Osloby

Foreslår betaling for innfartsparkering

Innfartsparkering i Asker og Bærum er så populære at Akershus vil ha betaling på flere innfartsparkeringsplasser i Asker og Bærum i 2013.

Abdulqader Karimi, som studerer statsvitenskap i Oslo, hadde flaks og fant den siste ledige parkeringsplassen på Gjønnes onsdag formiddag. Torunn Brånå

  • May Andrine Gran

På nyåpnede Gjønnes T-banestasjon er det en innfartsparkering for ca. 200 biler. Abdulqader Karimi tar en runde rundt for å se etter en ledig plass. Han finner den siste ledige plassen og puster lettet ut. Å finne en ledig plass er klokken har passert 10 er som å finne en nål i en høystakk.

— Det er veldig vanskelig å finne en ledig parkeringsplass. Østerås innfartsparkering har jeg helt gitt opp, forteller Karimi.

Siden innfartsparkeringen i området er så populært, vurderer nå administrasjonen i Akershus om parkeringsplassene kan bli avgiftsbelagt.

Det skal stimulere flere til å gå, sykle eller ta kollektivtrafikk på en lengre del av reisen. Målet er å unngå først til mølla-prinsippet og kostbare utvidelser av parkeringsplasser.

- Burde vært flere p-plasser i Sandvika

For Abdulqader Karimi er det en dårlig løsning med lang avstand og dårlig bussforbindelse. Helst skulle han sett at det var mulig å parkere i Sandvika, hvor det er et godt kollektivtilbud med tog og buss. Men prisen for en parkeringsplass der virker temmelig avskrekkende for en student. Billettautomaten opplyser at det koster 30 kroner per time eller 195 kroner for en dag.

Les også

NSB har fått nesten 1,5 mill. flere togpassasjerer på ett år

Tidligere undersøkelser viser at det som er mest avgjørende for at folk skal oppsøke en innfartsparkering, er om det er ledige plasser. Og ettersom kollektivtilbudet forberes og køene på vegnettet blir lengre er mange av parkeringsanleggene fulle allerede tidlig om morgenen.

— Bygg flere p-plasser

Det er neppe behov for skyhøye P-avgifter, men de må være så høye at de gir effekt. For eksempel en avgift på 20 kroner i løpet av en dag tilsvare 400 kroner pr. måned som er nær prisspranget for en ekstra sone på månedskortet. Langs T-banen i Bærum tror vi dette kan være rette nivå å legge seg på , skriver fylkeskommunen i et brev til blant annet Asker- og Bærum kommune og Ruter.

Tror ikke betalt parkering løser noe

Studenten Karimi ser ikke helt at betalte parkeringsplasser kommer til å åpne for mange flere parkeringsmuligheter.

— Koster det veldig mye å parkere her må jeg bare lete etter andre steder å parkere. Eller gjøre som når jeg ikke finner noen andre ledige plasser - kjøre hjem igjen og vente på bussen, sier Karimi som studerer statsvitenskap i Oslo.

Har ikke vært politisk behandlet

Anette Solli (H) er leder for fylkestingets hovedutvalg for samferdsel. Hun ble kjent med fylkeskommunens initiativ onsdag.

— Dette har ikke vært politisk behandlet og er administrasjonens eget initiativ. Høyre er skeptisk til dette og jeg er litt overrasket over hvor kontrekt brevet er uten at politikerne er involvert. Men Akershus er organisert etter formannskapsmodellen som gjør at politikierne kommer litt sent inn prosessen. Det har både sine fordeler og ulemper, mener hun.

Samferdelsplan kommer i morgen

Solli mener det er behov for flere parkeringsplasser i Asker og Bærum.

— I morgen vil administrasjonen i fylkeskommunen legge frem sitt forslag til samferdselsplan og den politiske behandlingen av dette skal vare frem til midten av desember. Det er naturlig å se på innfartsparkeringsplasser i denne planen, sier Solli.

Vil ha diskusjon

Thomas Tvedt, assisterende fylkesdirektør, er enig i brevet hvor betalt innfartsparkering er omtalt kunne vært mer presist.

— Vi har sendt brevet til flere parter for å se på mulighetene for å gå videre med prisregulering av innfartsparkering før vi tar det til politisk behandling. Det vil være en av flere løsninger. Men det som kunne vært tydligere i brevet er at det skal til politisik behandling, sier Tvedt.

Vet ikke hvem som bruker p-plassene

— Vi har press på innfartsparkeringsplassene, så vi må være sikre på at det er de som virkelig trenger dem som bruker dem. Men dette vet vi lite om. Vi har ingen klare indikasjoner på at andre enn pendlere bruker dem, sier Tvedt.

Det er Anette solli enig i.

— Hvis folk tidligere gikk 500 meter til T-banen nå velger å kjører bil, eller kjører til Gjønnes for å komme seg til Bekkestua, så er ikke det hensikten. Folk må gå og sykle litt også. Vi skulle gjerne visst mer om hvem som brukte plassene, sier hun.

  1. Les også

    Bare én by har redusert trafikken

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Fortsatt «først til mølla» på innfartsparkeringen

  2. NORGE

    Mangler 9000 p-plasser rundt Oslo

  3. NORGE

    Slår hardt til mot parkeringsforskere

  4. NORGE

    P-plassene rundt byen er fulle

  5. A-MAGASINET

    Høyre-topp om «bompengesjokket» i Oslo: – Vi har tøyd strikken maksimalt nå

  6. NORGE

    Pendlere må betale for å parkere bilen ved togstasjonen: – En merkelig måte å forbedre kollektivtilbudet på