Osloby

- Vi kommer til frokost

Aften går inn som ettermiddagsavis. Men Aftenposten skal tilby like god og mye Oslo-journalistikk til flere lesere enn før.

afp000451510.jpg Stein J. Bjørge

  • Hilde Haugsgjerd

AFTENS VIKTIGSTE OPPGAVE har i mange år vært å bringe nyheter og reportasjer fra Oslo. Det er lenge siden ettermiddagsavisen brakte nattens og formiddagens nasjonale og internasjonale nyheter.

Aften har ikke vært en tradisjonell lokalavis. For Oslo er ikke et lite lokalsamfunn, men en storby med en kulturelt sammensatt og geografisk spredt befolkning.

Det interesserer ikke folk på Furuset hvilke reguleringsplaner som gjelder for en tomt på Røa.

Men fordi Oslo er Norges hovedstad og landets største by, skjer det mye her som interesser alle, uansett hvor man bor eller arbeider i byen.

Og det foregår mye som også interesserer folk utenfor Oslo, fordi det handler om nasjonale institusjoner eller om nye trender som vil spre seg til andre deler av landet.

Det er om slike temaer Aften har drevet journalistikk:

Om skolene i et flerkulturelt samfunn der noen skoler er helt ”hvite” mens andre bare har elever med flerkulturell bakgrunn.

Om situasjonen i kollektivtransporten, som hver dag bringer flere hundre tusen mennesker til og fra jobb.

Om plassering og utforming av nasjonale kulturinstitusjoner.

Om byens mangfoldige uteliv.

Om urban livsstil og matvaner.

Ingen annen redaksjon har vært så god til å ta pulsen på Norges hovedstad som journalistene i Aften.

Dette oppdraget skal de fortsatt ha, selv om Aften ikke lenger vil komme på ettermiddagen. Fra nyttår skal de skrive om Oslo til nytte og glede for flere enn de som har abonnert på ettermiddagsavisen.

Aftenpostens morgenavis vil fra 2. januar få en Oslo-del tre ganger i uken, som vil bli distribuert til alle abonnenter i Oslo og Akershus. ”Oslo” vil få 60 000 flere lesere enn Aften har hatt.

Og den vil kunne leses når om helst i løpet av dagen.

Fra andre uke i januar kommer Aftenposten hver torsdag med en ny, gratis ukeavis i Oslo-området, Osloby, som vil bli distribuert til 280 000 husstander.

Vårt nye, digitale Oslo-produkt for web og mobil, osloby.no, har i løpet av høsten fått godt over 300 000 ukentlige brukere.

Slik vil Aftenpostens tilbud om Oslo-journalistikk av høy kvalitet komme i flere utgaver og kanaler, og derfor nå langt flere enn før.

Til Aftens abonnenter og trofaste lesere vil jeg si:

Takk for i Aften – velkommen i Morgen.

Hilde Haugsgjerd Trygve Indrelid

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Derfor tar Aftenposten betalt for enkelte koronasaker nå

  2. KULTUR

    Espen Egil Hansen: – Historiske tall

  3. KULTUR

    DN bryr seg ikke om at E24 er størst på nett: – Som å sammenligne poteter og trøfler

  4. NORGE

    Ber samferdselsministeren sikre folket lørdagsaviser

  5. KOMMENTAR

    Aldri har den frie, kritiske journalistikken vært under styggere og alvorligere press. Aldri har den vært viktigere

  6. KULTUR

    Aftenposten øker satsingen på klassisk musikk