Osloby

Buss for tog skaper problemer – igjen

Hvilke erfaringer har du med buss for tog? Del din historie med oss.

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Den første (forsinkede) bussen kunne ta fem passasjerer. Den neste kjørte feil — og uten passasjerer. Bussjåføren på den tredje - som skulle gå en time senere - måtte overtales til å overta.

Utallige perioder med prøving og feiling med buss for tog har ikke vært nok for NSB. Mandag morgen ble det en trang start for uke to av i alt tre med full stenging av Østfoldbanen. Med forsinkede busser og sjåfører på avveie.

Samtidig ventes «buss for tog»-korken ut av Oslo denne ettermiddagen å bli verre enn den var i forrige uke. Og høyst sannsynlig vil den bli enda verre i neste uke, da ferien er over for enda flere.

I tillegg til problemer med buss for tog ble jernbanen rundt Oslo mandag rammet av signalfeil, noe som førte til full stans på Skøyen stasjon.

Passasjerene sto et annet sted

I tre uker utfører Jernbaneverket planlagte arbeider på Østfoldbanen. Passasjerene fraktes med buss i stedet for tog - i alle fall etter planen.

Men fortvilelsen er stor for mange som skal inn til Oslo om morgenen, og for enda flere som skal ut av Oslo på ettermiddagen.

Tidlig mandag morgen opplevde ca. 50 pendlere fra Ås følgende:

  • Bussen som skulle gå klokken 05.51, en avgang som ifølge NSBs ruteplan skal være i Oslo 06.19, var ikke på plass.
  • 10 minutter forsinket dukket en buss opp - som hadde plass til fem passasjerer.
  • En av NSBs to kundeveiledere, som ikke ante når neste buss kunne dukke opp, begynte da å bestille taxier.
  • I løpet av den neste halvtimen dukket to taxier opp.
  • Underveis i ventingen ble det oppdaget at en «buss for tog» hadde vært innom Ås, men på feil side av stasjonsområdet. Den hadde reist igjen uten å ta med seg passasjerer.
  • Også bussen som skulle gå en time senere, 06.49, ankom på feil side av stasjonen. Den var imidlertid tidlig ute. Etter litt parlamentering fikk kundeveilederne overtalt sjåføren til å steppe inn for 05.51-avgangen.

I Ås har bussene som skal erstatte togene en tendens til å ankomme på et annet sted enn der passasjerene venter. Sjåføren på denne lot seg overtale til å kjøre tid passasjerene sto, og å kjøre en halv time før planlagt avgang.

— Bare kjør, så ordner jeg opp i dette, var beskjeden fra den hyggelige veilederen til sjåføren.

Det neste problemet var sjåføren, som tilhører Sirdalsruten, ikke kunne veien til Oslo. Dette lot seg imidlertid raskt løse, takket være lokalkjente og behjelpelige passasjerer.

Enda er ikke ferien over for alle. Dette, og at det fortsatt var tidlig på morgenen, førte til at passasjerene ankom Oslo «bare» tre kvarter forsinket.

Vil ikke snakke med media

Det er NSB som ansvaret for å skaffe den alternative transporten. I NSB er det Driftsoperativ sentral, som internt kalles Drops, som har håndterer buss for tog, i disse dager 250 busser daglig bare for Østfoldbanen.

Men hos Drops ønsker man ikke å la seg intervjue av media.

Den jobben går derfor til kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB Persontog, som bekrefter den vanskelige situasjonen.

— Eksemplet fra Ås er illustrerende for det mange opplever, samtidig som hver episode har sin historie, sier Myhre.

Når det ikke er forhåndsbestilt taxier tar det tid før de kommer, også om sommeren. Det fant NSB ut da de mandag morgen ville erstatte en bussavgang med taxi. De fleste av de ca 50 passasjerene som ventet hadde trukket under tak i regnet.

— Hvor trykker skoen mest?

