Osloby

- Sikkerheten på norske flystevner er svært god

Denne helgen var det igjen flystevne på Kjeller. To flystevneulykker den siste måneden skremmer ikke arrangørene.

  • Heidi Anne Johnsen

Drønnet fra Mustangen får luften til å dirre over flyplassen på Kjeller. Publikum koser seg med blikket rettet opp mot den blå himmelen, der veteranfly gjør den ene halsbrekkende loopen etter det andre.

Over kornåkre og boligfelt får North American P-51 Mustang "Sharkmouth" og skoleflyet Harvard TA-268 luft under vingene. Heidi Anne Johnsen

To alvorlige ulykker ved flystevner i England og Sveits den siste måneden skremte ikke arrangørene av stevnet på Kjeller.Men i løpet av de siste ukene har det gått fryktelig galt to ganger. 23. august kolliderte to fly under et flystevne i Sveits, en person omkom. Mens 11 personer omkom da et fly styrtet og traff flere biler på motorveien i Shoreham i Sør-England i august.

Sikkerhetsrutinene ikke endret etter ulykkene

Ulykken har ikke gjort at man vurderte å avlyse helgens flystevne på Kjeller, og har ikke ført til endringer i de vanlige sikkerhetsrutinene.

- Dagens regler og rutiner er så systematiske og grundige at vi føler oss svært trygge, sier Bjørn Strøm, som er operativ stevneleder.

Luftens akrobater imponerer publikum Heidi Anne Johnsen

Etter den store ulykken i Rammstein i Tyskland i 1988, hvor tilsammen 70 mennesker ble drept, ble sikkerheten satt i system med et nytt regleverk.

Slutt på flyvning over publikum etter ulykken i 1988

- Den viktigste endringen er forbud mot å fly over publikumsområdet. Norske flystevner har stort sett fulgt de samme reglene de siste 20 årene, sier han.

— Sikkerheten på stevnene er godt ivaretatt

Prosessen med å arrangere et flystevne starter lang tid i forveien. Alle innslagene må være kvalitetssikret og godkjent av Luftfartsmyndighetene.

- Før stevnet lager vi en sikkerhetsanalyse, hvor vi bestemmer avstander og høyder de ulike flyene skal få lov til å fly, sier Strøm.

Ved store stevner er det en egen sikkerhetskomité, der til enhver tid tre personer overvåker oppvisningen.

De har kontakt med flyverne og kan bryte inn hvis flyene beveger seg utenfor de områdene som er bestemt. Det kan skje ved uhell, for eksempel på grunn av vind. Sikkerhetskomiteen kan også avbryte flyvningen og kalle flyet til bakken og følger med på vær og vindforhold.

- Stevneledelsen og pilotene bestemte å ikke fly de letteste flyene å fly i dag, fordi det var mye vind, sier Strøm.

Sikkerhetskomiteen koordinerer også lufttrafikken over og har kontakt med kontrollsentralen i Røyken. Dessuten er alle som deltar på arrangementet drillet i nødprosedyrer. Det gjelder alt fra propellvakter til de som står og passer på at publikum holder seg innenfor gjerdene.

Sikkerhetsklarering av flyverne

Luftakrobatikk er en egen utdannelse som kommer etter grunnleggende pilotutdannelse.

Den enkelte pilot sertifiseres for å kunne fly i ulik høyde, og må søke Luftfartsmyndighetene om godkjenning. Det lavest tillatte for akrobatikk er 200 fot, eller 50 fot i rett linje foran publikum.

Johnny Edvardsen er mest bekymret for hørselen til Anna (6) og Sigurd (2), så gule øreklokker er på plass. Heidi Anne Johnsen

Flyverne drilles på å utføre alle mulige akrobatiske øvelser, men også å ta flyene ut av alle unormale stillinger.

Luftens akrobater føler seg trygge

Lars Ness har mange år som luftakrobat bak seg, og opptrer med Mustang på dagens arrangement. Han har ikke latt seg uroe av ulykkene.

Få ulykker på flystevner

- Det har ikke vært en eneste publikumsulykke ved flystevner i England på 52 år, til tross for at det arrangeres 500 stevner i året.Flystevner er det utendørsarrangementet som trekker flest mennesker etter fotball, sier han.

Ness mener at ved siden av at fly er morsomt, er flystevner også viktig historieformidling.

- Det er noe helt annet å se flyene, lukte og høre, kanskje få være med på en tidsreise i ett av veteranflyene.- Det å kunne vise frem flyene viser historien bedre enn bare å lese om den. Historien blir til stede på en helt annen måte.

  1. Les også

    Dødstallet stiger til 11

  2. Les også

    To fly kolliderte under oppvisning

  3. Les også

    Spitfire - ikke bare et fly, men et ikon

IMG_6409-3dowp72PW_.jpg Heidi Anne Johnsen

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Øyenvitner: Så røyk og fragmenter fra flyet før det traff bakken

  2. OSLOBY

    Valgsirkus på hjemmebane

  3. OSLOBY

    12 ting du bare får høre i skoledebatter

  4. OSLOBY

    Oslos gjeld vil doble seg på fire år

  5. OSLOBY

    Byrådet vil bruke 2,3 mrd. på å kjøpe flere kommunale boliger

  6. OSLOBY

    Skattetallene: Her er Oslos rikeste og fattigste nabolag