Osloby

Vil fjerne sykkelfelt i sentrum

Handelsstanden i Oslo sliter med å få varer på grunn av mangel på P-plasser. Nå krever 14 organisasjoner at Oslo kommune fjerner rødmalte sykkelfelt.

Selvalagan «Selva» Murugiah må ofte kjøre rundt og rundt på leting etter ledig plass. De rødmalte sykkelfeltene får mye av skylden. Ingar Storfjell/Aftenposten

  • Bjørn Egil Halvorsen

Med nennsom ratting smyger Selvalagan «Selva» Murugiah lastebilen inn en ledig luke. Det er bare ett problem: Selva står ulovlig, kloss opp til fotgjengerfeltet.

- Jeg har ofte ikke noe valg, sier sjåføren, før det blir ledig på en lovlig lomme litt lenger bak. Han rygger, lettere oppgitt. Dyrebare minutter er allerede blitt spist opp.

Selva har levert varer i Oslo sentrum i 13 år. Det er blitt en stadig mer vrien affære, mener han.

Ifølge Arbeidsmiljøbestemmelser skal ikke sjåførene trille varecontainere mer enn 50 meter. Men det er som regel ikke mulig på grunn av mangel på P-plasser og lommer for av— og pålessing.

Les også

- Sykling truer butikkene i Kirkegata

- Jeg må ofte kjøre rundt og rundt på leting etter ledig plass, sier Selva, idet grønnsakskjører Thor Egil Berglie kommer forbi, trillende på kasser med sitroner og salat. Han rister på hodet.

- På det meste har jeg måttet parkere 300 meter unna. Det er helt håpløst. Det går bare ikke an å ha sykkelfelt på begge sider av gaten!

Protester

Og der fanget Berglie essensen i det som seiler opp som den reneste gatekampen i Oslo sentrum.

En ad hoc-sammenslutning av 14 organisasjoner som representerer næringsliv, leverandører, gårdeiere og fagforeninger, krever nå at kommunen røsker opp i sykkelfeltene.

- Dette rammer alle, hevder Sven Bugge i organisasjonen Leverandørenes Utviklings— og Kompetansesenter (LUKS), som fronter protestene. Men først, la oss spole tilbake.

I 23 år hadde de kjempet for å kunne sykle mot enveiskjøringene. Derfor var det en gledens dag for byens syklister da de i august 2011 fikk egne rødmerkede sykkelfelt på begge sider av gatene i Skippergata og Kirkegata - to mye brukte tverrforbindelser i sentrum. Prøveprosjektet innebar også fjerning av 38 P-plasser.

For noen måneder siden ble sykkelfeltprosjektet evaluert. Transportøkonomisk Institutt konkluderte med at sykkeltrafikken hadde økt fra 600-700 til rundt 1000 i de to gatene. Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) var raskt ute med å love flere rødmerkede sykkelfelt.

Les også

Ikke mer gateparkering i Kvadraturen

Men Sven Bugge i LUKS mener rapporten hadde en vesentlig svakhet: - TØI hadde ikke mandat til å belyse konsekvenser for varehandelen, sier han. Som kort fortalt er: Store problemer med å få levert varer til butikker, kontorer og restauranter.

- Vi mener dette prøveprosjektet er feilslått, og til skade for det lokale næringslivet. Det er uforenlig med et forsvarlig arbeidsmiljø for vareleverandørene, og bidrar til å øke forurensingen, sier Bugge.

LUKS krever at kommunen fjerner sykkelfeltene i Skippergata og østlig retning i Kirkegata, og erstatter sistnevnte med et nytt felt i Dronningens gate. Eller at samtlige rødmalte sykkelfeltene fjernes, men at sykling mot enveiskjøring fortsatt tillates.

Det advarer generalsekretær Rune Gjøs i Syklistenes Landsforening mot på det sterkeste.

- Bilister er ikke vant med syklister mot enveiskjøringen. Oppmerkede, røde sykkelfelt er svært viktig sikkerhetstiltak, sier Gjøs, som gjerne diskuterer problemstillinger med handelsstanden.

- Samtidig har nå syklister for første gang på mange år blitt prioritert i Oslo sentrum. Og når noen får det bedre, vil andre få det litt vanskeligere. Vi kan ikke miste disse sykkelfeltene igjen nå. Det er et pionérprosjekt og et viktig symbolprosjekt, sier han.

Noen hundre meter rød asfalt får næringslivet i Oslo til å se rødt. 14 organisasjoner krever nå at Oslo kommune fjerner sykkelfelt i Sentrum.

- Ikke fungert godt nok

Oslo kommune leter etter løsninger for å lette varehandelen.

- Sykkelfeltene har vært vellykket, men det har ikke fungert godt nok for varehandelen. Dette må forbedres, og det ser vi på nå, sier direktør i Bymiljøetaten, Hans Edvardsen.

Han tror imidlertid det er mulig å finne løsninger, som ikke går på bekostning av syklistene.

- Hva kan gjøres?

- Levering av varer til bestemte tider, der man bestiller tid, er en mulighet. Å legge bedre til rette for leveringslommer et annet. Vi er også veldig opptatt av mer effektiv varedistribusjon, sier Edvardsen, som legger til: - Det er også et spørsmål om hvor mye tungtransport vi skal tillate i et belastet sentrum. En form for samlasting for å unngå for mange biler i sentrum kan være en mulighet, sier Edvardsen.

Selvalagan «Selva» Murugiah og Thor Egil Bergli sliter med å finne en ledig luke. Ingar Storfjell/Aftenposten

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Hevder røde sykkelfelt er ulovlige

  2. OSLOBY

    Oslofolk liker å sykle på rødt

  3. OSLOBY

    Oslos veier blir rødere

  4. OSLOBY

    Slik kan sentrum vokse

  5. OSLOBY

    Byrådslederen på sykkel: – Det er jo litt smalt noen steder

  6. OSLOBY

    Sykkelfolket skal få et bedre liv i Torggata