Osloby

Politiet avskiltet Uber-bil

Under en kontroll i Oslo sentrum i helgen avskiltet politiet to biler etter mistanke om piratvirksomhet. Minst en av disse kjørte for Uber.

En Uber-sjåfør fikk en dårlig dag på jobben da han ble avskiltet midt i Oslo sentrum under en politikontroll. KAI PFAFFENBACH

  • Wasim Riaz

Natt til fredag og lørdag stoppet politiet flere biler for kontroll i Oslo sentrum. To av bilene ble avskiltet fordi politiet mistenker at sjåførene kjørte pirattaxi. Minst en av disse kjørte passasjer på oppdrag fra Uber.

— Kjøretøyene fikk bruksforbud etter reglene i yrkestransportloven. Dette fordi sjåførene ikke hadde tillatelse til å kjøre passasjerer mot vederlag, sier Finn Erik Grønli, leder av trafikkorpset i Oslo politidistrikt.

Han understreker at sakene fremdeles er under etterforskning.

Sammenligner Uber med pirat

Ifølge Uber er det første gang at en bil tilknyttet transporttjenesten er blitt avskiltet. Politiet sier på sin side at de vil slå ned på all persontransport som skjer uten løyve (nødvendig tillatelse fra myndighetene).

- Regler for persontransport mot vederlag gjelder for alle. Her skiller vi ikke mellom tradisjonell pirattaxi-virksomhet og Uber når transporten skjer uten nødvendige tillatelser. Pirattaxi-virksomhet er en gammel problemstilling som vi slår ned på. Uber er sånn sett en ny aktør i det samme markedet. sier Grønli.

Vanlige drosjer trenger løyve (tillatelse) fra Oslo kommune for sin virksomhet. Etter det Osloby erfarer, vil det komme flere lignende kontroller i perioden fremover.

Uber: Vi er overrasket

— Vi er overrasket over politiets handlemåte, og står fullt og helt bak sjåføren. Vi mener at dette strider mot norsk rettspraksis, som ble befestet i dommen i Haxi-saken i Stavanger i juni, skriver Carl Endresen, Norgessjef for Uber i en e-post til Osloby.

Han skriver videre at «vi stiller oss bak denne sjåføren, samtidig som vi vil fortsette dialogen med de relevante myndighetene om fordelene med å ha slike samkjøringstjenester i Norge».

- Hva sier dere til at politiet ikke skiller mellom Uber og vanlig pirattaxi-virksomhet?

- Vi mener at UberPOP opererer innenfor rammene i norsk lov, og mener derfor at man må skille mellom de to. En tur med Uber er et sikkert, enkelt og billig transportalternativ. Uber er positive til fornuftig regulering, og har en konstruktiv dialog med lovgivere.

Endresen presiserer at Uber-appen inneholder en rekke sikkerhetsløsninger for å gjøre turen trygg.

— Alle turer betales med kort, noe som gjør det sikrere for alle. Vi kjører en bakgrunnssjekk på alle sjåfører, og alle passasjerer er forsikret på hver tur.

- Skal betale skatt

Mange har satt spørsmålstegn om Uber-sjåfører betaler skatt eller ikke. Endresen sier at de skal betale skatt.

— Våre sjåfører er selvfølgelig pålagt å betale skatter og avgifter. Vi har tatt kontakt med norske skattemyndigheter og hyret inn konsulenter for å hjelpe våre sjåfører til å betale den skatten de skal.

- Har dere informert deres sjåfører om at de risikerer å bli avskiltet av politiet og anmeldt for pirattaxi-kjøring?

— Dette er første gang vi opplever noe slikt, og vi vil ta kontakt med myndighetene for å se hvilke konsekvenser dette får. Vi mener at sjåførene ikke bryter norsk lov, og ser derfor på slike hendelser som isolerte tilfeller. Sjåførene er alfa og omega i vår virksomhet.

Er Uber lovlig?

- Ja, vi mener vi driver i henhold til norsk lov. Mange av dagens lover og forskrifter ble vedtatt lenge før smarttelefoner og apper eksisterte, og vi vil jobbe hardt for å samarbeide med stadig flere byer og for å tilpasse regelverket til det 21. århundre.

  1. Les også

    Ubers sjef i Norge: Skal gjøre det unødvendig for folk i sentrum å eie egen bil

  2. Les også

    «Alt som hadde blitt sagt i drosjen, var blitt tatt opp»

  3. Les også

    Forsikringsselskap advarer mot Uber Pop

  4. Les også

    Slik gikk det da vi testet Uber Black

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    - Taxiforbundet jakter på Ubers partnersjåfører

  2. NORGE

    Taxisjåfør fratatt førerkortet etter 1100 Uber-oppdrag

  3. DEBATT

    Pirattaxi er ikke delingsøkonomi | Øystein Trevland

  4. ØKONOMI

    Politiets aksjon mot Uber-sjåførene: Må betale tilbake 11 millioner kroner

  5. NORGE

    Uber trekker seg ut av Norge

  6. NORGE

    Uber-sjåfører i Oslo risikerer både førerkortet og bruksforbud for bilen