Osloby

«Jeg gir opp hip-hop. Nå er jeg drittlei»

Booker på Blå, Sten Ove Toft, langer ut mot hiphop-publikummet etter slagsmål. Han mener publikummet sliter med et holdningsproblem.

Illustrasjonsbilde. Muhammed Muheisen, AP

  • Anders R. Christensen

«Jeg gir opp hip-hop. Jeg gir opp Rappere. Hip-hop'ere. Nå er jeg drittlei. Om noen der ute tror at det frister å arrangere hip-hop/rap klubber og konserter etter hva som skjedde på BLÅ i natt så tar de grundig feil. Vel å merke ikke bare på grunn av denne episoden.»

Det skrev Sten Ove Toft, booker på Blå, på sin åpne Facebook-profil lørdag morgen. Episoden Toft viser til er et masseslagsmål som brøt ut på utestedet natt til lørdag, hvor minst to av dørvaktene ble angrepet og fikk slag mot hodet.

Les også

Hevnangrep på dørvakter

Masseslagsmålet skjedde i forbindelse med et hiphop-arrangement. Osloby har vært i kontakt med Toft, men han ønsker ikke å utdype kommentaren sin ytterligere.

Temperamentskontroll

Oppdateringen til Toft har i skrivende stund fått over 120 kommentarer, hvorav de fleste er støttende til det Toft skriver. Ifølge bookingsjefen har deler av hiphop-publikummet et holdningsproblem.

«Og nå tillater jeg meg å generalisere. Rappere/HipHop'ere har et sosialpolitisk holdningsproblem med særdeles dårlig, sviktende, eller faktisk fraværende testosteron og temperamentskontroll. Flere er ikke bra mennesker i det hele tatt og skal man dele samfunnet opp etter musikksjangre tror jeg vi alle vet hvor skoen trykker», skriver Toft videre.

Han skriver også at man ikke opplever lignende problemer på for eksempel metalkonserter.

«Der man på en utsolgt metalkonsert trenger 1 vakt mest for syns skyld, trenger man 4-5 vakter på tilsvarende innen HipHop. Det må en seriøs holdningsendring til og dette må som alt annet starte ved rota. Men kanskje de HipHop'erne som er oppegående der ute kan starte med å senke skuldrene og si til andre at «Oppfør deg. Det er faen ikke greit.». Det er ikke kult å være gangster sånn som på kino.»

Vil ikke kutte hiphop

Daglig leder på Blå, Eyvind Brox, skriver i en tekstmelding til Osloby at utestedet ikke har planer om å kutte ned på antallet hiphop-arrangementer som følge av bråket natt til lørdag.

«Det Sten Ove skrev på Facebook var en privat utblåsning i affekt av det våre vakter og ansatte ble utsatt for på fredag. Vi hadde et strålende Hip-hop arrangement på lørdag, og vi har så langt ingen planer om å kutte ned på Hip-hop, eller legge skylden av det som skjedde på noen andre enn enkeltpersonene som gjorde dette», skriver Brox.

— Tiltrekker seg banditter

Torstein Haavorsen er konsertarrangør og manager for blant andre Jaa9 & Onkl P og Equicez. Han er enig med Sten Ove Toft i at det oftere er bråk i forbindelse med hiphop-konserter enn andre arrangementer.

— Det er et faktum at det er mer bråk på hiphop-arrangementer i forhold til mye annet av arrangementer. Musikken tiltrekker seg jo mye mer gategutter og banditter enn andre sjangre, sier Haavorsen.

Han sier at han bevisst har unngått å booke enkelte artister på grunn av frykt for at de vil være bråkmakere blant publikum.

— Som management og konsertpromotør styrer vi bevisst unna noen artister innen hiphop og dancehall fordi vi vet at de vil tiltrekke seg en del bråkmakere. Og hvis vi likevel velger å booke en dancehall-artist med aggressive tekster vet man at man må leie inn flere vakter. Det er ingen hemmelig formel for å unngå bråk.

— Det ligger alltid i bakhodet når man arrangerer konsert at det kan skje noe. Jeg har vært i situasjoner hvor jeg har blitt redd for sikkerheten til mine ansatte. Vi arrangerte for eksempel en konsert med dancehall-artisten Mavado for et par år siden hvor døra ble stormet av publikum.

Han presiserer likevel at de fleste hiphop-arrangementer som arrangeres i Oslo forløper uten problemer.

— Det er viktig å huske på at det arrangeres veldig mange hiphop-konserter og klubber hver uke i Oslo hvor det aller meste går smertefritt. Men om man får litt for mye banditter på et sted blir det bråk, sier Haavorsen.

