Osloby

Dagligvarekjedenes dårligste strategi så langt: Å ofre kundene i krigen om kundene.

Joacim Lunds råd: Flykt.

Joacim Lund er kommentator i Aftenposten.

  • Joacim Lund
    kommentator

«Nå er det full krig», sa marketingsjef i Kiwi minipris, Jacob Rolland, om kjedenes fruktkrig for bare noen uker siden. «Det er utrolig morsomt».

En måned senere er det ikke så utrolig morsomt lenger. Da Matkontrollen på TV 2 sjekket kvaliteten på frukt og grønt i flere dagligvarekjeder denne uken, var resultatet kvalmende. Hauger av mat var langt på vei inn i forråtnelsen.

Denne gangen rykket kommunikasjonssjefen i Kiwi ut, Kristine Aakvaag Arvin. Hun innrømte at det høye volumet på frukt og grønt nok hadde gått ut over kvalitetskontrollen. Smak litt på den.

Når kjedene kriger, har de ikke tid til å tenke på detaljer som mattrygghet eller kvalitet. De ofrer rett og slett kundene sine i frontlinjen. Det er en dødssynd, selv i dagligvarebransjen.

Joacim Lund er kommentator i Aftenposten.

Selve forretningsideen for mesteparten av norsk dagligvarebransje er dårlig utvalg og lave priser. Store volumer av få, billige varer. Sånn sett er ikke fruktkrigen noe nytt. Store kvanta og lav kvalitet er heller ingen nyhet, dessverre. Men råtten mat, i større omfang enn bare et og annet lite uhell, det er en foreløpig bunnotering.

I fremtiden vil vi slippe sånt. Kjedene kjemper nemlig flere kriger i det skjulte. Distribusjon, for eksempel. Varene skal raskest mulig fra jord til bord. Det gir høy kvalitet og lønnsomhet. Og ny teknologi sørger for både skånsom transport, bedre temperaturstyring og sensorer i emballasjen som gir beskjed når forfallet setter inn.

Dessuten er det jo et tapsprosjekt for kjøpmannen å kaste mat. Det er nok det viktigste. Men foreløpig er det åpenbart mye å hente, både når det gjelder respekt for råvarene og for kundene.

Når en kjede bruker sine egne kunder som kanonføde i krigen, er det bare én ting å gjøre: Flykt. Take your business elsewhere.

Og post det i sosiale medier. I krig og kjærlighet er alt tillatt.

  1. Les også

    «Matvarer på nett er en revolusjon du har både tid og råd til»

  2. Les også

    Under kniven: Hold hviledagen billig!

  3. Les også

    Reitan gir finger’n til leverandørene sine. Bra eller dårlig for deg og meg?

  4. Les også

    Gode nyheter til alle kjøkkenamatører: I år er brent mat supertrendy!

  5. Les også

    Hva gir du til folket som har alt? Dyrere kjøtt!

  6. Les også

    Hva skylder vi våre gamle? Et skikkelig måltid? En kule i nakken?

  7. Les også

    Under kniven: «Dropp billig juleribbe!»

  8. Les også

    Under kniven: Én viktig grunn til å heie på Rimi-Hagen

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    I år vil ingen starte priskrig på smågodt

  2. ØKONOMI

    Nå slåss dagligvarekjedene om å gi deg den høyeste rabatten på frukt og grønt

  3. SPREK

    Butikkene endret på tre ting. Det fikk fart på salget.

  4. ØKONOMI

    Markedsekspertene er skeptiske: Frykter at Æ sender Rema inn i dødsspiral

  5. KOMMENTAR

    «Næringsministeren forstår ikke dagligvarenæringen»

  6. ØKONOMI

    Coop og Kiwi følger opp Æ – nå er det priskrig på frukt og grønt