Osloby

Reklamegigant advarer mot for mye utendørsreklame

Til neste år skal Oslo få flere tusen nye bysykler og stativer, flere hundre nye leskur på bussholdeplasser og 12 offentlige toaletter. Alt er reklamefinansiert.

Utviklingsdirektør Trond Christensen i Clear Channel tror ikke folk er klar over hvor mye reklame det kan bli, dersom det skal være lønnsomt for reklameselskapene å plassere ut leskur og bysykkelstativer. Clear Channel drifter i dag bysykkelordningen. Rolf Øhman

  • Olav Eggesvik
    Journalist

Clear Channel frykter den nye avtalen med kommunen om bysykler og leskur vil «pepre Oslo med reklame» og er bekymret for negativ oppmerksomhet.

I løpet av 2015 og 2016 skal det komme nye bysykler, leskur og offentlige toaletter i Oslo. De to firmaene JCDecaux og Clear Channel driver i dag Oslos bysykkelordning og leskurene på kollektivstoppene, og det er disse avtalene som nå er ute på anbud.

I den nye avtalen legger kommunen opp til en massiv utvidelse av tilbudet (se faktaboks). Sjefen for Clear Channel i Norge, Mats Lundquist, sier at de vil bli nødt til å «pepre Oslo med reklame» for å klare å tjene penger med de nye vilkårene.

En ny avgift selskapene må betale for å ha reklame på bysykler og leskur gjør at selskapene må plassere ut mer reklame for å takle det nye utgiftsbildet. Clear Channel tror denne økningen kan skape støy. Det er heller ikke politisk behandlet at det skal kreves en prosentdel av omsetningen for reklamen.

— Det er en tredobling av den nåværende kontrakten. Vi er bekymret for at det kan bli for mye. Blir det for mye, blir det en diskusjon rundt utendørsreklame, og det er ikke noe som gavner oss i lengden, sier Lundquist på telefon til Osloby, og viser til debatten om de massive reklametårnene som dukket opp for noen år siden.

- For rask utvidelse

Oslo skal få flere hundre nye reklamefinansierte bysykkelstativer, toaletter og leskur på holdeplasser. Med det kommer også reklamen. Reklameselskapet Clear Channel sier de er bekymret for om det kan bli for mye reklame. Kolstad, Tom A.

— Vi har aldri sett et så markant hopp. Jeg tror ikke politikerne er klar over hvor mye det er. Det er deres og innbyggernes gunst vi lever av. Om Oslo får denne mengden utendørsreklame, tror vi fort det kan bli negativt, sier utviklingsansvarlig Trond Christensen. Ifølge ham skal selskapet ha fått gehør for sitt syn blant flere politikere i Oslo. De venter nå på en tilbakemelding. - Mener dere at det er et passende nivå av reklame i Oslo i dag?

— Det finnes rom for vekst. Om en ser på antall reklameflater pr. innbygger ligger Oslo under gjennomsnittet, men vi mener dette blir for mye på en gang, sier Lundquist.

- Vanskelig å forstå

Hovedkonkurrenten til Clear Channel i Norge, JCDecaux, forstår ikke Clear Channels utspill.

- I anbudsinvitasjonen står du fritt til å redusere reklamevolumet så mye du ønsker. Hvis man er bekymret for det, kan de redusere det totale reklametrykket selv, sier JCDecaux-sjefen i Norge, Øyvind Markussen, som mener at leskur med reklame er noe folk er vant til.

— Men hvis det kommer mange frittstående reklameflater kan det være en viss fare for at det blir reagert negativt på. Der har operatørene et ansvar for å plassere de slik at folk kan forstå hva det dreier seg om.

— Dessuten er det kommunen selv som har lagt opp til omfanget. Å si at man må pepre byen med reklame blir å snu det på hodet, mener Markussen.

- Bred enighet

Samferdsel- og miljøbyråd Guri Melby (V) vil ikke kommentere utspillet midt i anbudsprosessen.

— Jeg vil ikke kommentere hva en bestemt aktør i dette markedet sier når vi er midt i en anbudsprosess. Rammene for hva vi tillater av reklame og ønsket om flere bysykler, toaletter og leskur er vedtatt av bystyret. Det må ut på nytt anbud for å sikre konkurranse i markedet. Det vil gi oss en dobling av bysykkelordningen og bedre spredning, så vi får et tilbud i en større del av byen, sier Melby.

- Det er bred politisk enighet i bystyret om at vi aksepterer litt mer reklame for dobbelt så mange bysykler, flere leskur og offentlige toaletter. Det som settes opp må gjennom en ordinær prosess der det kan påklages, og naboer kan si hva de mener. Det er ikke slik at det bare plutselig dukker opp, sier hun.

Hun sier videre at målet med den nye avgiften ikke er å tjene penger.

— Målet er å få en oversikt over hvor mye reklameplassene i byen er verdt. Det er for å sikre at vi får det som byens befolkning fortjener for den reklameplassen vi leier ut.

Tviler på Clear Channels motiv

Reklamegiganten er ute etter å få støtte til mer reklame, heller enn å redusere reklameomfanget, tror professor i markedsføring.

Clear Channel uttrykker bekymring for Oslos byrom i forbindelse med økt antall reklameflater i byen, men markedsføringsprofessor Gorm Kunøe ved BI tror reklamefirmaet vil mele sin egen kake.

- Jeg tror i all enkelhet Clear Channel gjerne vil ha Oslo kommune til å si at det ikke blir for mye reklame, at de skal si «Nei, dette går bra», sier han på telefon fra Frankrike.

Kunøe var medforfatter av boken Utendørsreklame og har tidligere uttalt seg kritisk til fenomenet.

Problemet med utendørsreklame er hvor relevant reklamen vil oppfattes, mener han. Man kan ikke sikte seg inn mot en målgruppe og må gå massivt ut for å nå frem med budskapet.

- Det er som å skyte med hagle. Noen skal ha frokostblanding eller ny mobiltelefon, mens andre ikke skal ha det, men de ser den samme reklamen, sier professoren.

- For min del er problemet at man må definere grensen for hva publikums øye tåler før det går fra adspredelse til forurensning. Det er en balanse her som politikerne må formulere, slik de er satt til å gjøre, sier han.

Clear Channel-sjef Mats Lundquist avviser at de har andre motiver for utspillet.

- Vi er oppriktig bekymret over den store økningen i reklameflater. Det er ikke et utspill for å få en bekreftelse fra kommunen, og heller ikke for at vi skal posisjonere oss bedre i eventuelle forhandlinger, sier Lundquist.

  1. Les også

    Nå skal det bli bedre på to hjul

  2. Les også

    Fryktet å svi av 9 millioner på nabovarsel

  3. Les også

    I dag slippes bysyklene løs

Utviklingsdirektør Trond Christensen i Clear Channel tror ikke folk er klar over hvor mye reklame det kan bli, dersom det skal være lønnsomt for reklameselskapene å plassere ut leskur og bysykkelstativer. Clear Channel drifter i dag bysykkelordningen. Rolf Øhman

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Clear Channel trekker seg fra omstridt bysykkelanbud

  2. OSLOBY

    Nye bysykler og dobling av lysreklame

  3. OSLOBY

    Clear Channel vil avlyse bysykkelanbud

  4. OSLOBY

    1300 bysykler havner på søppeldynga

  5. OSLOBY

    Politikerstorm etter bysykkelanbudet

  6. OSLOBY

    Clear Channel kan få reklamemonopol i Oslo