Det første kvartalet som bygges ut skal formes som en hestesko. Langsiden vil bli liggende ut mot Dronning Eufemias gate og Barcode.
Det vil bli en byhage inne i hesteskoen, som vil være åpen både for dem som bor der og for allmennheten.
Oslo S Utvikling AS (OSU) står for prosjektet, som alt i alt skal ha 1500 boliger.
Denne uken ble de første leilighetene lagt ut for salg. Første etasjene skal fylles med forretninger, bevertning og kultur. Bygget får i alt 145 boliger.
Folket inviteres inn
For at området ikke skal bli for privat skal det være en portal fra Dronning Eufemias gate og inn i byhagen.
— En av flere veier ned til sjøen skal gå gjennom dette boligprosjektet. Inne i kvartalet skal det bli en byhage som alle kan bruke, ikke bare de som bor der, sier Jørgen Blix, boligdirektør i OSU.
OSU lover planter fra Oslos flora inne i byhagen. Halvparten av takene i Bjørvika skal ha grønne tak.
— Vi har bevisst valgt å legge beboernes private område på taket. Da får de et helt skjermet område med sol hele dagen, sier Blix.
De har også gjort grep som skal gjøre at beboerne virkelig bruker taket.
— Derfor leverer vi takterrassen ferdig møblert med utekjøkken og møbler til utestuen. Det blir også tilgang til vann oppe på taket. Og plantekasser med urter og blomster. Vi håper noen beboerne synes dette er spennende og vil bistå sameiet med å drifte takhagene videre, slik at de grønne plantene ivaretas også etter at vi har levert fra oss bygget, sier Blix.På taket vil det også bli et lekeområde med lekeapparater. Ifølge Blix vil det også bli toaletter i tilknytning til takterrassen.
– Poenget er å få folk til å bruke tid der oppe, sier Blix.
Bjørvika i riktig gamle dager:
Sambruk
Designbutikken Norwegian Icons har flyttet inn i visningssenteret til OSU i Barcode. Lokalet er fylt med møbler, pledd og gjenstander designet og produsert i Norge. Så her kan man kjøpe møbler til boligen.
— Vi ønsker vi å skape en ny opplevelse. Vi vil vise hvordan design spiller sammen med et hjem. Samtidig er det interessant for oss å ha en designbutikk der folk kjøper bolig. Poenget er å inspirere folk til å tenke bestandige kvalitetsmøbler som er produsert lokalt. I Japan for eksempel, kjøper man møbler en gang i livet. Det vil vi gjerne at folk skal gjøre her i Norge også, sier Einar Holthe, leder i Norwegian Icons. - Det har vært vanskelig å få til aktiviteter i Bjørvika på kveldstid. Hvordan vil dere skape mer liv og røre etter at folk har gått hjem fra jobben fremover?
— Vi kom litt sent i gang med å aktivisere førsteetasjene i Barcode, men vi ser nå at det er økende aktivitet på kveldstid og i helgene. Vi har en veldig god plan og en reguleringsplan som er styrende, som skaper et godt grunnlag for mangfold fremover. Vår visjon er å skape Norges mest attraktiv bydel. Da må vi skape mer aktivitet på bakkeplan også på kveldstid. Så vi jobber aktivt med å få inn leietagere så tidlig som mulig i prosjektet, sier Blix. - Hvordan blir prisnivået på boligene?
— Vi vet vi har en kvalitetsbevisst kjøpergruppe. Så vi har lagt oss på en veldig god kvalitet. Prisene på toromsene vil koste fra 3,3 til 4 millioner kroner. Den dyreste leiligheten koster 16,5 millioner kroner, men den har en takterrasse som er like stor som hele leiligheten, påpeker han.
Deler av prosjektet vil bli liggende ute i sjøen.
— Grunnen her i Bjørvika er vanskelig. Så boligprosjektet fundamenteres til fjell ute i sjøen.
Bjørvika blir beskrevet som en kjempe på leirføtter: