Osloby

PR-byrå skrev samferdselsbyrådens hyllest til kommunalt selskap. Faktura: 30.000,-

I årsrapporten hyller samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) Oslo Vognselskap. Kommunikasjonsbyrået Zynk fakturerte over 30.000 kroner for jobben.

Byråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) står som forfatter av artikkelen, som er skrevet av PR-byrået Zynk. Fotomontasje/Aftenposten

  • Olav Eggesvik
    Journalist

Aftenposten har fått innsyn i fakturaene Oslo Vognselskap, som eier T-banevognene og trikkene, har fått fra kommunikasjonsbyrået Zynk.

De er hyret inn av vognselskapet blant annet for «bedre eierdialog», for å klargjøre selskapets rolle overfor Ruter og Sporveien, og for å synliggjøre selskapets resultater og «skape bedre økt legitimitet for selskapets funksjoner.»

Det er byrådet og Oslo kommune som eier vognselskapet.

Selskapet la større ressurser enn vanlig for å lage årsrapporten for 2015. Ansvarlig byråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) ble bedt om å skrive en tekst til årsrapporten.

I artikkelen står det blant annet:

Jeg og det rødgrønne byrådet har høye ambisjoner for kollektivtransporten og Oslo Vognselskap yter et stort bidrag til det grønne skiftet.

Les hele artikkelen her.

Fakturerte over 30.000 kroner

Artikkelen ble sendt over fra vognselskapet til byrådsavdelingen. Det er ikke uvanlig at kommunale selskaper sender utkast til slike tekster, som byråden så godkjenner, får Aftenposten opplyst.

Men det var PR-byrået Zynk som skrev teksten for byråden, på vegne av Oslo Vognselskap.

Med tekstproduksjon og redigering har regningen kommet opp i over 30.000 kroner.

Vognselskapet betaler ikke moms. Dermed blir den reelle utgiften for Oslos kollektivtransport 24.150 kroner.

  • Kollektivselskapene kranglet: – Trikkekjøpet forsinket med ett år, hevder Ruters styreleder

– Det var litt dyrt

– Synes du det var god bruk av penger?

– Jeg synes det var litt dyrt, svarer administrerende direktør Erik Lund i Oslo Vognselskap da Aftenposten spør ham om utgiften.

Byråden: Overrasket

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) sier hun ikke var klar over at artikkelen med hennes navn i årsrapporten kostet så mye å produsere.

– Nå er det vanlig at vi får innspill fra virksomhetene på innleggene vi har i deres årsrapporter. Det var ikke meg kjent at dette kom fra et konsulentfirma. Det er jeg overrasket over, sier Berg.

Les mer om

  1. Oslo Vognselskap
  2. Lan Marie Nguyen Berg

Relevante artikler

  1. LEDER

    Aftenposten mener: Dårlig Oslo-PR

  2. OSLOBY

    Kommunalt selskap leier PR-hjelp for å snakke med kommunen

  3. OSLOBY

    Ap-politiker: Ikke Oslo Vognselskaps oppgave å kommunisere med befolkningen

  4. DEBATT

    Oslo Vognselskap svarer: Vi har ikke leid inn PR-byrå for å påvirke kommunen

  5. OSLOBY

    Til neste år øker kollektivprisene i Oslo, men det blir flere avganger

  6. OSLOBY

    Venstre angriper MdG for kollektiv-prishoppet i Oslo