Osloby

Hevder røde sykkelfelt er ulovlige

Gårdeiere i sentrum mener det gikk for fort i svingene da Oslo kommune malte asfalten rød. - Feil, svarer etatssjef.

I går skrev Aftenposten at en sammenslutning av 14 organisasjoner, deriblant NHO og Virke, krever at sykkelfeltene fjernes. Ingar Storfjell/Aftenposten

  • Bjørn Egil Halvorsen

Sensommeren 2011 våknet byens syklister opp til rødmalte sykkelfelt Kirkegata og Skippergata. Samtidig ble det tillatt å sykle i begge retninger, som et prøveprosjekt.

Les også

Vil fjerne sykkelfelt i sentrum

I går skrev Osloby.no at en sammenslutning av 14 organisasjoner, deriblant NHO og Virke, krever at sykkelfeltene fjernes. Bakgrunnen er sviktende butikkomsetning og problemer med varelevering.

Ikke regulert for sykkel

Nå mener gårdeierforeningen Byfolk at kommunen aldri hadde hjemmel å gjennomføre tiltaket. De hevder at sykkelfeltene ble anlagt på bakgrunn av den såkalte Gatebruksplanen – en plan for fremtidig disponering av sentrums gategrunn, som bystyret har vedtatt.

Les også

Oslofolk liker å sykle på rødt

— Gatebruksplanen er en prinsipplan, og har ingen juridiske bindinger. Slik vi ser det, er sykkelfeltene ulovlig oppsatt, etter Plan- og bygningsloven. Tiltaket krever omregulering og etableringen må omsøkes, hevder Glenn Eikbråten i Byfolk, som støtter seg på en juridisk vurdering, utført av advokatfirmaet Torkildsen, Tennøe & co.Juristene har gått gjennom saksgangen, og mener det er gjort "diverse feil". De peker blant annet på at deler av både Kirkegata og Skippergata fortsatt er regulert til parkering og varelevering. Det skulle derfor ha vært søkt om dispensasjon, ifølge notatet.

Avviser feil

Men Bymiljøetatens direktør Hans Edvardsen avviser at sykkelfeltene er ulovlige. Han viser til blant annet til at tiltaket har status som midlertidig.

— Det utløste ikke behov for tradisjonell regulering, sier Edvardsen, som likevel ikke er overrasket over reaksjonene fra næringsdrivende.

— Sykkelfeltene er kontroversielle fordi de berører ulike funksjoner i bybildet, som handel og varedistribusjon, sier han.

  1. Les også

    - Sykling truer butikkene i Kirkegata

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Bilfritt byliv-prosjektet: Planen er klar – slik blir nye Oslo sentrum

  2. OSLOBY

    Foreslår tredobling av antallet gågater. Her er planene for et bilfritt Oslo sentrum.

  3. OSLOBY

    Disse sentrumsgatene får sykkelfelt i 2019

  4. OSLOBY

    Lover sykkelsatsing til 13,5 milliarder. En stor del av regningen betales av bilistene.

  5. OSLOBY

    Nå skal Karl Johan terrorsikres

  6. OSLOBY

    Her er planene for bilfritt Grünerløkka