Osloby

Du ypper ikke med politihestene Grane og Vilje

Hissige gemytter roer seg i drosjekøene i Oslo-natten når Rytterkorpset står «parkert» i Rosenkrantz' gate.

Politihestene inngir respekt, samtidig som de er kontaktskapende. Her er rytterkorpsets Anne-Kristin Teigen på Grane (brun) og Pernille Ytrebø på Vilje (hvit) i krysset Grensen og Akersgata. Ingar Storfjell

  • Hilde Bjørhovde
    Journalist

Ingen ypper med Vilje på 700 kg. Heller ikke med Grane, Balder, Munin eller noen andre av de 14 hestene i politiets rytterkorps. De er uten tvil blant Oslo-politiets mest effektive «konstabler».

– En rytterekvipasje gjør åtte – ti manns jobb når de patruljerer i byens gater, sier leder for rytterkorpset, Drude Fogh.

– Ved demonstrasjoner og tumulter trekker folk seg automatisk tilbake når politihestene kommer. Samtidig er hestene kontaktskapende og viktige i politiets forebyggende arbeid, sier hun og forteller at Rytterkorpset skal være synlig, tilgjengelig og skape trygghet i hovedstaden.

Myke verdier viktig i politiet

Også turister synes det er stas med politihestene. Anne-Kristin Teigen på Grane og Pernille Ytrebø på Vilje får mange hyggelige samtaler når de patruljerer i Oslos gater. Ingar Storfjell

– Vi har mange tåredryppende historier å fortelle fra gaten. Slitne narkomane står og holder rundt hestene. Folk som ikke nødvendigvis har noe til overs for ordensmakten sier at det er hyggelig å se oss. Vi trenger myke verdier i politiet, sier Mari Engestøl Røgeberg, fagansvarlig for politihestene.

I Rytterkorpsets stall ved Akershus festning knegger 14 firbente konstabler godmodig mens de gumler høy. Tyr, Frigg, Hermod og Balder har en dempende effekt på potensielle bråkmakere og sterke kontaktskapende egenskaper.

De er store, sterke karer med brunt blikk og myke muler, opplært til alt fra å ri foran i 17. mai-toget til å stanse opptøyer.

  • Politihesten Tor er på sokkel

Se – en statsråd til hest!

– Vi skulle hatt en sånn i departementet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på politihesten Vilje. Ingar Storfjell

En politihest må kunne hoppe over brennende hindre, gå i trapper, tåle store folkemengder, støy, tumulter og tett trafikk, noe som forklarer hvorfor samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen plutselig befinner seg høyt til hest i Myntgata.

Han viser seg å være riktig så hestevant og røper at han har en fortid som medlem i Ponniklubben. Nå har samferdselsministeren parkert sykkelen ved stallveggen og svingt seg opp i salen på den stødige vallaken Vilje, en av de største politihestene.

– Vilje er veldig grei, men liker ikke gardister, opplyser Røgeberg og føyer til at hesten forholder seg profesjonelt til gardistene på 17. mai.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og politisk rådgiver Margrete Dysjaland i Landbruksdepartementet hilser på politihesten Vilje og får informasjon av Mari Engestøl Røgeberg, fagansvarlig for politihestene. Ingar Storfjell

Hester er kjøretøy og må ferdes i veibanen

Statsråden er invitert til en orientering om utfordringen hester og ryttere møter som trafikanter. Ifølge trafikkreglene regnes hester som kjøretøy og skal følgelig gå i veibanen. Rytter og kusk skal følge reglene for kjørende trafikk, også når hesten leies. Mens fotgjengere, syklister og biler har sin definerte plass i trafikkbildet, er det ikke like enkelt for hester. Farlige situasjoner kan fort oppstå ved ferdsel på veiene, der ilter tuting og uvettige forbikjøringer fort kan skape farlige situasjoner.

Det ridende politi inngir respekt. Men også politiet har erfart at ikke alle bilister viser hensyn, særlig når politihestene er på ferie på landet, og ekvipasjen er i sivil.

Etter en orientering om hest i trafikken, om hesters reaksjonsmønstre og adferd, adferd, bærer det ut i den relativt trafikkfri gate for hest og rytter.

–Vi burde kanskje hatt en sånn en i departementet, foreslår Ketil Solvik-Olsen.

Les mer om

  1. Hest
  2. Ketil Solvik-Olsen
  3. Trafikk
  4. 17. mai

Relevante artikler

  1. NORGE

    Vil ha selvkjørende busser som frakter deg fra dør til dør

  2. OSLOBY

    Nå åpner tunnelen som har skapt trafikkaos i Oslo i over et år

  3. NORGE

    Vil ikke intervjues om InterCity-utsettelsen

  4. NORGE

    Utsettelsen av InterCity: – Jeg forutsetter at Bane Nor når målsettingene.

  5. DEBATT

    Kjære statsminister, dette aksepterer jeg ikke. Nok er nok. Det stinker av Frps retorikk.

  6. OSLOBY

    Tidenes kongelige kortesje i Bjørvika – politiet oppfordrer: «La bilen stå.»