Osloby

Her vil Oslo-folk ha de nye bysyklene

Responsen har vært enorm, og det er særlig ett område som peker seg ut.

  • Charlotte Karlsen

Oslo har fått splitter nye bysykler, og nå skal det også settes ut flere stativer. Den siste måneden har Oslo-borgere blitt bedt om å være med på å bestemme hvor de nye bysykkelstativene skal stå.

Mange vil ha bysykler i nærmiljøet — og ett sted peker seg spesielt ut:

– Jeg tror 70 prosent av henvendelsene vi har fått inn gjelder Sørenga, så det er tydelig svært viktig for folk, sier Lisa Andersson.

Hun jobber med kundetjeneste i Urban Infrastructure Partner (UIP), som drifter bysykkelordningen i Oslo på oppdrag fra Clear Channel. De siste ukene har hun tatt mot e-post fra mange ivrige innbyggere over hele byen.

Folk ønsker seg bysykkelstativer fra Lysaker i vest og til Bøler i øst. Røa T-banestasjon og Teknisk Museum på Kjelsås er blant de mer perifere ønskemålene.

– Det har vært et enormt engasjement, og i tillegg til Sørenga ønsker folk seg blant andre Blindern, Ullevål og Kampen. Vi planlegger stativer alle disse stedene, sier Andersson.

Dette kartet fra Oslo Bysykkelviser hvor dagens bysykkelstativer står (mørkeblå nåler), hvor man vurderer å sette opp nye stativer (grå nåler) og hvor publikum ønsker seg stativer (lyseblå nåler):

– Vi sa at vi gjerne ville ha GPS-koordinater og bilder, og det er mange som gjør seg flid med det, forteller Andersson.

  • Vi lot folk på gata teste den nye sykkelen: – Dette er mye sykkel for penga!

Langt flere låser enn sykler

Det nye bysykkelkartet skal etter hvert inneholde 300 stativer for 3000 sykler. For første gang settes det også ut stativer utenfor Ring 2.

Stativene skal til sammen ha 6000 låser, slik at faren for å komme til tomme stativer minsker.

Hvordan sykkelen er og appen fungerer ser du i videovinduet øverst i denne artikkelen.

I påskeuken kan nysgjerrige syklister teste syklene i Oslo sentrum, og stille spørsmål om det nye systemet.

Tirsdag 22. mars fra klokken 16 rigges det nemlig til for prating og prøving på Arbeidersamfunnets plass ved Sentrum Scene. Her kan man ta en sving på de splitter nye syklene før alle andre, samt få hjelp til registrering.

Oslos gamle bysykler ble ikke skrotet:

Les også

Her seiler de av gårde til varmere strøk

Utvider gjennom sesongen

Så, fra 4. april er sesongen for alvor i gang med nye løsninger og splitter ny sykkelpark. Utover i sesongen vil det jevnt og trutt fylles på med flere stativer og sykler, basert på bruken man ser i ulike deler av byen.

– Det handler om logistikk og målet om best mulig flyt i sykkeltrafikken. Vi vil gi folk kontroll på sykkelturen sin, slik at de alltid vet hvor de kan hente og levere sykkelen, forklarer Axel Bentsen i UIP.

Hvor mange sykler og stativer som er klare fra 4. april er foreløpig ukjent. Appen til smarttelefon lanseres like før sesongstart, og den kan du feste til styret på sykkelen for å følge med på GPS mens du sykler — med begge hendene på «rattet».

– Da bør man jo ha mulighet for å lade mens man sykler?

– Du, det ønsker jeg meg også. Dessverre er det noen år frem i tid, blant annet fordi Apple ikke støtter trådløs lading, sier Bentsen.

Han forteller at de i denne omgang har prioritert induktive dynamoer som ikke bremser farten i nedoverbakkene - slik de gjerne gjorde på den gamle sykkelen.

– Dette gir mindre strøm enn de tradisjonelle, forklarer han og lover å følge med på den teknologiske utviklingen.

  1. Les også

    – Byen kommer til å se kulere ut med denne

  2. Les også

    Nå kan du påvirke hvor de nye bysykkelstativene skal stå

  3. Les også

    Her sendes Oslos gamle bysykler til Cuba

  4. Les også

    Politiet aksjonerte - nå kjøper syklistene lys og lykter

  5. Les også

    2000 nye sykler

  6. Les også

    Bysyklene får nytt liv på Cuba

  7. Les også

    Slik blir Oslos nye bysykler

  8. Les også

    Oslos nye bysykler blir tre ganger dyrere

Produksjonen av bysykler er i full gang i Frankrike. Det lakkes, monteres og justeres. Om litt under to uker er første leveranse på vei mot Oslo. Oslo Bysykkel

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Bysykler stanset uten lys - koster deg 900 kroner

  2. OSLOBY

    1000 osloborgere skal teste ut bysykler med piggdekk i vinter

  3. OSLOBY

    Bysykkelbruken til himmels - i hvert fall nedover

  4. OSLOBY

    For hver som sykler opp, er det ni som sykler ned

  5. OSLOBY

    Det er blitt flere bysykler, men færre bruker dem

  6. OSLOBY

    Bysykler står klare og solen skinner. Likevel kan du ikke bysykle før om en uke.