Osloby

Slik vil byrådet løse trafikkproblemer: Stenger hovedgater for gjennomkjøring.

Byrådet i Oslo stenger en strekning av Bygdøy allé og Drammensveien for gjennomkjøring frem til august, som et prøveprosjekt.

Dette er Bygdøy allé etter at kollektivfeltet ble sykkelfelt: Busser og personbiler er ofte blitt stående i samme lange kø. Foto: Hans O. Torgersen

  • Christian Sørgjerd

Kollektivfeltet i retning vest ble i vinter fjernet i Bygdøy allé for å gi plass til egne sykkelfelt i begge retninger. Bygdøy allé er av de sentrale ferdselsårene vest i indre Oslo.

Siden har bussreisende, spesielt i rushtidene, vært plaget med store forsinkelser.

Opposisjonen i bystyret har hele våren bedt det rødgrønne byrådet gjøre noe. Nå er svaret klart – men det er ikke det de nødvendigvis har ønsket seg:

Som et prøveprosjekt frem til utgangen av august blir rundt 500 meter av Bygdøy allé skiltet med gjennomkjøring forbudt i rushtid. I forlengelse av dette blir 200 meter av Drammensveien også skiltet slik.

Det informerer vikarierende samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) om i et notat til bystyret. Det var lokalavisen VårtOslo som først omtalte saken.

Det er tidligere anslått at rundt 90 prosent av trafikken i området ikke er lokal. Den valgte løsningen stenger ikke området helt for gjennomkjøring til og fra E18 og sentrum, men den kanaliserer i stedet biltrafikken inn i resten av Drammensveien.

Fra før er Løkkeveien, en annen gate i denne delen av byen, stengt med bom som et prøveprosjekt. Løkkeveien, med rundt 15.000 kjøretøy i døgnet tidligere, pleide å også være en viktig fartsåre til og fra E18.

Syklistene ble prioritert opp Bygdøy allé, i tråd med kommunens vedtatte sykkelplan. Det har gitt problemer. Foto: Hans O. Torgersen

Frp vil åpne opp

Camilla Wilhelmsen, gruppeleder for Frp i bystyret, reagerer svært kraftig på de nye stengningene.

– For å si det sånn: Det eneste fornuftige er å fjerne sykkelfeltene og gjenopprette kollektivfeltet igjen, og i tillegg åpne Løkkeveien, sier hun.

– Dette er viktige gjennomfartsårer. Å stenge dem gjør at trafikken forplanter seg til sidegater som ikke er dimensjonert for det, sier hun.

– Det er ikke interessant for deg å forsøke, som et prøveprosjekt?

– Nei. Nå har Løkkeveien vært stengt i ett år allerede. Det ga køer andre steder fra dag én. Køen står daglig fremdeles, og biler stamper i trafikk sammen med busse og andre nyttekjøretøy. Vi vet at dette ikke er en suksess, svarer hun.

Les også

Ønsker ny motorveitunnel i Oslo, kjemper imot det samme i nabokommunen

Vil ikke legge til rette for privatbilisme

Byrådet innrømmer at stengningen av Løkkeveien førte til problemer. Hermstad skriver:

«Etter stengningen av Løkkeveien var det betydelige utfordringer med fremkommeligheten i området. Dette forbedret seg noe utover høsten, men med fjerning av kollektivfeltet i Bygdøy allé ble det ytterligere forverring».

Hermstad står likevel fast på at å åpne for mer trafikk igjen er feil oppskrift.

«Det er viktig at vi gjør tiltak i området for å forbedre situasjonen for kollektivtransporten i Bygdøy allé. Samtidig er det viktig for meg at vi også står fast ved at vi ikke skal tilrettelegge for privatbilisme», konkluderer han.

Les også

«Byene trenger medisin mot elsparkesyke», skriver kommentator Andreas Slettholm

Støtter intensjonen, kritisk til løsningen

Opprinnelig var det Venstres lokallag i Frogner bydel som foreslo å rushtidsstenge Bygdøy allé. Tore Wilken Nitter Walaker, leder i lokallaget og representant i bydelsutvalget, er svært positiv til at byrådet nå, etter et halvt år med kritikk, nå vil forsøke det.

– Bussene kom nesten ikke gjennom på de verste dagene. Årsaken til at det står stille, er ikke sykkel eller busser, men at det er for mange biler. Vi ønsket å gå til roten av problemet, altså å stanse biltrafikk inn i og ut av byen. Det er pendlerne som tar mest plass, sier Walaker.

Han frykter imidlertid at den konkrete valgte løsningen kan gi nytt kaos. Mens bussene vil komme frem, risikerer man at trikken i Drammensveien blir stående og stampe.

– Det er en oppskrift på mer trøbbel. Her sender man ikke et tydelig nok signal om at bilene ikke skal inn til byen, man bare sender dem inn en annen gate i stedet, sier Walaker.

Les også

Byrådet dropper trikketunnel. Men de har ikke et alternativ klart for trafikken til Ekeberg.

Sykkelfeltene kan likevel bli fjernet

Hermstad forsvarer løsningen overfor Aftenposten:

«Hva stengingen betyr for trafikken i Drammensveien er vurdert, og de som likevel velger å kjøre bil der fremover, må belage seg på å stå i kø i rushtiden», skriver han i en e-post.

Han viser til at det overordnede målet er en stor reduksjon i biltrafikk i hele Oslo.

I notatet til bystyret viser byrådet til at det er gjort en «helhetlig politisk vurdering» og at de derfor ønsker å teste ut enn annen løsning enn dem kommunens fagfolk i Bymiljøetaten tidligere har anbefalt.

De anbefalte at man enten delvis åpner Løkkeveien for trafikk igjen – eller at man gjenoppretter kollektivfeltet i Bygdøy allé på bekostning av sykkel.

Les mer om

  1. Byutvikling
  2. Samferdsel
  3. Oslo
  4. Bystyret
  5. Byrådet (Oslo)

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    MDG-byråden snur: Dropper å stenge vei etter protester

  2. OSLOBY

    Trikketunnel skulle løse veiproblemene. Så droppet byrådet den.

  3. OSLOBY

    Byrådets koronatiltak: Stenger Kongsveien i rushtrafikken

  4. OSLOBY

    På Filipstad skal Oslo få ny motorveitunnel med seks felt på toppen.

  5. OSLOBY

    «Er det en lekkasje, vil jeg heller redde verdier for 300.000 enn å tenke på P-bot»

  6. OSLOBY

    Jernbanedirektoratet utsetter konkurransen om togtrafikk rundt Oslo