plass, toget er like bak og bilen kom soleklart sist.

Aftenpostens undersøkelse er langt fra vitenskapelig, men gir et innblikk i det rundt 84.000 mennesker opplever hver dag når de reiser fra Akershus til jobben i Oslo.

Kriteriene vi har sett på er reisetid, pris, om det er god dekning på strekningen, hvor miljøvennlig transportmiddelet er, komfort, stressfaktor og punktlighet.

Det er mye som kan gå galt når man skal reise fra Akershus til Oslo i rushtiden.

Med unntak av Asker har noe gått galt på hver strekning for minst ett av transportmidlene. Sykkelen punkterte, journalisten som skulle ta buss sto ved feil plattform, bilen ble stående i kø etter en ulykke og et arbeidstog havarerte og det ble buss for tog.

Håper flere får øynene opp for sykkel

Flere bør ta sykkelen, mener leder for samferdselsutvalget i Akershus, Solveig Schytz (V).

– Vi har ambisjoner om at flere skal sykle, og da legger vi først og fremst vekt på at flere må sykle kortere avstander. Der er potensialet stort, sier Schytz.

Hun mener ekspress-sykkelveier hvor man får skilt syklende og gående er det som skal til for at flere velger sykkelen på de lengre reisene til jobb.

En ny ekspressykkelvei er en del av E18 Vestkorridoren-utbyggingen, og en ny ekspressykkelvei i Lørenskog ligger i forslaget til Nasjonal Transportplan.

– Det kommer, men tar lengre tid enn jeg hadde håpet. Det vi jobber med nå er å gjøre det mer sammenhengende, sier hun.

– Bilen har stort sett vært et greit alternativ. Vil dere gjøre noe med det?

– Det må bli enda mer attraktivt å reise kollektivt og sykle, og det må koste mer å kjøre bil.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Akershus
  2. Ruter
  3. Tog
  4. Sykkel
  5. Befolkningsvekst
  6. Bil

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Jobbreisen fra Nittedal: Toget var storfavoritt. Så ble det buss.

  2. OSLOBY

    Byråden vil lytte til rasende Bygdøy-beboere

  3. OSLOBY

    Byrådet vil femdoble bompengene på dager med høy forurensning

  4. OSLOBY

    Flere boliger skal gjøre Fornebubanen bærekraftig

  5. OSLOBY

    Trodde bilen sto i revers

  6. OSLOBY

    Jobbreisen fra Ski til Oslo: Bussen knep seieren med bra nett