Osloby

Tirsdag tok Odin (12) eksamen i 10.-klassematte

Allerede før Odin Nikolai Heier begynte på skolen løste han ligninger med tre ukjente i hodet - men elever som ham får ikke alltid tilrettelagt undervisning. Fra høsten samarbeider fire Oslo-skoler om å ta bedre vare på elever som ligger langt fremme.

- Det var verst i starten, nå kjenner jeg dem litt bedre så nå merker jeg nesten ikke forskjell, sier Odin Nikolai Heier (12). Han hoppet over 5. trinn på barneskolen og har lekt seg gjennom ungdomsskolepensum i matematikk. Dan Petter Neegaard

  • Hanne Mellingsæter
    Journalist

Odin spiller fotball i Lyn, har gått på turn og liker sjakk. Han er også uvanlig langt fremme på skolen.

12-åringen hoppet ikke bare over 5. trinn på Tåsen skole, han er allerede blant de beste i matematikk blant 15-16-åringene i 10. klasse på Nordberg og snuser på karakteren 6.

Les også

Lærere belønnes for gode testresultater

12-åringen har trolig kjedet seg gjennom en del skoletimer. Men hovedpersonen selv er nøktern i sin beskrivelse av egen læringssituasjon.- Jeg har fått litt vanskeligere oppgaver, men som oftest er det oppgaver jeg greier, forteller Odin.

Han lytter konsentrert når han blir stilt spørsmål og tenker lenge gjennom hva han skal svare.

- Er det noe du synes er vanskelig?

- Jeg er dårlig til å finne på fortellinger, men når jeg først er i gang så går det greit.

Vipper mellom 5 og 6

Pappa Trond Heier skjønte for alvor at Odin var spesielt begavet da han løste ligninger med tre ukjente i hodet før han begynte på skolen. De var usikre på om de skulle ta grep overfor skolen, men lot være.

Senere tok imidlertid en kontaktlærer initiativ etter at Odin leverte oppsiktsvekkende sterke resultater på en kartleggingstest (se fakta). I samarbeid med pedagogisk-psykologisk tjeneste ble det bestemt at gutten skulle hoppe over 5. trinn, og i høst bestemte foreldre, skole og Odin selv at han i tillegg skulle få bryne seg på mattepensumet ungdomsskoleelever må igjennom.

Lærer Bente Scharp har siden brukt en halv time i uken sammen med Odin. De begynte med eksamensoppgaver for 10. klasse for å se hva han kunne og ikke kunne. Og Odin kan en hel del. Han vipper mellom 5 og 6 i standpunkt og tar i dag eksamen sammen med 16-åringene på Nordberg.

Flere reagerer med skepsis på at Odin fosser frem. Det kan lærer Scharp bekrefte. Hun har møtt både lærere og andre som tror foreldrene presser sønnen og lurer på hva som er målet med det hele. Pappa Heier forteller at de aldri har hatt hjemmeundervisning og at sønnen kan være på grensen til lat når det gjelder å gjøre lekser.

Han er svært opptatt av at spesialundervisning ikke bare bør gis elever som henger etter, men også de som, satt på spissen, kan ta skade av å være for flinke. Heier har rett og slett vært redd for at Odin skal skli gjennom skoleårene, tilegne seg dårlige lærevaner og senere droppe ut, eller i hvert fall ikke få muligheten til å dra nytte av evnene sine.

Stas i klassen

Tåsen-rektor John Myrlund har lagt vekt på at Odins skolereise skal være forsvarlig menneskelig sett, at han skal beholde sin sosiale tilhørighet og føle seg trygg. Ifølge rektor, er det stas i klassen at Odin gjør det så bra.

- Vi har veldig mange flinke elever på Tåsen, men dette er en helt spesiell situasjon. Loven sier at du har rett til tilpasset opplæring, og vi forsøker å legge til rette for at også Odin skal få utvikle seg, sier Myrlund.

Han innrømmer at skolen i begynnelsen tenkte at 12-åringen kunne vente til han begynte på ungdomsskolen.

Neste skoleår starter Tåsen et samarbeid med barneskolene Korsvoll og Kringsjå, samt ungdomsskolen Nordberg. Slik skal andre elever som ligger langt fremme få bryne seg på ungdomsskolematte mens de går på barneskolen. Det er musikk i ørene til Odins far.

- Hvis du er god i ballett, alpint eller musikk er det greit, men hvis du er teoretisk flink skal du på en måte holdes nede, sier Heier.

Professor har savnet at de flinke løftes frem

— Det er på tide at vi nordmenn skjerper oss overfor denne elevgruppen, mener Kjell Skogen, professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.

Han har vært opptatt av de evnerike elevenes muligheter i lang tid og mener samfunnet er på glid.

- Jeg ser med glede på at den offentlige skolen nå griper fatt i dette. Hver 20. eller 25. elev er sannsynligvis så flink at han eller hun burde gå fortere frem, men det er nok ikke så mange som kan gå så fort frem som denne gutten, sier Skogen.

Fortsatt er forsering mer unntaket enn regelen, selv om det tidligere var mer åpen motstand mot å løfte frem de flinkeste, ifølge professoren.

— Vi nordmenn har jo lenge hatt en slags motvilje mot å legge spesielt til rette for de evnerike. Det kan skyldes vår måte å tolke enhetsskolen og likeverd på, men jeg vil uansett si at det faglig sett er uheldig fordi en enhetsskole kjennetegnes nettopp ved at den har tilpassede opplegg som også gjelder spesielt begavede.

Skogen påpeker at særlig intelligente barn som blir understimulert kan utvikle adferdsvansker. Han mener skolesystemet møter dette problemet allerede i 1. klasse når enkelte elever allerede kan lese og ikke får anledning til å utvikle seg videre.

- Er det riktig å gå fortere frem allerede på barneskolen?

— Vi har ikke noe forskning på dette i Norge, men personlig vil jeg si at det ikke vil være skadelig å starte med muligheten til å gå fortere frem og få større utfordringer allerede på mellomtrinnet.

Skogen vil ha mer differensiering, og medgir at dette vil kreve mer ressurser i form av økonomi og kompetanse, men mener det koster langt mer å sløse bort ressursene til barna med høyest IQ.

- Hvilke risikofaktorer ser du ved å la talentfulle elever gå fortere frem?

— Den eneste risikofaktoren jeg synes vi skal ta alvorlig er at vi nok bør unngå at evnerike barn får egne skoler og egne privatskoler slik at det utvikler seg et slags A-lag.

  1. Les også

    Elever reagerer på resultatlønn

  2. Les også

    Jeg kjeder meg til døde på skolen

  3. Les også

    Én av tre tenåringer er kronisk stresset

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. NORGE

    Stor økning i elever som tar fag på høyere nivå: Pakalon (11) har allerede matte på videregående.

  2. NORGE

    Henrik (11) er ferdig med matte for ungdomsskolen

  3. NORGE

    Familie gir opp norsk skole - flykter til Danmark

  4. OSLOBY

    Lærere advarer: I Oslo kan få elever i klassen gi problemer for skolen

  5. NORGE

    – Evnerike barn blir ofte stoppet i utviklingen sin, og bedt om å tilpasse seg undervisningen. Det er grusomt.

  6. OSLOBY

    En av tre Oslo-elever går på skole i ferien