Osloby

Kommunen bruker 112 millioner på å redde kulturhus på Grünerløkka

Oslo kommune bruker kjempesum på å rehabilitere bygget.

Daglig leder ved Grünerløkka lufthavn, Anja Skjulstad ser frem mot å kunne få skifte ut vinduene i det trekkfulle bygget, takket være pengene fra kulturbyråd Rina Mariann Hansen. Foto: Arve Henriksen

  • Arve Henriksen
    Arve Henriksen
    Journalist

– Vi har egentlig levd fra dag til dag i frykt for at det skulle komme et forbud mot å bruke bygget, eller at det bare skulle forfalle så mye at vi ikke kunne bruke det. Nå er vi veldig lettet, sier Anja Skjulstad, daglig leder ved Grünerløkka lufthavn.

  • Omfattende vedlikeholdskutt i Oslo-budsjettet bekymrer kirkefolket

I dag torsdag legger byrådet i Oslo frem en tilleggsinnstilling for neste års budsjett på 112 millioner kroner til å rehabilitere det over hundre år gamle bygget.

– Det har ofte vært slik at kunstnere holder til i slitne bygg, men det er ikke greit at kunstnere holder til i bygg som er brannfarlige, og hvor de risikerer at takstein kan falle ned i hodene på dem, sier kulturbyråd Rina Mariann Hansen (Ap).

Tror det er flyplass

Selv om det hender at noen ringer for å få refundert flybillettene sine eller for å få vite hvor lang tid det tar med flytoget inn til Oslo, så er Grünerløkka lufthavn langt fra noen flyplass, men et av byens største øvings- og arbeidsrom for musikere og kunstnere.

Fv : Espen Friberg, Rina Mariann Hansen, Hilde Barstad og Harald Nissen. Foto: Arve Henriksen

– Jeg har holdt til i dette bygget i nesten ti år, av mange grunner egentlig. Det ligger sentralt til, det er masse bra folk innom her, lokalene er fine og lyse, og det er grei husleie, sier illustratør og grafisk designer, Espen Friberg, en av rundt 60 kunstnere som har sitt virke ved Grünerløkka lufthavn. I tillegg kommer et antall band som øver fast i bygget, blant disse bandet Cocktail Slippers som var å se i NRK-serien Lilyhammer.

Brannfarlig

– Grünerløkka lufthavn, som også består av Café Mir og Galleri 69, ligger i et veldig viktig kulturområde. I det samme område har vi også Popsenteret, Øvingshotellet, kulturskolen, Riksscenen, bibliotekfilial, og atelierene på Olaf Ryes plass, så det er et stort mangfold av kulturaktiviteter i dette området, sier Hilde Barstad, direktør for kulturetaten i Oslo.

Det er åpenbare tegn til fuktskader på bygningen Foto: Arve Henriksen

Grünerløkka lufthavn har eksistert siden i 1994, men selve bygget er godt over 100 år gammelt. Det har derfor vært utfordringer med vedlikehold og brannfare i mange år.

– En ting er nå at malingen flasser av, men det viktigste er det branntekniske. Det er en del grunnleggende vedlikeholdskrav som må løses, blant annet er det en oljefyr som må skiftes, sier kulturbyråd Hansen.

Anja Skjulstad innrømmer at de har levd på grensen med tanke på brannsikkerheten.

Trekkfulle vinduer skal nå skiftes ut, noe som også betyr lavere fyringsutgifter for kommunen. Foto: Arve Henriksen

– Vi er innenfor kravet, men det er akkurat på grensen. Den store skrekken har vært at byrådet hadde bestemt seg for å selge bygget, eller at det hadde forfalt så mye at det hadde blitt ulovlig å bruke. Nå kan vi endelig tenke langsiktig, sier Skjulstad.

Skyldes formueskatten

Ekstrabevilgningen fra Oslo kommune kommer som følge av frigjorte midler i forbindelse med omleggingen av formuesskatten. Dette er en engangssum kommunen får, og ikke noe de kan budsjettere med som årlig inntekt utover. Det er allerede bevilget en million kroner til et forprosjekt som kulturetaten i samarbeid med aktørene ved senteret allerede er i gang med.

– Det er viktig å understreke at vi skal ikke pusse bort byggets sjel, innholdet skal være det samme. Vi som eier bygningen skal bare sørge for at det blir enda bedre å være her, sier kulturbyråden.

Anja Skulstad er den som har full oversikt over driften ved Grünerløkka Lufthavn. I tillegg øver hun selv med eget band i lokalene. Foto: Arve Henriksen

Hvordan den daglige driften skal løses mens rehabiliteringen pågår er noe kulturetaten skal diskutere i samarbeid med aktørene.

– Vi skal ta hånd om det rent byggtekniske, men hvordan bygget skal innredes er noe brukerne selv må komme med innspill på, sier Hilde Barstad.

Tidligere borgerskole

Toftes gate 69 huset i sin tid Svend Foyns Praktiske Borgerskole. I 1902 flyttet kommunen, ifølge det lokalhistoriske nettstedet Bradager.net, sin Maskinistskole og Den Elementær-tekniske dagskole til huset. Senere har også Grünerløkka handelsskole holdt til i bygget. Senere skiftet skolen navn til Grünerløkka videregående skole.

– I byrådserklæringen står det at det skal satses på kulturell infrastruktur. Denne bevilgningen sender et klart signal om at Oslo kommune tar sitt ansvar på alvor når det gjelder ateliersituasjonen i byen, sier Harald A. Nissen (MDG).

Byrådet bevilger 112 millioner kroner til rehabilitering av Grünerløkka Lufthavn. Fv : Anja Skjulstad, daglig leder ved Grünerløkka lufthavn.kulturbyråd Rina Mariann Hansen, Harald A. Nissen fra MDG og direktør i kulturetaten, Hilde Barstad. Foto: Arve Henriksen

Les mer om

  1. Rina Mariann Hansen
  2. Kultur
  3. Miljøpartiet De Grønne (MDG)
  4. Design
  5. Oslo

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Skal pusse opp Frogner hovedgård for 34 millioner kroner

  2. OSLOBY

    Her flytter 154 kunstnere inn i nye «hjem». Om ett år må de trolig ut igjen.

  3. OSLOBY

    Popsenteret sliter med økonomien

  4. KULTUR

    Her blir det kunstnerkollektiv

  5. DEBATT

    Oslobiennalen: Det ble lite «kunst i fleisen» på folk

  6. OSLOBY

    Nå skal det bli lettere å arrangere utendørskonserter i Oslo