Osloby

Søndag åpnet Løren stasjon - hvor lenge blir det til neste gang?

Før Lørenbanen åpnet søndag, var det ti år siden en helt ny T-banestasjon åpnet i Oslo. Nå venter kollektivselskapene på at politikerne skal bli enige om Fornebubanen.

Og der var Lørenbanen åpnet! Fra venstre: Ordfører Marianne Borgen (SV), samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) og byrådsleder Raymond Johansen (Ap) klippet litt av snoren hver. Foto: Jan Tomas Espedal

  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

OPT_6N3A9948_doc6p4ud75gukpzpupjnfa-3DpMcRCtcK.jpg Foto: Jan Tomas Espedal

Se flere bilder fra åpningen i bildeserien øverst.

Den 1,6 kilometer lange strekningen kobler Groruddalen sammen med Ringen. I tillegg får innbyggerne på Løren, der nye boliger spretter opp i et voldsomt tempo, en splitter ny stasjon.

Samme dag åpnet også de tre gjenværende stasjonene på Østensjøbanen, etter å ha vært stengt i lengre tid for oppgradering.

  • Sporveien: — Vi er veldig stolte
    Alle var enige om at dette var en flott dag for T-banen i Oslo. Morten Ussberg (29) og Suzanne Vang Vøien (32) sto på stasjonen med to prospekter i hånden. De vurderer å flytte til Løren.

— Det viktigste for oss er et godt kollektivtilbud, for vi jobber i sentrum begge to, sier de.

De sto på plattformen sammen med Lone Vang Wøien (32), som allerede bor på Løren med datteren Leah (2).

Fra venstre: Leah (2) og mamma Lone Vang Wøien (32), Suzanne Vang Wøien (32) og Morten Ussberg (29) var på åpningen av Løren stasjon søndag. Foto: Jan Tomas Espedal

— Vi har ventet i flere år på dette. Nå tar det to minutter til T-banen i stedet for et kvarter. Det blir mye bedre, ikke sant Leah?- Mm, svarer Leah. Hun er mest opptatt av ballongen hun har fått av Sporveien.

Levert på tiden og under budsjett

Den nye T-banelinjen og stasjonen er bygget av Sporveien, som har gjennomført prosjektet innenfor tidsrammen og litt under budsjett. Det fikk de skryt for.

— Vi er veldig fornøyde med Sporveien, sier samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til Aftenposten. Dette ble også gjentatt av byrådsleder Raymond Johansen da han holdt åpningstalen for byrådet.

Fra venstre: Iver Havsberg, Julian Hafell, Thomas Hafell og Oscar Havsberg var litt mer opptatt av Ipad og ballonger enn store kollektivprosjekter. De var med på den første T-baneturen fra Løren stasjon. Foto: Jan Tomas Espedal

Med Løren stasjon, har Oslo har det største T-banenettet i Norden målt i antall stasjoner, ifølge Sporveien og Ruter.Det norske kammerorkester spilte, det gjorde også Mathias Eik, mens Ivar Dyrhaug var konferansier. Det ble spøkt med at lederen for det rødgrønne byrådet, Raymond Johansen, i grønn jakke åpnet det som blir kalt «Den blå stasjonen».

Venter på svar om hvem som skal bygge Fornebubanen

Neste T-banestasjon som åpnes i Oslo og Akershus vil trolig være en del av Fornebubanen. Egentlig skulle planleggingen av den vært godt i gang, men kollektivselskapene må vente på at en politisk og juridisk nøtt skal knekkes.

Det var god stemning ombord T-banen på vei til Løren stasjon, selv om det var trangt med gjester, politikere og pressen ombord. Fra venstre: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap), ordfører Marianne Borgen (SV) og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) i livlig samtale med Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen og Sporveien-sjef Cato Hellesjø. Foto: Jan Tomas Espedal

Spørsmålet dreier seg om hvem som skal være byggherre. Akerhus fylkeskommune ønsker å eie skinnegangen som går i fylket. Det forrige byrådet utredet saken og konkluderte med at Sporveien ikke kunne få oppdraget.

