Osloby

Hold kjeft, Øya-publikum!

Øya er en nærmest perfekt festival. Hadde det ikke vært for den vanvittige konsertbablingen som ødelegger musikkopplevelsen.

Publikum på Øyafestivalen. På scenen i bakgrunnen prøver Julia Holter å nå ut med sin musikk. Monica Strømdahl

  • Robert Hoftun Gjestad
    kulturjournalist

Denne kommentaren ble først publisert i 2016, men viser seg like aktuell i år.

Les også

Øya-publikum, hva med å vise litt respekt for artisten?

Onsdag ettermiddag. Popstjerneskuddet Aurora Aksnes fra Os står på Øyafestivalens hovedscene og synger tekster om demoner. Det er fint og sterkt.

Bak meg nesten helt fremme ved scenen står tre unge jenter. De kikker ikke på Aurora, lytter ikke til musikken, men snakker høyt om han fyren den ene hang med kvelden før.

Ting gikk visst bra, fikk jeg med meg, før jeg flyttet meg noen meter bort for å høre Aurora. Til en ny høylytt samtale om en eller annen irriterende kollega på jobben.

Hva er det med dere, festivalfolk? Må dere bable så vanvittig foran scenen? Kan dere ikke bare holde kjeft?

Les også

Se Auroras opptreden på Øyafestivalen

Aurora på Øyafestivalen onsdag. Ikke alle fulgte med på det hun sang om. Monica Strømdahl

Den årlige babledebatten

Ja, festival er mer enn musikk. Mat, drikke og prat med folk du ikke har sett siden forrige Øyafestival hører med. Men likevel. Det er på tide med et skikkelig oppgjør med konsertbablingen.

Kall meg gjerne grinebiter, men jeg kommer til å mase om dette til noen bærer meg ut av festivalområdet i Tøyenparken. Skal dere bare prate, stikk bakerst. Eller finn dere en annen park å henge i.

Dette handler om respekt for både artister og de som er der for å lytte.

Denne typisk norske babledebatten dukker opp årlig, og har nå rast i Bergen etter konserten med Paul McCartney. Legenden kom endelig til byen, og bergenserne pratet seg bort.

Problemet er ikke lett å løse. Det er fristende, men for drøyt å skulle kaste bablefolket ut av området. Men litt høyere lyd fra scenene hadde gjort seg.

Sammen med noen plakater på siden med et tydelig oppfordring: «Vis respekt, hold kjeft, det er artister her».

Lignende kampanjer mot prat og mobilbruk har fungert på kinoer, i Operaen og andre konsertsteder, så det må være mulig. Før flere konsertopplevelser bables i stykker.

Les om lørdagens retro-headliner:

Les også

Kunstverket Grace Jones

Må inn med noen nye headlinere

Ellers er jo Øyafestivalen en nærmest perfekt festival, med god plass, stemning og musikk. En festivalsuksess uten sidestykke, utsolgt hver gang.

Ikke rart sjefene kjører på med lik festival fra år til år, med et godt musikalsk spenn, mye nytt og noe litt i overkant retro.

Spørsmålet er hvor lenge Øya kan stå imot overfloden av kommersielle artister innen pop, hiphop og R&B som herjer på Spotify, salgs- og radiolister. Artister som Alan Walker, DJ Snake, Julie Bergan, Matoma og Major Lazer, for å ta topp 5 på Spotify akkurat nå.

Populære artister som får Universal Music-sjef Petter Singsaas til å utbryte at «popbransjen er i en perfekt tilstand» til DN sist fredag.

Det er absolutt gøy å mimre litt med New Order, Grace Jones og Massive Attack. Men snart må nok ungdommen få noen store kommersielle headlinere, og ikke bare godbiter som Stormzy, Skepta, Anderson .Paak og en gjeng DJ’er tidlig på kvelden.

  1. Les også

    Slik unngår du å dumme deg ut på Øya-moten

  2. Les også

    Dette tjener eierne på Øyafestivalens suksess

  3. Les også

    Highasakite får Øyas første sekser: Lys i mørket

  4. Les også

    Øyafestivalens andre sekser: New Order

Les mer om

  1. Aurora Aksnes
  2. Øyafestivalen

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Mener det må være lov å prate på Øya-konserter: – Kritikken blir for snobbete

  2. KULTUR

    Damene reddet Bylarm-sjefens jobb

  3. KULTUR

    Øya-aktuelle Robyn: Har aldri vært bedre og mer underholdende enn nå

  4. NORGE

    Slik blir været under årets Øyafestival

  5. KULTUR

    James Blake på Øya: Feinschmecker-elektronika

  6. KULTUR

    The Cure leverer som om det skulle vært første gang