Osloby

Oslo kommunes sykkelprosjekt: - Vi synes selv vi var maks uheldige

Meteorologene må ha meldt minst 5 centimeter med snø før parkeringsplassene i Ullevålsveien, Akersgata og Sognsveien stenger neste gang.

Skiltene om parkeringsforbudet i Ullevålsveien, Sognsveien og Akersgata ble satt opp i 16-tiden torsdag ettermiddag. Men fordi det var uvisst når snøen skulle komme, og hvor lenge det skulle snø, var det ikke satt opp tidsangivelse på skiltene. Ørn Borgen

  • Astrid Løken
    journalist

Reaksjonene lot ikke vente på seg da 120 parkeringsplasser i Akersgata, Ullevålsveien og Sognsveien ble stengt for parkering fredag ettermiddag.

Årsak: Oslo kommune tester ut et nytt parkeringsregime. Bakgrunnen er at bilene som står parkert på innsiden av sykkelfeltene skaper problemer for vintersyklistene. Bilene drar nemlig med seg snø ut i sykkelfeltet når de kjører ut fra parkeringsplassen.

  • Her kan du lese om ordningen
    For å løse problemet med snø i sykkelfeltet, bestemte kommunen seg for å sette opp parkering forbudt-skilt 24 timer før det meldte snøfallet. Skiltene må være på plass 24 timer før man kan ilegge bøter eller taue bort biler. Poenget er at det er lettere for entreprenøren å gjøre ryddejobben når parkeringsplassene er tomme for biler.

Det kom ikke så mye snø. Dette bildet ble tatt i 9-tiden lørdag morgen, før entreprenøren gikk i gang med kostemaskinen. Ørn Borgen

Prosjektet ble testet ut forrige helg. Skiltene med parkering forbudt kom opp klokken 16 torsdag ettermiddag. Men noe stort snøfall ble det ikke. Lørdag morgen var det bare kommet et lett lag med snø. Så det var ikke behov for å kjøre bort noe. Det lille som kom, ble tatt med en kostebil lørdag formiddag.

— En kalkulert risiko

Prøveprosjektet ble evaluert mandag ettermiddag.

— Vi synes selv vi var maks uheldige med mengden snø som kom. Det var meldt opp mot 4 centimeter snø, og så endte det opp med å komme mindre enn 1 centimeter. Det er jo en kalkulert risiko når man skal forsøke seg på noe sånt, og er avhengig av været, sier Liv Jorun Andenes, kommunikasjonsansvarlig og ansvarlig for vinterdrift i Oslo kommunes sykkelprosjekt.

Ble grundigere kostet

Hun presiserer at det var enklere for entreprenøren å utføre kostearbeidet når parkeringsplassene var tomme.

— Så det kostearbeidet som ble gjort lørdag formiddag ble jo gjort mye grundigere enn om man hadde måtte koste med parkerte biler der. Men selvfølgelig, om vi hadde hatt en spåkule, og sett at det kom så lite snø som det gjorde, så hadde vi ikke satt i gang tiltaket. Det kom jo for lite snø til at dette tiltaket var nødvendig denne gangen, sier hun.

Justerer snøgrensen

- Hva skjer neste gang det meldes snø?

— Vi har nå evaluert prosjektet og bestemt at det må være varslet minst 5 millimeter med nedbør, som betyr 5 centimeter med snø, over en 12 timers periode, før vi setter i gang tiltaket neste gang, sier Andenes.

- Mange reagerte på at det ikke var angitt når parkeringsforbudet starter og slutter på skiltene. Hva gjøre dere med det?

— Siden vi ikke vet hvor lenge snøværet vil vare er det ikke mulig å sette opp en tidsangivelse, men vi kommer til å drøye det litt lengre før vi setter opp skiltene. Da trer forbudet i kraft etter at det har begynt å snø. På den måten vil parkeringsforbudet kortes noe ned i tid, sier hun.

  1. Les også

    Når sykkelen blir hellig ku | Hilde Lundgaard

  2. Les også

    Her vil byrådet ha beboerparkering i Oslo

  3. Les også

    Slik kan et bilfritt Oslo sentrum bli

Les mer om

  1. Politikk
  2. Samferdsel
  3. Kollektivtransport
  4. Sykkelpatruljen
  5. Byutvikling

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Det er nesten umulig å bli straffet for dette

  2. OSLOBY

    Byrådet gir seg ikke: Vil rydde vei for vintersyklistene ved å fjerne P-plasser

  3. OSLOBY

    Bilfritt byliv-prosjektet: Planen er klar – slik blir nye Oslo sentrum

  4. OSLOBY

    Det blir dobbelt så dyrt å parkere feil - hilsen Regjeringen

  5. OSLOBY

    Rundt 1800 parkeringsplasser skal fjernes i Oslo de neste årene

  6. BIL

    Lei denne gule lappen? Åtte tips for å unngå parkeringsbot.