Osloby

Skader og risiko ved fysisk aktivitet

Vi mennesker er kompliserte vesen. Uansett hvor gode og sunne råd vi gir, vil det alltid være noen som ikke har godt av dem.

afp000567067-BcpuMz028z.jpg Ingar Storfjell

  • Aftenposten Redaksjon

Ansvaret for helsa di ligger til syvende og sist hos deg – du må lytte til kroppen din og ta signalene den gir på alvor. Selv har jeg gått i baret flere ganger i løpet av mine 20 år i toppidretten. Jeg ville trene mer og hardere enn kroppen min ville, som førte til skader og utslitthet. Men av sine feil lærer man.

Trening og fysisk aktivitet vil alltid medføre noe risiko. Du kan selvfølgelig redusere denne risikoen ved å velge skånsomme aktiviteter som passer dine forutsetninger, men som med det meste i livet kan du aldri sikre deg hundre prosent.

Les mer på www.ingridkristiansen.com

Er det farlig å trene ? Da spør du nok ikke rett person, fordi jeg løser mange av mine store og små «vonter» ved fysisk aktivitet. Jeg mener svaret på dette spørsmålet er et NEI! Så lenge du ikke har noen medisinske problemer som sier annet. Statistisk sett er det mye farligere å leve et fysisk passivt liv.

Fysiske skader

Idrettsskader utgjør 17 prosent av alle personskader i Norge. Dette tallet ville blitt høyere hvis statistikken hadde inkludert alle skader som oppstår under fysisk aktivitet.

De fleste skadene oppstår som følge av tre bestemte typer aktiviteter:

1. Aktiviteter med mange vendinger, bråstans og akselerasjoner, og mye kroppskontakt, som i fotball og håndball. Så jeg anbefaler deg og holde deg unna slike aktiviteter dersom du vil unngå skader.

2. Aktiviteter med mange brå vendinger og vridninger, som i alpint og snowboard. Skadene skyldes ofte støt, strekk eller vridninger i muskler, sener og ledd. Skal du drive med slike aktiviteter er det nok en fordel og ha trent styrke som styrker de musklene, senene og leddene som får belastningen ved disse aktivitetene.

3. Aktiviteter med mange repetisjoner av samme bevegelse, særlig hvis repetisjonene inkluderer brå støt. Her utmerker løping seg som en aktivitet med spesielt høy risiko. Skadene som oppstår, skyldes vanligvis slitasje på muskler, bein og ledd, og kalles belastningsskader. Jeg anbefaler derfor nybegynnere på løping å gjøre en kombinasjon mellom løp og gang i starten.

Vårt råd til deg som vil være aktiv, er at du må være litt bevisst på hva du velger av aktiviteter. Ta hensyn til hva du har gjort før, helsetilstanden din, alderen din og eventuelle skader du har eller har hatt. Trøsten er at det finnes mange morsomme og sunne treningsaktiviteter som man kan drive med hele livet. Lytt til kroppens signaler, og følg leveregelen Alt med måte.

Psykiske skader

Vi vet at fysiske belastninger også påvirker hodet og tankene våre. Endringer i livsstil og kosthold vil ofte medføre en stor belastning for kroppen, særlig før du blir vant til dem. Derfor er det viktig at du er oppmerksom på tankehygienen din, og passer godt på alle nye tankemønstre som dukker opp.

1. Treningsnarkomani: De som har fått trening på hjernen. Det dreier seg ofte om voksne menn eller kvinner som gradvis mister kontrollen; de blir ekstremt egosentriske og interesserer seg nesten bare for seg selv og treninga.

2. Verdensmesteren: Du har sikkert også møtt noen som må ligge først i feltet, eller vinne treninga. Vi møter disse typene av og til på ski. Ofte er det middelaldrende menn som ikke takler å bli forbigått. Denne adferden er ofte ubevisst, og den rammer gjerne personer med et stort behov for bekreftelse. Det skal mye energi til for å holde en slik adferd gående, så disse personene er ofte kronisk slitne og på grensa til å bli utbrente.

www.ingridkristiansen.com

  1. Les også

    Sonetrening, hva er det?

  2. Les også

    Trenger jeg pulsklokke som mosjonist?

  3. Les også

    «For å nå toppen må du takle å treffe bunnen»

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. SPREK

    Slik unngår du treningsskadene i sommer: – Ikke ta igjen for det du ikke har gjort

  2. SPREK

    Susanne (30) gikk over fem fjell tre uker før termin

  3. SPREK

    Disse ti faktaene om ryggsmerter og trening roses: – Noe av det bedre jeg har lest

  4. SPREK

    Disse sykdommene kan du trene deg friskere fra

  5. SPREK

    Stadig flere får denne treningssykdommen. Ekspertene mener den enkelt kan unngås

  6. SPREK

    Ekspert tar avstand fra «jentetrening»: – En av de verste mytene som finnes