Skulle lage midlertidig Fornebubaneetat

Løsningen på dette var å opprette en midlertidig etat for Fornebubanen, som skal gi oppdraget til Sporveien. Det er en løsning ingen politikere eller kollektivtopper i Oslo ønsker seg.

  • Tidligere samferdselsbyråd Guri Melby (V) om forsinkelsen: - Jeg skal ikke frita meg selv for all skyld
    Det borgerlige byrådet tok aldri noen formell beslutning i byråd, men det var en forståelse blant politikerne i Oslo og Akershus om at dette var det man var blitt enige om.

Da det rødgrønne byrådet flyttet inn, begynte de å se på saken på nytt.

Trodde de var enige om organisering

— Vi var enige med det forrige byrådet og trodde dette var landet, sier Solveig Schytz (V), leder for hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylkeskommune. Dette bekrefter også tidligere samferdselsbyråd i Oslo Guri Melby (V) overfor Aftenposten.

Gruppeleder for Høyre i Oslo bystyre, Eirik Lae Solberg, med Solveig Schytz (V), leder for hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylkeskommune. Begge deltok på åpningen av Lørenbanen. Foto: Jan Tomas Espedal

Schytz mener det er rimelig at Akershus skal eie noe de bruker så mye penger på.— Jeg er bekymret for at prosjektet skal bli forsinket. Det har vi ikke råd til, mener hun.

Fylkesrådmann Tron Bamrud i Akerhus har fått fullmakt til å forhandle med Oslo på vegne av fylket. Samtidig som det jobbes med å sikre finansieringen av T-banestrekningen, er hvem som skal bygge T-banen det store spørsmålet.

— Vi avventer fremdeles en tilbakemelding fra Oslo. Det er intet nytt siden vi snakket sammen sist, sier Bamrud til Aftenposten.

Har tro på at det blir en løsning

Politikerne i Oslo og Akershus har tro på at det blir en løsning.

— Dette er noe vi må finne ut i fellesskap med Akershus, sier samferdselsbyråd Berg (MDG).

— Vi ønsker fortgang i dette, men det er noen juridiske og praktiske utfordringer. Sporveien kunne ha fått jobben, men det går ikke så lenge Akershus skal eie den delen av banen som går i deres fylke, sier Berg.

Byrådet ser denne beslutningen i sammenheng med de store utbyggingsprosjektene på T-banen i tiden fremover. Organiseringen av arbeidet med å bygge Fornebubanen vil trolig danne grunnlaget for hvordan en ny sentrumstunnel og de andre store prosjektene skal gjennomføres.

Det er ikke kjent når byrådet forventer å ha en beslutning klar. Etter det Aftenposten erfarer, ser politikerne i Oslo på det som et spørsmål om kollektivtrafikken må omorganiseres med en ny etat eller om Akershus vil fravike kravet om å eie skinnegangen.

Det er det foreløpig ingen signaler om at Akershus ønsker å gjøre.


Vil du lese mer? I Osloby skriver vi mye om kollektivtrafikk. Av og til har vi tid og overskudd til å se på reisehverdagen med et skråblikk:

  1. Les også

    Søndag åpner Løren - Oslos første nye T-banestasjon på ti år

  2. Les også

    Slik ser Ruter-sjefen for seg at det blir i fremtiden

  3. Les også

    Sporveien og Narvesen inngår milliard-avtale om nye kiosker

Les mer om

  1. Fornebubanen
  2. Ruter
  3. Sporveien
  4. Kollektivtransport

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Oslo må opprette en egen etat for å bygge Fornebubanen

  2. NORGE

    Smiler bredt, men vil ikke si når Fornebubanen skal stå ferdig

  3. OSLOBY

    Venstre angriper MdG for kollektiv-prishoppet i Oslo

  4. OSLOBY

    Fornebubanen: Brukte 627.500 kroner på konsulenter, endte med en løsning ingen vil ha

  5. OSLOBY

    Billettprisene kan øke med opptil 20 prosent fra nyttår

  6. OSLOBY

    Disse boksene styrer T-banen. Slik har det vært i 53 år.