Osloby

Oslo før: Barnas egen middelalderbåt

Oslos skoleelever er med på å rekonstruere en middelalderbåt i et stort telt ved Vannspeilet. Med svette og latter lærer de om byens første fortid.

Etter år med utforskning og rekonstruksjon i Norsk Maritimt Museum, ankom den halvferdige båtkopien verkstedet ved Vannspeilet i fjor for å gjøres ferdig der. Anne Olaisen/Kulturetaten

  • Leif Gjerland
    historieformidler og tidl. informasjonssjef i Plan- og bygningsetaten og i Miljøbyen Gamle Oslo

Siden i fjor høst har skoleklasser vært med på å lage en rekonstruksjon av en middelalderbåt i Middelalderparken på Sørenga.

Der har klasse etter klasse telgjet, høvlet og tvinnet frem Oslos fortid, samtidig som de har fått lære om det første Oslo.

Ved siden av båtbyggerteltet ved Vannspeilet er det laget til et undervisningsrom der alle har fått vite litt om Oslos middelalderby før de slipper til som båtbyggere.

– Det er aller best å lære ved å gjøre det, mener Marius mens han tvinner tauet til et stadig tykkere reip. Leif Gjerland

Mast på gammelt vis

Midt inne i det store båtbyggerteltet ved siden av Mariakirkens ruiner ruver den 8 meter lange båten. Selve skroget er ferdig, men både mast og tauverk gjenstår. Derfor får alle elever nå prøve seg som båtbyggere og repslagere.

– Det er moro å lage båten på den gamle måten, men ganske tungt!, fastslår Aurora Rimehaug fra 6. klasse på Nordpolen skole der hun sitter over skrevs på en 7 meter lange granstokk.

Med rå muskelkraft skal den høvles ned til å bli en rund mast. Aurora kan båt, hun har padlet mye og gleder seg til å prøve båten på Vannspeilet.

Reipslager Marius

Rett ved siden av er det rigget til en liten reperbane der tynt tau slås sammen til tykkere som igjen skal tvinnes enda sterkere. Samtidig som han sveiver og tvinner, har Marius Hestnes Øberg mange spørsmål på lager:

– Hvor lang tid tok det å lage tau til en slik båt? Hvor mye tau måtte til? Og hvor stort var seilet?

Båtbygger Lars Stålegård beretter villig:

– I middelalderen var det å lage et stort seil utrolig dyrt, det tok lang tid og kunne koste like mye som selve båten. Vi skal ha en riktig båt, så den skal selvsagt ha seil. Og da må vi ha mast, slik at vi kan få testet hvor sjødyktig den er.

– Åh, det er ganske tungt å høvle, fastslår Aurora mellom lange, seige høveltak, instruert av båtbygger Lars Stålegård fra Norsk Maritimt Museum. Leif Gjerland

Tro kopi

Det som rekonstrueres, er en fraktebåt fra 1505. Den ble funnet for syv år siden ved Bussterminalen i Schweigaards gate, altså rett ved datidens utløp av Akerselva. Ut fra det man fant, rekonstruerer Norsk Maritimt Museum båten i full størrelse. Det blir bekostet av Kulturetaten, som har et særlig ansvar for Middelalderbyen Oslo.

Planen videre er å sjøsette båten i Vannspeilet til sommeren.

Skal båten få prinsessenavn?

De mange hundre skolebarna som har vært med på å lage båten, har alle fått levere inn navneforslag som en jury skal få velge mellom. Og hverken Marius eller Aurora var i tvil, det bør være et kongelig navn. Mens Marius la inn forslag om Håkon, foreslo Aurora mamma Ingrids navn. Til sommeren får vi vite navnet når båten skal sjøsettes.

– For å få båten helt ferdig, må den utstyres med band og spanter. Og det vil vi også lage på gammelt vis, sier båtbygger Lars Stålegård.

Men båtbyggerne mangler krokete grener av eik å lage slikt av. Derfor har de en appell: Vet du om en eik som skal felles, så meld fra på båtbyggernes telefon 95992848.

– Kul båt! Marius og Aurora er samstemte, men lurer litt på hva båten kommer til å hete når den skal sjøsettes til sommeren. Leif Gjerland

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Middelalderen
  2. Oslo før
  3. Sørenga
  4. Museum

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Oslo før: Det kom en e-post fra USA

  2. OSLOBY

    Oslo før: På 50-tallet tok «pappabåter» utearbeidende fedre til husmødrene der hjemme

  3. OSLOBY

    Vålerenga historielag har gitt ut sin omfattende fotobok «Gatelangs på Vålerenga»

  4. OSLOBY

    For drøyt 150 år siden ble det vedtatt å rive Gamle Aker kirke fra 1100-tallet

  5. OSLOBY

    Oslo før: Skriften på veggen

  6. OSLOBY

    Oslo før: Da hestene var en naturlig del av byens julestri