Osloby

Erna Solberg lover milliarder til kollektiv-Oslo

Staten skal bidra med 50 prosent i alle de store kollektivprosjektene i Oslo fremover. Dette betyr ny Fornebubane, ny T-banetunnel i sentrum og Ahusbane.

Statsminister Erna Solberg (H) roste Høyre-byrådet for kollektivsatsingen i hovedstaden da hun besøkte Løren stasjon som åpner i april.

  • Wasim Riaz

Mens pressen ble geleidet gjennom trange trapper og betongkorridorer, fikk statsminister Erna Solberg (H) og byrådsleder Stian Berger Røsland (H) ta arbeidsheisen rett ned til perrongen i Løren stasjon. Den er fremdeles under utbygging. Der inspiserte hun den nye stasjonen som skal koble Løren til T-banenettet, og gi reisende fra Groruddalen en snarvei til Oslo vest.

Under omvisningen kunne en fornøyd byrådsleder Stian Berger Røsland (H) fortelle sjefen at byggingen av den 1.600 meter lange strekningen er i rute — og foran budsjett.

Det betyr at nye Løren stasjon vil bli åpnet i april 2016.

– Dette prosjektet er i rute på tid, og litt under budsjett. Dette blir en slags generalprøve til de store prosjektene som venter, sier Røsland til NTB.

Tar halve regningen

Solberg var godt fornøyd med det hun så 26 meter under bakken, og vil ha flere kollektivprosjekter i Oslo og omegn. Hun er ikke i tvil om at staten skal ta halve regningen.

Statsminister Erna Solberg bar på fagre løfter da hun gikk av bussen på Løren onsdag. Monica Strømdahl

— Staten skal bidra med 50 prosent i alle de store kollektivprosjektene fremover. Bymiljøet kommer til å være en viktig sak i valgkampen, sier Solberg til Osloby etter omvisningen.Les også:

Les også

Anbefaler ny togtunnel under Bislett og Sagene

I første omgang betyr dette milliardbevilgninger til Fornebu-banen, ny T-banetunnel i Oslo sentrum og etter hvert til Ahus-banen. Det er allerede lagt inn penger i statsbudsjettet for planlegging av bane til Fornebu. En T-bane til Fornebu er også det prosjektet man har kommet lengst med.

Ønsker mer samordning

Statsministeren er ikke bare opptatt av det som skjer under bakken. Hun etterlyser også mer statlig og kommunalt samarbeid for å utvikle større byområder.

— Vi trenger mer sammenhengende byplanlegging for å gjennomføre større prosjekter, sier Solberg.

Statsminister Erna Solberg (H) roste Høyre-byrådet for kollektivsatsingen i hovedstaden da hun besøkte Løren stasjon som åpner i april. Selv lover hun 50 prosent statsstøtte til de store kollektivprosjektene i Oslo-området. Monica Strømdahl

— Arbeiderpartiet sa tidligere i år at staten skal ta inntil 70 prosent av regningen for mer T-bane i Oslo hvis de vinner valget i 2017. Kan du love like mye?- Det er spennende at de har fått nye tanker etter at de kom ut av regjeringskontorene. Vi mener at 50 prosent er en god løsning. Samtidig ser jeg at det jobbes mye i Oslo for bedre klima og miljø, sier Solberg og viser blant annet til Ruters mål om å erstatte dieselbusser med miljøvennlige busser innen 2025.

Solberg brukte store deler av onsdagen til å gi Oslo Høyre drahjelp i valgkampen – både med besøk på Vahl skole og med en dør-offensiv i bydel Bjerke onsdag kveld. Partimålingene tyder på at det går mot et jevnt valg i hovedstaden, og nettopp skole og kollektivtrafikk regnes for å være Høyres sterkeste kort for å lokke velgere i Oslo.

Glad for bekreftelsen

Byrådsleder Stian Berger Røsland smilte fra øre til øre etter besøket på Løren.

Det var hyggelig stemning på hydrogenbussen fra Oslo sentrum til Løren. Statsminister Erna Solberg roste «sin» byrådsleder Stian Berger Røsland (begge fra Høyre) for miljøtiltakene i Oslo. Venstre-leder Trine Skei Grande (med ryggen til) var også med på turen. Monica Strømdahl

— Bidrag fra staten er avgjørende for å realisere de planlagte prosjektene. Nå som Erna er statsminister, var det en god bekreftelse å få at staten tar halve regningen. Det er viktig at vi har en statsminister som vil satse på kollektivtrafikk, sier Røsland.Han understreker at den nye banen til Fornebu er svært viktig for å redusere klimautslippene i Oslo-området.

— Med en ny bane blir det langt færre busser på veiene. Og så vil det åpne for tettere byutvikling langs traseen.

Vil være klar innen ti år

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) tror at en ny T-banetunnel i Oslo sentrum kan være klar innen ti år.

— Nå venter vi på konseptvalgutredningen som kommer om kort tid. Da vil vi få et prisoverslag og mulig trase for den nye T-banetunnelen. Og så må vi forhandle med staten om løsningen. Jeg har tro på at tunnelen kan være klar innen ti år, sier Melby.

Sporveiens konsernsjef Cato Hellesjø er i hvert fall ikke i tvil:

— Vi er klare til å bygge ut når alt er på plass, sier Hellesjø.

  1. Les også

    Her er 17 blå maktpar som styrer Norge

  2. Les også

    T-banen er rustet for fremtiden

  3. Les også

    - Dette er ikke spikeren i kista for Ahusbanen

  4. Les også

    Mener boligplanleggingen på Fornebu skaper klasseskille

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Er lei av å vente på Fornebubanen - legger ut 50 millioner for å få fortgang

  2. OSLOBY

    Statsministeren støtter alternativ T-banetunnel

  3. OSLOBY

    Venstre angriper MdG for kollektiv-prishoppet i Oslo

  4. OSLOBY

    Fornebubanen får 391 millioner

  5. OSLOBY

    Endelig er Fornebubanen godkjent. Blir den største T-baneutbyggingen i Oslo i nyere tid.

  6. OSLOBY

    – Statsministeren fra Bergen kan holde seg langt unna hvor tunnelen i Oslo skal gå