— Det er et byproblem mer enn et sjangerproblem. Jeg vet ikke om utestedene og arrangørene kan gjøre så mye annet enn å sørge for å ha nok vakter på jobb.

I mars 2009 skjedde den til nå mest alvorlige hendelsen i tilknytning til en hiphop-klubb, da en mann skjøt tre personer på det nå nedlagte utestedet Rå på Karl Johans gate.

— Hip-hop-publikummet har blitt mye hardere med årene. Da jeg begynte å arrangere hiphop-konserter på So What! på slutten av 90-tallet var hovedbekymringen tagging. Da var det utenkelig med skyting utenfor en hiphop-klubb, slik man opplevde på Rå. Det har blitt mye hardere og tøffere generelt, sier Haavorsen.

Integreringsutfordring

Dj og redaktør for hiphop-magasinet Kingsize, Mathias Rødahl, spiller selv mye ute på klubber, og kjenner den norske hiphop-scenen godt. Han forstår Tofts utblåsning, men mener bookingsjefen i frustrasjonens hete har trukket generaliseringen for langt.

— Jeg har stor forståelse for mye av det han skriver, men han tar det selvfølgelig altfor langt når han generaliserer på den måten. Dette er et langt mer kompleks problem enn å bare peke fingeren på "hiphop-publikummet", som ikke er noen homogen gruppering i det hele tatt. Forskjellige rapkonserter og rapklubber trekker totalt forskjellige publikum, og det er mer snakk om et sosialt problem og en alders- og integreringsutfordring enn det handler om et voldelige rapfans. Jeg tror heller ikke Toft er så anti-hiphop som man skulle tro ut i fra den utblåsningen, sier Rødahl.

Ikke bare for å hygge seg

Rødahl sier samtidig at det er godt kjent at enkelte blant hiphop-publikummet ikke bare er ute etter å hygge seg når de skal ut på byen.

— Det er en kjent sak at det lett kan bli bråk under rapkonserter og klubber, og da som oftest i køene hvor folk blir avvist etter tidligere dårlig oppførsel.Dessverre er det en del som kommer på byen for andre ting enn å høre musikk og ha det hyggelig, noe som har ført til at de fleste gamle rapklubbene i Oslo forståelig nok har valgt å legge om til andre typer musikkprofiler. Men igjen, dette gjelder en viss del av rappublikummet. Arrangerer man en konsert med Rick Ross, får du et yngre og potensielt mer konfliktskapende publikum enn hvis man for eksempel har en konsert med grupper som frir til eldre rapfans, slik man jo hadde på Blå nå i helgen med Beatnuts og Jeru the Damaja dagen etter. Men mye av rapmusikken tiltrekker seg altså et ungt, testofylt publikum som ser opp til amerikansk urban gatekultur, og da er det alltid større sjanser for bråk enn når du har en gladbrisen gjeng på 25+ som står og vugger til house, disco og electro, sier Rødahl.

- Hva kan man gjøre for å få til en endring i holdningene til denne delen av publikum?

— Jeg er ingen politiker eller ungdomsarbeider, men problemet må i alle fall tas tak i ved en mye tidligere alder enn når disse karene først har begynt å fly på byen og lage kvalme. Det finnes en stor gjeng med unge, usikre og sinna gutter som nok føler seg satt til side i det norske samfunnet, og bruker vold og respekten de føler de får på den måten til å heve seg. Og det er gjerne når denne grupperingen med sterk æreskultur møter avvisende og ofte ganske nedlatende dørvakter, at det fort smeller. At mange av byens dørvakter dessuten er vel så hissige og klare for bråk, gjør selvfølgelig ikke saken noe bedre, uten å legge skylden nevneverdig på dem. Er det rett vakter i døra, unngår man vanligvis det verste bråket, men det er selvfølgelig grenser for hvor lett det er å roe ned rusa og slåsskare mennesker. Dette er først og fremst et dypere samfunnsproblem, og resultatet av en feilslått politikk man har kjørt i Oslo over en årrekke.

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Folkemengde angrep Oslo-politiet i helgen - måtte bruke hunder og batong for å få kontroll

  2. KULTUR

    Første drive-in-konserten i Norden. Klovner i kamp var først ut foran 200 biler.

  3. KULTUR

    Jo, visst kan du gå på konserter i sommer! Her er vår guide til festivaler over hele landet.

  4. KULTUR

    13 artister du bør få med deg på Øyafestivalen

  5. KULTUR

    Tjente 86.500 kroner på Facebook-konsert

  6. OSLOBY

    Usikker på hvilken Oslo-festival du skal dra på i sommer? Slik ligger de an.