Osloby

Øybåtene blir renere

Ruters båter til Lindøya og Nakholmen går nå på miljøvennlig drivstoff laget av slakteavfall og fiskeolje.

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er stolt over at Oslo har kommet så langt. Heidi Anne Johnsen

  • Heidi Anne Johnsen

De fire øyfergene som går mellom øyene Oslofjorden er de første i verden går på fornybar diesel.

I vinter er det bare to av fergene som er i drift, men de har allerede i en måned tøffet rundt med miljøvennlig drivstoff som gir 82 prosent lavere utslipp, ifølge produsenten. Partikler, sot og skadelige partikler reduseres med minst 33 prosent, sammenlignet med vanlig diesel.

Går på industriavfall

Thomas Steenbuch Tharaldsen i Eco-1, som leverer drivstoffet, forklarer at den fornybare dieselen er basert på det som EU klassifiserer som «vaste and residues», en samlebetegnelse for råvarer som ikke kan benyttes til menneskemat eller dyrefor. Dette er altså drivstoff som ikke skal gå på bekostning av menneskemat.

F.v. Thomas Steenbuch Tharaldsen i Eco-1, miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) og Marius Gjerset fra Zero Heidi Anne Johnsen

Helt nøyaktig hva den finske produsenten av biodrivstoffet benytter for å lage drivstoffet, avhenger av hva slags avfall de får tak i.— De kjøper inn industriavfall fra fjernt og nær. Fordelen med den fornybare dieselen er at den kan produseres av et bredt spekter av råvarer. Det kan være fra et parti fiskeolje fra Nord-Norge eller slaktefett fra Italia.

Selv om råstoffene kanskje må fraktes fra Italia til Finland, og deretter videre til Norge, så er biodrivstoffet en god løsning for miljøet.

— Produsenten er pliktig til å holde et energiregnskap, og holde kontroll på hvor råstoffene det kommer fra. Vi regner inn alt i hele kjeden, sier Steenbuch.

Sluttregnskapet, til tross for at avfallsproduktene må fraktes lang vei, går i pluss klimamessig.

Fornybar diesel kan helles rett på tanken - også på biler

— Fordelen er at det bare er å tanke. Fornybar diesel gir en sømløs overgang fra fossilt til fornybart. Motoren i fergene kan gå på fornybar diesel uten at de trenger å justere motoren. Og det er bedre for motoren fordi det ikke inneholder svovel og aromater, som gir eksos, sot og vond lukt, sier Tharaldsen.

Den fornybare dieselen fungerer på samme måte for vanlige dieselbiler.

Betaler en krone mer for fornybar diesel

Oslo-fergene betaler en krone mer for fornybar diesel, fordi det er dyrere å produsere denne. De fire fergene bruker i 235.000 liter i året. Daglig leder i Oslo-Fergene Pål Ruud sier at det kan virke som båtene bruker noe mindre drivstoff enn med ordinær diesel, og motorene går like klokkerent som før.

Administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen og Daglig leder i Oslo-Fergene Pål Ruud Heidi Anne Johnsen

Administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen er glad for at Oslo-Fergene har tatt initiativet til å gå over til bærekraftig biodrivstoff.— Det er helt i tråd med våre planer om å få alle båter og busser over på fornybar energi i løpet av de neste fire årene, innen 2020, sier han.

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er stolt over at Oslo har kommet så langt.

— Dette er et godt eksempel på at når næringslivet er med, så går det fortere, sier hun.

Og det er et steg i riktig retning og et av mange bidrag for å redusere klimagassutslippene i Oslo.

At dieselbiler også kan kjøre så miljøvennlig er et innspill som miljøbyråden vil ta med seg inn i høringsfasen for dieselforbud i Oslo.

Klimaorganisasjonen Zero applaudrer

— Det er et veldig bra klimatiltak at Oslofergen bytter ut fossilt drivstoff, sier Magnus Gjerset, teknologiansvarlig i Zero.

— Dette er en ny type fornybar diesel, og en ny mulighet til store klimagassreduksjoner. Og vil inspirere andre, spesielt siden dette kan gå rett inn på ekisterende utstyr på båter, lastebiler og vanlige biler, sier han.

Fornybar diesel er positivt for astmatikerne

Dette er et lite, men veldig viktig skritt. Dårlig luftkvalitet i de største norske byene skyldes nettopp nox fra diesel. Så det å gå fra tradisjonell diesel over på hybriddiesel slik at folk kan bevege seg fritt, er veldig bra, sier Trond Solvang, generalsekretær i LHL Astma og allergi

  1. Les også

    Hvem skal ut av Bygdøy allé - og hvem skal inn?

  2. Les også

    Fra neste uke blir det dyrere å parkere i sentrum

  3. Les også

    Oslo vil innføre dieselforbud på kommunale veier

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET

    En måned før konkursen skrev renovasjonssjefen: «Vi er etter mitt syn i ferd med å lykkes!»

  2. OSLOBY

    Spesialenheten har avhørt 14 vitner etter politiskytingen på Grønland

  3. OSLOBY

    MDG skal etablere minst seks blomsterenger i Oslo

  4. OSLOBY

    OL-mester staket 25 km med brukket lårhals

  5. OSLOBY

    Her er planene: Slik vil kjøperen bygge ut Hausmannskvartalet

  6. OSLOBY

    MDG stemte ned sin egen byråds politikk - avviser salg av Hausmannskvartalet