Osloby

Beboere og butikkeiere i trikkeopprør

Trikken skal frem i gaten som går ned mot rundkjøringen på Bislett. Men beboere og butikkeiere mener at gaten vil dø.

Anne Hanevold hos Bislett blomster regner med at hun må stenge butikken før sommeren. -Dette er døden for oss, sier hun. MATS BLEIKELIA

  • Kjersti Flugstad Eriksen

I ett år skal kommunen teste en parkeringsfri strekning i gaten. For Thereses gate er en verstinggate der trikken ofte blir forsinket av feilparkerte biler. Men både på Facebook og på underskriftslister i butikkene mobiliserer beboerne mot forbudet.

Innehaveren av Bislett Blomster tror hun må legge ned før sommeren, så markant er kundenedgangen etter at parkeringsforbudet ble innført i forrige uke.

— Vi er sjokkert. Vi har kunder fra hele byen, og de kommer ikke hit mer, sier Anne Hanevold, innehaver av Bislett Blomster. I går rundt lunsjtider var hun og hennes medarbeidere uten en kunde, og det er ikke slik det pleier å være, forteller hun.

— Det pleier å være fullt i butikken. Vi har mange store kunder som bestiller til dåp og bryllup, for eksempel, og da kan de ikke bære med seg blomster i kulden til et parkeringshus i sentrum, mener Hanevold.

Baker færre brød

Hos naboen Godt Brød sier to av bakerne der det samme: det er blitt færre folk.

- Nå skulle det vært fullt på alle bord, men se her, sier Jan Nawrozi. Kollegaen Robin Twang peker på brødhyllen. Før bakte de 200 brød pr. dag, nå anslår han at de baker rundt 150.

— Vi merket det med en gang. Dette ødelegger hele Thereses gate. Det blir en spøkelsesgate, mener Twang.

I utgangspunktet var planen bare å skilte, men etter råd fra egne fagfolk, bestemte Bymiljøetaten seg for at de ville sperre av med store steinklosser.

— Nå skal vi teste dette, og da er vi avhengig av å være sikre på at det ikke er mange feilparkerte biler som hindrer effekten av tiltaket. Hvis ikke blir det å plage folk unødvendig, sier Njål Are Møller, som jobber med fremkommelighetstiltak i Bymiljøetaten. Steinene er også der for å skille fotgjengere og biltrafikk.

Vet det er upopulært

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) sier hun er klar over at parkeringsforbudet er upopulært.

- Hvis vi mener alvor, må vi gjøre tiltak som har negative konsekvenser for noen. Vi mener likevel at det er riktig å gjennomføre, sier Melby. Hun vil la det gå litt tid før ordningen evalueres.

— Vi vurderer tiltaket fortløpende, men først på slutten av året gjør vi en grundig evaluering, og vurderer konsekvensene for beboere og næringsdrivende.

Benker eller sykkelsti

Den nye stripen nedover Thereses gate skal brukes av myke trafikanter, enten som sykkelvei eller bredere fortau. Benker er også foreslått. Om det fysiske skillet skal opprettholdes, er avhengig av hva eksperter på trafikksikkerhet mener.

- For noen er dette en dramatisk endring, det er vi klar over. Hvis det ikke har en effekt for trikken, eller hvis det har en innvirkning på trafikksikkerheten som vi ikke så, kan det hende at prosjektet blir avsluttet i løpet av kort tid. Men hvis det fungerer bra, kan det være at man ønsker å utvide dette utover 2014, sier Møller.

Utsetter Thorvald Meyers gate

I utgangspunktet skulle parkeringsplassene i Thorvald Meyers gate også fjernes, men nå vil Bymiljøetaten heller avvente resultatene fra Thereses gate litt. En gjennomføring i løpet av 2014 er likevel planen.

- Vi må følge med på butikkene og ha en dialog, og vi må passe på at utviklingen ikke endrer seg ut fra det som er normalt. Eventuelt kan vi se på andre tiltak som kan bedre vilkårene for næringsdrivende og øke attraktiviteten til gaten på andre måter, sier Møller, som får både positive og negative tilbakemeldinger på tiltaket.

Ifølge Møller har Brann- og redningsetaten sagt at situasjonen for utrykningskjøretøyer er like god eller bedre enn den som var. Når våren kommer, blir beboerne invitert til å jobbe med forslag til hvordan gaten kan bli attraktiv for besøkende.

Bymiljøetaten har satt opp steinblokker for å hindre parkering i Thereses gate. MATS BLEIKELIA

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Rundt 1800 parkeringsplasser skal fjernes i Oslo de neste årene

  2. OSLOBY

    Mer bråk i Thereses gate: – Dere er helt ubrukelige, alle sammen

  3. OSLOBY

    Her er planene for bilfritt Grünerløkka

  4. OSLOBY

    Thereses gate er nødvendig når Oslos nye trikker skal ha bakketrening

  5. OSLOBY

    Har flyttet 220 leddbusser til boliggate på Grünerløkka: – Uforståelig

  6. OSLOBY

    I 1999 ville Høyre fjerne gateparkeringsplassene i Oslo sentrum, nå frykter de butikkdød