Osloby

Rema 1000 skal redde Mathallen

Hver besøkende legger igjen 117 kroner i gourmet-sjappene i Mathallen. Det er ikke nok. Men nå kommer lavprisredningen.

- Mmmmm. Vann i munnen! Anne Kramer og Caroline Bjørntvedt gleder seg til sandwich med kyllingconfit til 60 kroner. Til høyre daglig leder i Stangeriet, Therese Dencher. Rolf Øhman

  • Espen Hofoss

— Du kan ta lite majones på den ene der, instruerer Anne Kramer.

Hun og venninnen Caroline Bjørntvedt har akkurat bestilt kyllingconfit-sandwich fra Stangeriet midt i Mathallen.

Hver uke drar de to fra henholdsvis Asker og Lindern for å handle delikatesser. Annis pølsemakeri og Paiene hos Hello Good Pie er Caroline Bjørntvedts favoritter.

— Dette er et fantastisk sted. Alt ser så fresht ut. Er du ikke sulten fra før, blir du det av å gå her. Og det er ikke så dyrt som mange tror heller, sier Bjørntvedt. Kramer er enig.

— Det er så flott når du har mange slike butikker samlet på et sted. Oslo skulle fått ett slikt sted for lenge siden.

Kundene handler for lite

Foreløpig ikke det ikke mange nok som gjør som Anne og Caroline.

Mathallen rundet 1 millioner besøkende i august, og regner med å komme opp i 1,5 millioner før året er omme. Omsetningen ligger an til å bli 175 millioner. Det vil si at hver besøkende legger igjen 117 kroner i hallen.

Det er ikke nok.

Les også

Det enkle er ofte det beste

— På forhånd hadde vi et mål og en drøm om 1 million besøkende og 100 mill i omsetning i 2013. Sånn sett når vi målet, men det målet er ikke basert på hva hver butikk trenger å omsette for å gå i pluss. Omsetningen slår dessuten ulikt ut fra butikk til butikk, sier Frode Rønne Malmo, daglig leder i Mathallen AS.Han anslår at hver besøkende må legge igjen 150 kroner hvis alle leietagere skal kunne leve av det. Det vil si at omsetningen må opp ca. 28 prosent.

- Hvordan skal dere klare det?

— Vi er stadig på jakt etter nye konsepter som vil interessere publikum. Vi skal bli enda bedre på å drive butikk. Et annet viktig poeng er at Rema 1000 åpner butikk på Vulkan 1. februar neste år, sier Malmo.

Rema 1000 åpner i et av nabobygget opp mot Maridalsveien.

- Det høres kanskje rart ut at jeg sier dette, men vi tror Rema 1000 vil lokke flere til Mathallen. Tanken er at kundene kan handle volumvarer på Rema, og spesialvarer i Mathallen. Vi tror det vil øke omsetningen vår, sier Malmo.

Kutter bemanningen

Mathallen AS, driftselskapet som leier ut lokalene i Mathallen, hadde et driftsunderskudd på 3,7 millioner i fjor.

— I 2012 hadde vi bare tre måneder ordinær drift, så underskuddet var som ventet. Prognosene ut året tilsier omsetning på rundt 10 millioner, og et underskudd på mellom 0,5 og 1 million kroner, forteller Malmo.

Hvor mye leieinntekter Mathallen AS får, henger sammen med hvor god omsetning butikkene i hallen har. Planen er at Mathallen skal gi seks prosent avkastning etter tre års drift. Malmo tror på overskudd allerede fra 2014.

Ingen tvil om hva som komme skal til Vulkan. Rolf Øhman

— Dette er et ordentlig pilotprosjekt. Hverken vi eller leietagerne har visst helt hva vi har gått til. Da må man regne med justeringer. Vi som utleier er langsiktige, og skal bruke tid på å bli gode.Siden oppstarten i oktober 2012 har restauranten Von Porat og Delikatysk måttet gi seg.

— I et slik prosjekt må det tunge investeringer til i starten. Leietagerne har brukt millioner på å innredning og utstyr. Jeg vet at mange er blitt nødt til å kutte bemanningen fordi de har hatt for mange på jobb i perioder. Slike ting tar tid å justere. Første året vil nødvendigvis gå trått, men vi ser positiv utvikling for mange. Fra 2014 vil også flere leietagere gå i pluss, tror Malmo.

Fikk pengestøtte fra eierne

Mathallen AS fikk i fjor konsernbidrag på 9,2 millioner kroner fra eierne i Aspelin Ramm gruppen AS for å dekke inn underskudd og styrke egenkapitalen. I 2011 var tallet 13,7 millioner.

— Hele Vulkanområdet er en stor satsing der Aspelin Ramm har investert 1,5 milliarder kroner. Totalt sett er det sunn økonomi i prosjektet. Vi har solgt alle leilighetene og leid ut alle næringslokalene. De siste butikkene på Vulkan åpner nå i februar. Først ett år etter det vil vi ha et bedre bilde av hvordan det går med Mathallen, sier Malmo.

  1. Les også

    «Rema 1000 har vunnet nordmenns små, svarte, gjerrige hjerter»

  2. Les også

    Fjøsdøra opp for Bondens Butikk

  3. Les også

    Mathallen feirer ett år

Gutta på haugen er det ferskeste tilskuddet i Mathallens matflora. Joachim Anker Karlsen gjør butikken klart for dagen. - Vi har lyst til å være til stede der kompetansesenteret for mat er. Da vi fikk sjansen, kastet vi oss på. Men det er en annerledes måte å drive butikk på. Vi må prøve og feile litt, sier han. Rolf Øhman

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Under dette taket har rundt 30 småbedrifter og 180 ansatte kokkekniven på strupen

  2. ØKONOMI

    Matsvinn er god butikk: Nå vil Holdbart innta hovedstaden

  3. ØKONOMI

    Matkassene på nett: - Nå tar vi på oss boksehanskene

  4. OSLOBY

    Blir dette Oslos beste utkikksplass?

  5. OSLOBY

    Oslo kommune gir utsettelse av husleien. Det hjelper ikke, svarer fortvilte bareiere: – Vil føre til et ras av konkurser

  6. ØKONOMI

    Likevel har både Coop og Norgesgruppen kjempetro på at du vil betale mer for maten.