Osloby

Miljøgaten har ikke plass til trær

På den ene siden av Sognsveien skulle den plantes 33 nye trær, men da blir fortauet for trangt, viser det seg. Gaten må stå uferdig til saken er behandlet i bystyret.

Bernt Middelthon med barnebarnet Tor Christian Middelthon (2) er en av flere naboer som har klaget over de planlagte trærne i Sognsveien ved John Collets plass fordi disse ville gjøre fortauet trangt for de gående. Dette kommer tydelig frem når en kvinne med barnevogn skal passere Middelthon på den aktuelle strekningen. Wasim Riaz

  • Wasim Riaz

— Med trærne vil man ikke ha plass til barnevogner, gående og syklende. Vi som bor i området forstår ikke helt hvordan det går an å planlegge på denne måten. Det er viktig at de som planlegger ikke tenker på det som er fint på papiret. De må ta hensyn til folk som skal bruke fortauet, er den klare beskjeden fra Bernt Middelthon.

Han bor i Niels Henrik Abels vei, og bruker Sognsveien mellom John Collets plass og Ullevaal stadion ofte. Torsdag formiddag var han på tur med barnebarnet Tor Christian Middelthon (2) på den aktuelle strekningen.

På turen har han gått forbi 33 «trebrønner» på fortauet som opprinnelig skulle beplantes, men hver av disse tar nesten halvparten av fortauet i bredden. Derfor har naboene protestert mot beplantingen.

— Det er ingen tvil om at vi som bor her ikke ønsker trær her, sier Middelthon før han triller videre med barnebarnet.

Byrådet snur

Etter protestene fra naboene har byrådet snudd, og bestemte for en måned siden at trærne skal tas ut av planene. Saken må likevel behandles i bystyret for nå må området «omreguleres» for å fjerne trærne fra prosjektet.

Etter planen skulle strekningen med nye fortau og sykkelfelt være ferdig i mai. På grunn av tabben med trærne er jobben forsinket i minst to måneder.

- Det ble også debatt om dette da saken ble behandlet i bystyret. Også den gang var det usikkerhet om det var nok plass på fortauet. Og nå ser man at det faktisk blir trangt, sier samferdselsbyråd Guri Melby (V).

Rødmaling isteden

Byråden er glad for at avgjørelsen ble tatt før trærne var på plass.

— Det er viktigere å ta hensyn til de gående. I tillegg har det vist seg at trærne ville skape problemer for vintervedlikehold fordi det blir trangt på fortauet, sier Melby.

— Hvor mye penger vil kommunen tape på å fjerne «brønnene» i fortauet der trærne skulle plantes?

— Prosjektet blir ikke dyrere. Vi sparer faktisk penger på at det ikke plantes trær der. Disse pengene skal vi bruke til rød asfalt i sykkelfeltene som kommer langs veien, svarer Melby.

- Kunne man ikke ha funnet ut av dette tidligere og spart mye tid og ressurser?

- Det kan man godt si i ettertid, men det er bedre å gjøre det halvveis enn å ha fullført prosjektet og så oppdage at trærne må fjernes. Vi stoppet før trærne ble bestilt, sier byråden.

Får ja i bystyret

Byrådspartiene har ikke flertall i bystyret, og må ha støtte for andre partier for å fjerne trærne. Dette vil de blant annet få fra Frp.

- Vi var det eneste partiet som var imot trærne da vedtaket ble fattet. Dette av hensyn til blant annet rullestolbrukerne. Derfor kommer vi til å støtte forslaget om å fjerne trærne, sier Frps gruppeleder Carl I. Hagen.

Han er ikke enig med Guri Melby om at kommunen vil spare penger på dette vedtaket.

- Hvis de allerede har gravd opp, så har jo dette kostet endel penger, sier Hagen.

Saken kommer trolig opp i bystyret før sommerferien.

  1. Les også

    Fjernet halve skogen midt i hekkesesongen

  2. Les også

    «Ferdig i august» står det ved en uferdig sykkelvei - i oktober

  3. Les også

    Foreslår å tredoble sykkelveinettet i Oslo

afp000727576-7b6Uz5_wZo.jpg

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Naboer på Bygdøy ser rødt, mener utbygging av sykkelvei ødelegger Kongsgårdalléen

  2. OSLOBY

    80 meter sykkelfelt har tatt to og et halvt år å lage

  3. OSLOBY

    Byråden vil lytte til rasende Bygdøy-beboere

  4. OSLOBY

    Lover sykkelsatsing til 13,5 milliarder. En stor del av regningen betales av bilistene.

  5. OSLOBY

    De nye kastanjene i Bygdøy allé er forsinket. – Det gjør meg sterkt bekymret

  6. OSLOBY

    Jobber med ny Ring 2: Vurderer å stenge deler av veien for privatbiler