Osloby

Oslofolk liker å sykle på rødt

Ikke lys, vel å merke, men asfalt. Og nå skal det bli flere rødmalte sykkelfelt i byen, lover byråd Ola Elvestuen (V).

Rød asfalt gjør syklistene tryggere. Ingar Storfjell

  • Bjørn Egil Halvorsen
  • Astrid Løken
    journalist

I fjor ble det laget sykkelfelt i begge retninger i Kirkegata og Skippergata, trass i at begge er enveiskjørt.

Og nå erklæres det rødmalte tiltaket som en suksess.

Opp 40 prosent

Antallet syklister har økt med henholdsvis 30 og 40 prosent i de to gatene, viser en evalueringsrapport Transportøkonomisk Institutt (TØI) har gjort for Oslo kommune.

Les også

«Det er mulig å gjøre Oslo til en attraktiv og god sykkelby»

Naturlig nok viser syklistene tommelen opp for at det er lov å sykle "på rødt" begge veier. De slipper å vingle opp på fortauet, og føler seg generelt tryggere enn før, ifølge rapporten.

Bilistene, derimot, klager over at parkeringsplasser er forsvunnet.

En ting er de imidlertid enige om: Rødmerkede felt gir bedre oversikt og færre konflikter.

Les også

En tredjedel av Oslos syklister irriterer seg ofte over bilister

-Gir fleksibilitet

Rune Gjøs i Syklistenes Landsforening (SLF) bekrefter rapportens konklusjoner.

-Jeg sykler selv i byen hver eneste dag, og opplever en markant økning i antall syklister. Dette er et fantastisk godt tiltak, og jeg håper det er kommet for å bli, sier han. Oppmuntret av rapporten, går sykkelbyråd Ola Elvestuen (V) langt i å love flere røde løpere og toveis sykling i enveiskjørte gater.

Sykkelbyråd Ola Elvestuen (V) Heiko Junge/Scanpix

-Dette er så vellykket at vi skal ha mer av begge deler, selv om det koster noe mer. Vi ønsker å øke opplevelse nav at det er trygt å sykle. Flere syklister øker dessuten i seg selv tryggehetsfølelsen, sier han.

Byråden kan imidlertid ikke si hvor eller når nye rødmalte sykkelfelt kommer.

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Se hvor det skal tilrettelegges for sykling i Oslo i år

  2. OSLOBY

    Disse sentrumsgatene får sykkelfelt i 2019

  3. OSLOBY

    Undersøkelse: Oslo er fortsatt en dårlig sykkelby, men den er blitt bedre

  4. DEBATT

    Det har aldri vært så farlig å bevege seg i byens gater til fots som nå

  5. OSLOBY

    Hundrevis av p-plasser skal fjernes i Oslo – unge vil ha sykkelvei, eldre vil ha parkering

  6. OSLOBY

    Denne situasjonen er spesielt farlig for syklister