Osloby

Det kan bli dyrt hvis du kjører på noen med elsparkesykkel

De første uhellene har allerede skjedd. Leier du elsparkesykkel uten innboforsikring kan det koste deg dyrt.

Du kan bli ansvarlig for kjempesummer dersom du kjører på noen med et lite elektrisk kjøretøy som en elsparkesykkel. Åshild Breian

  • Åshild Breian

– Vi har allerede fått inn noen få skadesaker etter hendelser med sparkesykler. Det er foreløpig ikke større saker, men vi regner med at sakene vil komme med det omfanget sparkesyklene har fått, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige forsikring.

Kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige forsikring regner med skadesaker på elsparkesykler.

Gjensidige har sett på tall fra USA som viser et skadeomfang på 20 skader med sparkesykler per 100.000 reiser.

– Man kan komme i et enormt ansvar. Forbrukerne bør være bevisste på det, sier Rysstad.

Unge uten innboforsikring

Problemet oppstår den dagen barna flytter hjemmefra. Studenter og unge i etableringsfasen leier ofte bolig og har ikke alltid egen innboforsikring.

Det betyr at du kan måtte betale av egen lomme dersom du kjører på eller skader et annet menneske med et slikt kjøretøy.

Les også

Elsparkesyklene varer fra rundt en til rundt seks måneder

Den ser harmløs ut, men kan føre til at du får millionansvar. Åshild Breian

Ikke krav om ansvarsforsikring

En del utleieselskaper av elsparkesykler i utlandet har ansvarsforsikring som en del av leien. I noen land er det ansvarsdekning på selve elsparkesyklene fordi de blir definert som et motorisert kjøretøy med lovpålagt ansvarsforsikring. Slik er det for biler i Norge i dag.

– Her til lands blir såkalte «små elektriske kjøretøy» ikke klassifisert som motorvogn av myndighetene, og det er derfor ikke noe krav om ansvarsforsikring på selve elsparkesykkelen, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Informasjonssjef Sigmund Clementz i If forsikring ber studenter og unge voksne om å tenke seg om.

Regnes som sykkel

Elsparkesykkel er i Norge definert som sykkel. Da er det reglene for sykkel som gjelder. Dermed kan du bruke sparkesykkelen både i veibanen og på fortauet.

– Både gående, syklister og bilister kan bli litt usikre på hvordan de på elsparkesykkelen eller ståhjulingen vil oppføre seg i trafikken. Tenk over at et brått skifte fra fortau til gate eller den andre veien, kan komme overraskende på medtrafikantene, sier Clementz.

Foreløpig har ikke If fått inn skadesaker etter bruk av el-sparkesykkel. Men de følger utviklingen tett. De mener det vil dukke opp tilfeller i løpet av sommeren.

– Vi frykter av mennesker kan bli skadet fordi antallet elsparkesykler kommer til å øke veldig i de store byene i Norge, sier Clementz.

Selv om det ikke er lovpålagt med ansvarsforsikring på elkjøretøyene i Norge, kan utleieaktørene velge å legge en ansvarsforsikring inn i leien.

– Da blir alle som bruker syklene dekket, uavhengig av om de har en innboforsikring eller ikke, sier Clementz.

Les også

Oslos miljøbyråd krever at regjeringen rydder opp i sparkesykkel-rotet

Selskapene bør ha forsikring

– Vi advarer sterkt mot å leie sparkesykkel uten at du har en innboforsikring, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring.

Kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring mener utleieselskapene må tilby en forsikring.

Han viser til at et av de største selskapene som leier ut sparkesykler, Voi, sier i sine vilkår at skader som oppstår på sykkelen eller på andre må dekkes over egen forsikring.

Irgens mener selskapene som driver med utleie av sparkesykkel må tilby en forsikring på lik linje med den bilutleiefirmaene har.

– Da er man dekket for skader på sykkel, seg selv og andre. Det er grovt uansvarlig å henvise til utleiers egen innboforsikring, særlig når vi vet at mange av dem som leier syklene er unge mennesker som sannsynligvis ikke engang vet om de har en slik forsikring eller ikke, sier kommunikasjonssjefen.

Ifølge Dine Penger er problemstillingen med ansvarsforsikring gjeldende også for ordinære syklister, som ved leie av bysykkel i Oslo.

En av to har forsikring inkludert

Kristina Nilsson, PR-sjef for Voi, sier til Dine Penger at selskapet jobber med å få på plass en forsikringsordning.

– Vi jobber med å lage en global forsikringsordning, som ikke er påkrevd og vil være inkludert for alle brukerne våre, for alle landene vi opererer i. Vi er for tiden i kontakt med flere forsikringsselskaper, og som mange kan tenke seg er dette en tidkrevende prosess. Når vi har fått i stand et partnerskap vil vi kommunisere dette, sier Nilsson til Dine Penger.

Tier opplyser til samme publikasjon at de allerede har en forsikringsavtale.

– Brukeren trenger ikke å ha en egen ansvarsforsikring, det eneste unntaket er dersom du forårsaker en ulykke, og ikke har en privat forsikring, så må du selv dekke skade på dine egne eiendeler, sier Bodo Baunmühl, kommunikasjonsdirektør i Tier til Dine Penger.

Les mer om

  1. El-sparkesykkel
  2. Ulykker

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Måtte stå opp og flytte elsparkesykkel midt på natten: – Det er som en ulende liten flyalarm

  2. OSLOBY

    Nå kommer P-stativer for elsparkesykler. Men Oslo har ennå ikke laget noen regler.

  3. A-MAGASINET

    Elsparkesykkel-gründer Solberg (30) tror dette er starten på en revolusjon

  4. DIGITAL

    Utleier av el-sparkesykler har 18-årsgrense. Trygg Trafikk mener det bør være 12-årsgrense på el-sparkesykler.

  5. OSLOBY

    Mens staten jobber med en regulering, får Oslo 2000 nye elsparkesykler

  6. OSLOBY

    Fjerner el-sparkesyklene i Oslo på 17. mai: – Sikkerhetsrisiko