Osloby

Hva tror du skal til for at Oslo når klimamålene?

Selv har ikke Reidun Berger lappen. Men hun unner likevel bilistene å komme seg frem.

Reidun Berger (t.h.) bor ved Carl Berners plass og har hverken bil eller førerkort. Hun synes likevel at byrådet går altfor langt i å ønske innskrenkning i bilbruken. For den tidligere drosjesjåføren Svenn Pedersen fra Kampen er det motsatt: Han tror riktig vei å gå er å bli kvitt privatbilismen i Oslo sentrum. Ingar Storfjell

  • Olav Eggesvik
  • Christian Sørgjerd

Hva mener du? Si din mening nederst i saken.


På Stortorget i Oslo sentrum, i hjertet av den kommende bilfrie sonen, treffer vi vennene Reidun Berger og Svenn Pedersen. De stopper gjerne for en prat om det rødgrønne byrådets politikk for bilisme og miljø. Torsdag la byrådet frem en serie offensive forslag.

Berger bor ved Carl Berners plass og har aldri hatt førerkort.

— Jeg bestemte meg tidlig for at jeg skulle bo i byen. Da trengte jeg det ikke, sier Berger.

Likevel er hun ikke bare begeistret for byrådets mange tiltak.

— Vi må ha forståelse for dem som bor litt mer kronglete til, sier Berger.

Forbi henne ruller både trikk, buss, varetransport, personbiler, taxier og syklister. På busstoppet på Stortorget stopper 37-bussen nær kontinuerlig. Det er blant byens mest trafikkerte ruter. For Svenn Pedersen er det dessuten den faste ruten hjem til Kampen.

Han kjørte drosje i 23 år i hovedstaden. Den gamle yrkessjåføren støtter helhjertet et privatbilfritt sentrum.

— Jeg er for å bare tillate nyttetrafikk i sentrum. Privatbiler er til hinder for den. Ta 37-bussen: I dag korker trafikken seg på grunn av alle bilene, ofte kommer det tre og fire busser samtidig når den først kommer, sier han.

Hva mener du? Si din mening! Nye kommentarer blir godkjent forløpende.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. NORGE

    Byrådet vil fjerne én av fem biler fra Oslos veier innen 2020

  2. NORGE

    Opposisjonen vil ha bedre miljø, flere gulrøtter og mindre pisk

  3. OSLOBY

    Dette er Oslos klimabudsjett - enkelt forklart

  4. OSLOBY

    Oslo har vedtatt klimastrategi – skal være fri for fossilbiler innen ti år

  5. ØKONOMI

    Oslo har vedtatt klimastrategi – skal være fri for fossilbiler innen ti år

  6. OSLOBY

    Byrådet vil gjøre Oslo utslippsfritt innen 2030 – vil tvinge bort fossilbilene fra veiene