Osloby

Dette irriterer kollektivpassasjerene mest

Ruter har kartlagt dine verste kollektiv-uvaner.

  • Charlotte Karlsen

Hørt på en trikk i Oslo nylig:

«Nei, jeg er ikke enig. Jeg synes rett og slett ikke noe om jentesex, og jeg kan godt forklare hvorfor utfra mine erfaringer.»

Og hun forklarte inn i handsfreen. Det handler om å gi og ta, mener hun, og gikk litt i detaljer på forskjellen mellom å få og ta. Men nok om det.

Mobilprat irriterer mest

— Passasjerer som snakker høyt i mobilen er blant det som irriterer våre passasjerer mest, forteller pressevakt Øystein Dahl Johansen i Ruter, og viser til undersøkelsen Ruter har gjort for 2014.

Han forteller at kundetilfredsheten på kollektivtransport i Oslo og Akershus er generelt høy, men at det er noen irritasjonsmomenter som går igjen.

Resultatene er basert på svarene til 800 personer over 15 år som bor i Oslo og Akershus og reiser kollektivt minst én gang i måneden.

Les også: Dette synes våre lesere var mest irriterende da vi spurte dem sist

Dette irriterer mest i Oslo

  • Passasjerer som ikke slipper andre av før de går på
  • Passasjerer som snakker høyt i telefonen
  • Bager og vesker på setet heller enn i fanget
  • Folk som ikke beveger seg innover i buss eller vogn
  • Folk som breier seg på setet
  • Folk som ikke reiser seg for eldre og gravide
  • Høy musikk

«Decibeldust»-kampanje i Bergen

Transportselskapene i hele landet fører stadig sine holdningskampanjer mot dårlig folkeskikk i kollektivtrafikken.

Skyss i Bergen har blant annet kjørt en kampanje hvor de har laget definisjoner av typer som irriterer andre i kollektivtransporten. Ruter mener svarene i deres undersøkelse tyder på at det er positivt at Ruter kjører kampanjer og akter å gjøre dette med jevne mellomrom også i fremtiden. Skyss

I Bergen har Skyss laget egne begreper for blant annet personer som bråker, enten det er å høre på høy musikk eller snakke i telefonen.Dette er en «decibeldust», mens en «sperreløk» er en som står i veien, enten ved å hindre andre i å gå inn eller ut, eller ved ikke å flytte seg innover når flere kommer om bord.

Har hatt flere kampanjer i Oslo

Også Ruter har ført flere holdningskampanjer med mål om å få folk til å vise alminnelig høflighet. I 2009 hadde de blant annet en humorkampanje som viste ulike «diagnoser» typiske snikere kunne få: snikekjeve, snikeskjeling og snikenakke.

— Hvis alle er litt mer oppmerksomme og viser hensyn til sine medpassasjerer, så blir turen med behagelig for alle, sier Dahl Johansen.

Han presiserer at det å hindre andre i å komme av transporten før de selv går på, både er det som irriterer mest og det som får konsekvenser for fremkommelighet og punktlighet.

— Hvis alle trer til side og slipper av folk først, så får vi en god flyt og mer punktlig kollektivtrafikk.

  1. Les også

    Ruter vil at du reiser med nettskyen

  2. Les også

    Bruker Strava til å finne Oslos sprekeste syklist

  3. Les også

    Ruter skal oppdra oss igjen

  4. Les også

    Demonstrerte mot snikegebyr

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Ruter dobler antall billettkontroller

  2. OSLOBY

    BYBLIKK: Olavs hypotese om mulighetsrommet på trikken

  3. OSLOBY

    Vurderer å merke setene på buss, trikk og bane

  4. OSLOBY

    Kapasiteten på trikken i Oslo er på bristepunktet

  5. OSLOBY

    Til neste år øker kollektivprisene i Oslo, men det blir flere avganger

  6. NORGE

    Korona: Her er Ruters reiseråd