Konkurransen ble utlyst for et år siden. Nå er vinnerne klare. Slik blir de nye stasjonene:

Skøyen stasjon

Vinner er Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter med prosjeket: «Lyssprekk».

Skøyen stasjon
Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter
Skøyen stasjon
Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter
Skøyen stasjon
Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter

Vækerø stasjon

Vinneren er Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter med prosjektet «Bergtatt».

Vækerø stasjon
: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter
Vækerø stasjon
: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter

Lysaker stasjon

Vinneren er Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup med prosjektet «Lysakers hjerte».

Lysaker stasjon
Asplan Viak, Arup og Longva arkitekter.
Lysaker stasjon
Asplan Viak, Arup og Longva arkitekter.
Lysaker stasjon
Asplan Viak, Arup og Longva arkitekter.
Lysaker stasjon
Asplan Viak, Arup og Longva arkitekter.

Fornebuporten stasjon (tidligere Arena):

Vinneren er Zaha Hadid Architects og A-lab med prosjektet «Himmelen under».

Zaha Hadid Architects og A-lab
Zaha Hadid Architects og A-lab

Fornebu stasjon og driftsbase

Vinneren er Zaha Hadid Architects og A-lab med prosjektet «Underjordisk landskap».

Zaha Hadid Architects og A-lab
Zaha Hadid Architects og A-lab

Flytårnet stasjon

Vinneren er Mestres Wåge Arkitekter/Mestres Wåge Arquitects SLP/Imago-Atelier de Arquitectura og José Gigante med prosjektet «Volare». Vi har foreløpig ikke deres illustrasjoner.

Byråd for miljø og samferdsel Lan Marie (MDG) kan glede seg over at nye skritt tas for at Fornebubanen skal bli realisert. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Det kom inn 85 søknader fra ulike arkitektkontorer som ønsket å delta i konkurransen, og vinnerne ble innstilt etter en prekvalifisering der 14 kontorer/team ble invitert med videre i prosessen.

Fornebubanen vil så raskt som mulig starte prosessen med å inngå kontrakt med vinnerne.

– Vi har tradisjon i Oslo for spennende, funksjonell og nøktern arkitektur på T-banen. Denne tradisjonen er byrådet opptatt av å ta med videre når vi nå gjennomfører den største kollektivutbyggingen i Oslo-regionen siden T-banen ble bygget etter andre verdenskrig, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

Anne Gjertsen

Byggingen av Fornebubanen starter etter planen i 2020, og den skal stå ferdig fem år senere. Banen blir rundt 8,2 kilometer lang, og reisetiden fra Fornebu til Majorstuen blir på omkring tolv minutter. Banen vil ligge i tunnel under bakken.