— Vi har begrensninger for bussene som skal ut av Oslo S. I Trelastgaten, som ligger parallelt med spor 19 nærmest sjøen, er det tak på hvor mange busser som kan passere. Det taket når vi raskt, med 250 busser i sving. I tillegg har vi utfordringene med trafikkavviklingen i og rundt Oslo S, sier Myhre.

Det er noe mange passasjerer bekrefter overfor Aftenposten. Med rundkjøringer og alle trafikklysene i Dronning Eufemias gate dannes en gedigen propp, der alle bussene som erstatter tog møter rutebussene og personbilene.

- I flere somre på rad har det vært omfattende stengninger. Hvorfor får dere ikke dette bedre til?

— Spørsmålet er godt, men det er ikke lett å svare på. Vi har en organisasjon internt som hvert år håndterer dette, overfor mange nye selskaper. Når sjåfører kjører feil trasé, eller stopper på feil sted, begge deler er noe vi vet at gjentar seg, så er det vårt ansvar. Vi har ikke gitt god nok informasjon videre til selskapene, sier Myhre.

Oppgjør internt i NSB

— Jeg kan bekrefte at vi kommer til å ta et oppgjør internt om hvorfor dette skjer nok en gang, sier han.

- Men i år skulle situasjonen være oversiktlig. Med korte perioder med stenging vestover og en kontrollert stenging for Østfoldbanen?

— Det er ingen tvil om det. Men vi kommer ikke unna den kronglete løsningen rundt Oslo S. Vi er ikke sterke nok til å få bussene gjennom. Og vi har altså ikke gitt god nok informasjon til busselskapene.

- Hva gjør dere for forbedre situasjonen?

— Vi avholder et statusmøte hver dag. Her behandler vi tilbakemeldinger fra kunder, media, og fra våre egne. De fleste av de 250 bussene går som de skal. Ca. 13.000 fra Østfold kom seg til Oslo også denne mandag morgen, fra vestre og østre linje. Det er ca. 3-4000 flere enn i forrige uke. Men vi vet at mange har problemer.

- Veilederne har ikke kommunikasjon med bussjåførene. De kan derfor ikke fortelle dem som venter om når bussen kommer?

— Denne informasjonen skal gå via Drops. Men vi har 250 mobiltelefoner der ute, og stadig stepper nye sjåfører inn for andre. Det er ikke lett å holde oversikt.

I mange år fremover

- Hva er ditt generelle råd til pendlerne?

— Møt opp på stasjonen etter rutetabellen. Om bussen kommer ti minutter forsinket er det fordi den bruker lenger tid enn toget. Men da skal du komme med.

- Hva med dem som ikke får den servicen de skal?

— Er det plassmangel eller andre utfordringer, så ta kontakt med oss i ettertid. Du får refundert billetter og andre kostnader. Dette er jo tjenester vi i utgangspunktet skal levere uten problemer.

- I mange år fremover må togpendlerne - spesielt på Østfoldbanen - ta buss for tog. Hvilket signal gir dette til togpendlerne her?

— Et dårlig signal, slik situasjonen er i dag. Men vi ønsker oss nye løsninger, ikke minst ut av Oslo, og håper å få realisert disse, sier Myhre.

Du finner NSBs informasjon om buss for tog på Østfoldbanenher.

  1. Les også

    NSB busser seg frem til bedre togtilbud

  2. Les også

    Nå skal NSB ta ferie som folk flest

  3. Les også

    Gir grønt lys for Follobanen

Oppgitte og utålmodige. Ca. 50 passasjerer ventet på en buss som uteble 05.50. på Ås mandag morgen. Sveinung Bentzrød

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Buss for tog skapte kaos i morgenrushet. – Dette er helt håpløst

  2. NORGE

    NSB med «hemmelig» busstilbud - bussene kjører nesten tomme

  3. NORGE

    Forsinkelser og innstillinger ved Drammen og Lillestrøm etter feil på to sporveksler

  4. NORGE

    Streikerammede NSB-kunder kan få pengene igjen

  5. NORGE

    Dette er togvirkeligheten som møter deg mandag morgen

  6. NORGE

    Da togene sto torsdag, var det ingen busser i beredskap