Osloby

I 1999 ville Høyre fjerne gateparkeringsplassene i Oslo sentrum, nå frykter de butikkdød

1. juli fjernes gateparkeringsplassene i Oslo sentrum. 18 år tidligere ville Høyre-byråd Merethe Agerbak-Jensen gjøre det samme, men møtte motstand.

Faksimile av Aftenposten Aften og Dagbladet 27. juli 1999. Daværende Høyre-byråd Merete Agerbak-Jensen ønsket flere parkeringshus og fjerning av gateparkeringsplasser. Faksimile/Dagbladet/Aften

  • Olav Eggesvik
    Journalist

Alle parkeringsplasser på gateplan skal bort i Oslo sentrum. Bilene kan heller bruke parkeringshus. Der bilene står i dag, skal det bli oaser for mennesker. Fortauene skal utvides og gatene skal bli til avenyer.

Målet er å få en mer menneskevennlig bykjerne, der trær, blomster, benker og kaféliv skal dominere innenfor Ring 1.

Høyre-byråd ville fjerne gateparkering i 1999

Nei, det er ikke det rødgrønne byrådets bilfrie sentrum, men tidligere samferdselsbyråd Merete Agerbak-Jensen (H), som kom med forslaget.

Visjonen ble lansert i et intervju med Dagbladet 27. juli 1999. Saken er tilgjengelig i Dagbladets arkiv (krever abonnement).

Gateparkeringen skulle fases ut gradvis i løpet av to til tre år og det skulle bygges nye parkeringshus.

– Det er ingen grunn til at Oslo sentrum skal være en parkeringsplass for biler, sa den daværende byråden til Dagbladet.

  • Parkeringshus kan fortsatt benyttes, men: Fra 1. juni fjernes alle gateparkeringsplasser i Oslo sentrum

– Fikk gjort en del

Agerbak-Jensen, som i dag er kommunikasjonsdirektør i UNICEF Norge og ikke lenger politisk aktiv, husker ikke alt av det som skjedde for 18 år siden. Byrådspapirene fra den tiden ligger ikke ute på nett.

– Det jeg husker er at det var mye protester fra handelsstanden, og noe problematikk rundt at parkeringshusene ikke ønsket å gjøre det billig med korttidsparkering, sier Agerbak-Jensen.

18 år senere understreker Agerbak-Jensen at hun ikke kan si det sikkert, men hun mener at forslaget ble vedtatt – med en del modifikasjoner. Men allikevel fikk de gjort en del, ifølge den tidligere byråden. Mange gateparkeringsplasser forsvant, blant annet fra Møllergata.

– Ikke bilfritt sentrum

– Jeg husker godt visjonen vi hadde, som jeg ikke har problemer med å være positiv til. Det er en erkjennelse av at biler tar stor plass, og i arealene de tar opp er det folkeliv som er alternativet. Det er ikke bilene som handler, det er menneskene.

– Er det egentlig bilfritt sentrum du beskrev?

– Nei, ikke bilfritt. Det var ikke kjøringen, men det å få ryddet arealene og frigi mer plass til mennesker og aktiviteter.

2017: Bekymret for at gateparkeringen forsvinner

Nylig ble det kjent at all gateparkering skal fjernes fra sentrum 1. juni i år. Da uttrykte gruppeleder Eirik Lae Solberg bekymring over at bilene – og dermed kundene – ville velge å dra til kjøpesentrene utenfor sentrum i stedet.

Solberg uttrykte også bekymring for investeringene som er gjort i ladeinfrastruktur for elbiler, som ikke lenger vil kunne brukes.

Han mener forskjellen på den gang og planene til dagens byråd, er at man i 1999 ville øke antall parkeringsplasser i parkeringshus før gateparkeringen forsvant.

– Det er en vesensforskjell mellom å ønske å øke tilgangen til parkeringshus, mens dagens byråd fra 2019 ønsker å fjerne tilgangen til parkeringshus i sentrum, sier han nå.

– Er det et paradoks at dere foreslo det dere nå kritiserer byrådet for å gjøre allerede i 1999?

– Nei. Den gang var byrådet svært tydelige på at de ikke ville redusere antall parkeringsplasser i sentrum. Forslaget om å fjerne gateparkeringsplasser hang sammen med et ønske om å etablere flere parkeringshus og senke prisene, slik at det fortsatt var mulig å kjøre til sentrum og ha kort vei til butikkene, sier Lae Solberg.

Han utelukker ikke å fjerne gateparkeringsplasser av hensyn til kollektivtrafikk, syklende eller gående, men hevder butikkene i sentrum har tapt markedsandeler til bilbaserte kjøpesentre siden 1999.

Nåværende samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) roser Høyre for forslaget, men kritiserer dem samtidig for ikke å støtte byrådets plan. Stein Bjørge

Anklager Høyre for å vingle

Nåværende samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) roser Høyre for forslaget.

– Dette var jo ganske fremtidsrettet fra Høyre i 1999, og understreker at det ikke har manglet på ideer og planer for mer liv og færre biler i byen. Gjennomføringen, derimot, har det skortet på, men heldigvis er byrådet nå i full gang, skriver byråden i en e-post.

Hun anklager videre Høyre for å «vingle» i denne saken.

– Da vi kom inn i byråd var først Høyres miljøvernminister positiv, så ble det omtalt som en Berlinmur, i høst var de igjen enige med byrådet, mens det i bystyret igjen bare var vondt og vanskelig. Jeg håper Høyre finner tilbake til seg selv og blir en medspiller for de endringene vi nå skal gjennomføre i sentrum.

– Hvis byrådet er med på et kompromiss som innebærer at vi etablerer nye parkeringshus i sentrum med konkurransedyktige priser og beholder ladestasjonene for elbiler, er Høyre villige til å være med på å diskutere å fjerne alle gateparkeringsplassene, svarer Solberg.

Dokumentene vi har brukt i denne saken:

Les mer om

  1. Bilfritt sentrum
  2. Parkering
  3. Oslopolitikken

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Byrådet vil ha el-bilen ut av sentrum - Høyre mener ladestasjonene er «bortkastede penger»

  2. OSLOBY

    Fjerner all gateparkering i Oslo sentrum fra 1. juni

  3. OSLOBY

    Beboerparkering skulle gjøre det lettere å finne plass. Nå blir prisene skrudd opp kraftig.

  4. OSLOBY

    Byrådet skviser bilistene: Halverer antall p-plasser i nye bygg

  5. OSLOBY

    Vil gi Oslo-innbyggere mulighet til å sommerstenge egen gate

  6. OSLOBY

    Høyre vil ha biler i sentrum. Men bare de som går på strøm.