Osloby

Køtiden ble redusert med med 30 prosent

Først så det ut som eksperimentet ikke virket så godt. Men så kom tallene.

  • Stein Erik Kirkebøen
  • Heidi Anne Johnsen
  • Kjersti Flugstad Eriksen

NAF tok initiativet til forsøket, der målet var å bevise at man kanfjerne køen på E18 ved å få 600 biler av veien.

I den verste rushtiden passer 3000 biler et tellepunkt på E18 i løpet av en time, det er nesten en bil i sekundet. Siden de er så mange, går det veeeldig sakte.Men kanskje må bare 600 biler bort fra veien for at køen skal forsvinne.

Målingene viser at det fungerte

Statens vegvesen har målt hvor lang tid kjøreturen fra Drammen til Oslo tok i går, sammenlignet med med øvrige tirsdager i september på samme tidspunkt. Tallene viser en en klar reduksjon av køen i morgentimene.

Mellom klokken 6-7: 30 prosent redusert køtid.

Mellom klokken 7-8: 28 prosent redusert køtid.

Mellom klokken 8-9: 17 prosent redusert køtid, til tross for at det ble registrert en ulykke ved Ikea på E18.

Forskningsleder Aud Tennøy ved Transportøkonomisk institutt synes det er imponerende.

— Jeg må gratulerer NAF med et vel gjennomført eksperiment. Det er utrolig stilig at de fikk til det der, sier Tennøy.

Lurer på hvor mye som skal til før køen blir borte

Hun er spent på å få tallene som viser hvor mye trafikk som måtte ut av rushet for å få til reduksjonen.

— Dette viser at det er mulig å få til noe hvis man klarer å lage incentiver for at folk setter bilen igjen hjemme litt oftere.

TØI har et prosjekt gående der ett av målene er å finne hvor mye biltrafikk som må bort fra veiene, før man får en reduksjon. Tennøy mener at det sitter folk i kø hver dag som kunne valgt noe annet.

— Det er ikke det at du sitter i kø, du er kø. Dersom alternativet er bedre for flere, kan vi bli kvitt køene på sikt.

Da Smestadtunnelen ble strupet tidligere i år, var det på forhånd varslet at dette ville føre til lange køer. Men trafikk-kaoset uteble. Les forskernes forklaring her.

Inger Elisabeth Sagedal i NAF er ikke overraskende også svært fornøyd med at tiltakene hadde effekt.

— Jeg tror det som hadde aller mest effekt var næringslivets egen innsats, sier Sagedal.

Microsoft ba ansatte jobbe hjemmefra eller hos kunder, og Telenor ba de ansatte jobbe fleksitid. I tillegg var det viktig at NSB og Ruter satte inn ekstra kapasitet.

Få som fikk bolle på IKEA

Det som ikke fungerte så godt, var å bruke IKEA på Slependen som innfartsparkering. 250 av parkeringsplassene på Ikea var gjort om til innfartsparkering. Bussene som gikk derfra var langt fra fulle, og bolleposene som sto ferdig til utdeling ble stående.

Men det mener Sagedal skyldtes manglende skilting på E18. Skiltene NAF drømte om, ville vist tidsforskjellen mellom buss og personbil. Dette mener hun ville gitt folk mer motivasjon til å velge buss fremfor privatbil inn til Oslo.

— Det viktigste for oss var at vi fikk innfartsparkering på dagsordenen. I dag har vi illustrert det med en pop up-variant. Nå sier vi at vi ønsker oss en permanent løsning. Da mener vi at du kan starte jobbreisen med å kjøre bil og gjøre unna levering på skole eller i i barnehagen, men at du ikke trenger å kjøre inn i byen med bil, sier Sagedal.

Flere tok buss og tog

NSB hadde 2000 ekstra plasser på toget fra Drammen inn til Oslo og Ruter doblet også kapasiteten på bussene.

Hverken Ruter eller NSB har foreløpig konkrete tall å slå i bordet med. Men via operatørene på rutene inn mot Oslo fra vest, har Ruter fått et klart inntrykk:

— De forteller om flere passasjerer enn vanlig inne i bussene, og færre biler enn vanlig utenfor. Så på de foreløpige rapportene vi har fått, ser det ut til at eksperimentet har vært vellykket, sier pressetalsperson i Ruter Sofie Bruun.

Omtrent det samme sier Gina Scholz i NSB:

— Tall har vi ikke, men rapportene forteller om et trykk omtrent som normalt i morgenrushet. Siden vi i dag har økt kapasiteten ganske betydelig, betyr det at vi har hatt flere passasjerer enn vanlig. Spesielt mellom Drammen og Oslo, hvor vi delte ut smoothie på stasjoner, skal stemningen vært god og mange sa der at de testet togtilbudet i dag.

  1. Les også

    Slik reiser vi på jobb i dag - og slik ønsker vi å reise i fremtiden

  2. Les også

    Derfor blir ikke køen lenger av at tunnelen stenger

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Oslos gjeld vil doble seg på fire år

  2. OSLOBY

    Byrådet vil bruke 2,3 mrd. på å kjøpe flere kommunale boliger

  3. OSLOBY

    12 ting du bare får høre i skoledebatter

  4. OSLOBY

    Valgsirkus på hjemmebane

  5. OSLOBY

    Skattetallene: Her er Oslos rikeste og fattigste nabolag

  6. OSLOBY

    Her er Oslos beste fotballpuber