Osloby

I nye bygg fylles fellesgarasjen med elbiler på deling

Nå har beboerne på Vulkan fått fire elbiler på deling i garasjen. Og flere kan det bli. Boligsameier og borettslag som ønsker elbilpool i garasjen kan ta kontakt med Zero.

Onsdag åpnet en ny bilpool i garasjeanlegget på Vulkan i Oslo. Poolen er et samarbeidsprosjekt mellom bilutleiefirmaet Hertz, miljøstiftelsen Zero og byutviklingsfirmaene Aspelin Ramm og Selvaag Eiendom. Fra venstre Isak Oksvold, direktør for miljø og samfunnsansvar i Aspelin Ramm, Ingvild Kilen Rørholt, rådgiver i Zero og Eivind Thorne i Hertz. Rolf Øhman

  • Astrid Løken
    journalist

Miljøstiftelsen Zero har inngått samarbeid med eiendomsutviklerne Aspelin Ramm Eiendom, Selvaag Eiendom og bilutleiefirmaet Hertz Bilpool om en ny elbilpoolordning. I første runde skal 20 elbiler innlemmes i ordningen. De fire første elbilene har får fast plass i garasjeanlegget på Vulkan.

Bildeling brer om seg:

Les også

Stadig flere deler bil

Målet er å endre Oslofolks reisevaner og å redusere bilbruken.

— På denne måten blir det enklere for folk å dele bil. Når du flytter inn i en av leilighetene her vet du at du har bil på deling i kjelleren. Da slipper du å ha din egen bil, sier Ingvild Kilen Rørholt, rådgiver i Zero.

Ifølge Zero vil det settes inn flere biler ved behov.

Tjuvholmen, Løren og Colosseum for tur

Strøm må man ha. Zeros Ingvild Kilen Rørholt tester strømkabelen Fire nye biler er på plass i i garasjeanlegget på Vulkan. Rolf Øhman

Fra før har et borettslag på Enerhaugen to elbiler i sitt garasjeanlegg på Enerhaugen. De fire aktørene planlegger også en pool med elbiler i garasjeanlegget vis-à-vis Colosseum kino. I garasjeanlegget, som har boliger i etasjene over, er det to ordinære delebiler i dag.— Tanken er å sette ut to elbiler i tillegg til de to ordinære bilene der, sier Eivind Thorne, leder av bildeleordningen i Hertz.

Elbilpooler planlegges også på Løren og Tjuvholmen, ifølge Zero.

— Når Oslo sentrum skal bli bilfritt og området innenfor Ring 3 skal bli fossilfritt blir man av avhengig av ordninger som dette. Det er to ting vi må gjøre for å få til byrådets mål: Flere må reise kollektivt og så må man bytte ut drivstoffet på bilene med el. Her gjør vi begge deler, sier Ingvild Kilen Rørholt i Zero.

Her kan du lese mer om bilfritt sentrum:

Les også

Oslos nye miljøbyråd: Elbilene skal også ut av sentrum

Isak Oksvold, direktør for miljø og samfunnsansvar i Aspelin Ramm, mener dette er veien å gå.

— Dette er noe som kommer. Vi ønsker å være med på den grønne omstillingen. Det brukes jo mye plass til og lagre biler både utendørs og innendørs. Og de fleste bilene står jo det meste av døgnet. Derfor er det viktig å legge til rette for deling. Dette er positivt for byen vår, dette området og brukerne, sier Oksvold.

Vil kjøre på med mer

Ifølge Oksvold vil Aspelin Ramm legge til rette for elbilpooler også i fremtidige utviklingsprosjekter i Oslo.

— Det kommer mer. Det kan jeg love, sier Oksvold.

Ifølge Eivind Thorne i Hertz Bilpool er pooler med elbiler i borettslag og sameier i Oslo et satsingsområde.

— Vi selger oss inn til sameier og borettslag i dag. Og vi vil gjøre mer av det i tiden fremover, sier Thorne.

Oslos byutviklingsbyråd Hanna Markussen (MDG) fikk æren av å åpne elbilpoolen i garasjeanlegget på Vulkan onsdag denne uken. Rolf Øhman

Oslos byutviklingsbyråd Hanna Marcussen (MDG) fikk æren av å åpne elbilpoolen i garasjeanlegget på Vulkan onsdag.— Dette er kjempespennende. Bildeling er helt ideelt når man bor sentralt i byen. Vi trenger arealer til bybruk, deriblant lekeplasser. Samtidig er det å dele elbil klimavennlig. Så dette er et godt tiltak, sa byråden til Aftenposten etter bilpooldåpen.

Zeros Ingvild Kilen Rørholt oppfordrer borettslag og sameier som ønsker dele-elbil i garasjen til å melde fra til Zero eller Hertz Bilpool. Også folk som ikke bor i borettslagets garasje kan bruke bilene. Borettslag og sameier som er interessert i ordningen kan ta kontakt med Zero på ingvild@zero.no.

  1. Les også

    Statens vegvesen: Bilfrie gater kan være en fordel for butikkene

  2. Les også

    Nytt kollektivfelt gjør bussen mer forsinket

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Miljø
  2. Sykkelpatruljen
  3. Byutvikling
  4. Samferdsel

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Kollektivfeltet på Vækerø blir værende inntil videre

  2. OSLOBY

    For hver krone som investeres i kollektivtransport i Oslo og Akershus er gevinsten på hele 2,6 kroner

  3. OSLOBY

    Bussjåfører protesterer mot lukkede bakdører

  4. OSLOBY

    Tre har gjort noe med jernbanekapasiteten - den fjerde byen er Oslo

  5. OSLOBY

    Majonesfabrikken skal fylles med boliger

  6. OSLOBY

    Kollektivtrøbbel kan stanse gigantutbygging i Bærum