Osloby

Slik sykler du trygt gjennom snø og is

Snø og slaps er ingen fullgod unnskyldning for å la sykkelen stå, men vintersyklister må legge ekstra vekt på både forsiktighet og vedlikehold.

Vintersykling krever mer konsentrasjon enn ellers. Uten lys og reflekser er det helt uansvarlig. Dan P. Neegaard

  • Gunnar Kagge

Aftenposten og Osloby vil gjøre sykkelbyen Oslo bedre! Gå inn på vårt digitale kart og fortell oss hvor du føler deg utrygg på sykkel .


— Jeg begynte å sykle vinterstid i 1969, sier Svein Fagervold.

Fagkonsulenten i Syklistenes Landsforening har gode råd til journalister med 20 år mindre erfaring, og til syklister som står foran sin første vinter.

Fagervold kan egentlig ikke se noen grunn til å sette inn sykkelen når det er hålke og snø.

— Men om du først tar en pause på vinteren, er det vanskelig å komme i gang igjen før våren, sier han.

— På den andre siden, har du holdt det gående i all slags vær i mørketiden, virker alt sommervær tørt og varmt, uansett.

Les Gunnar Kagges kommentar:

Les også

Flere må sykle eller gå i fremtiden

Kjedet må smøres mye oftere enn om sommeren, salt og sand spiser sykkeldeler! Dan P. Neegaard

For folk flest

Han avviser blankt at vintersykling bare er for fanatikere, de galeste sportsidiotene eller folk som ikke vet sitt eget beste.

Også veteranen Rasmus Leiro, sykkelreparatør og forfatter av "Mekkeboka" avdramatiserer det å sykle om vinteren, med godt utstyr og normal forsiktighet er det ikke noe sjanseseilas.

God sykkel

Men begge ekspertene legger vekt på at sykkelen må være riktig utstyrt. Og alle som skal begynne med vintersykling bør forberede seg på at kombinasjonen av veisalt, sand, sørpe og is går hardt ut over alle slitedeler på sykkelen. Derfor er det lurt å bruke en gammel sykkel, om man har.

***** Piggdekk er en absolutt forutsetning. Det er en sammenheng mellom pris og kvalitet. Flest pigger er dyrest, men tar også mest plass. Sjekk at dekkene passer inn under skjermene før du kjøper.

Lys skal sitte fastmontert på sykkelen. Dan P. Neegaard

***** Gir kommer i både åpne og lukkede løsninger. Lukket gir mindre vedlikehold, men kommer det saltvann inn kan de går helt i stykker. Åpne systemer er lettere å vedlikeholde, men krever også mye mer stell. Girløse sykler er enklest å vedlikeholde, men kan være tunge å sykle.

***** Bremsene må være gode. De kommer også i lukkede navsystemer, felgbremser og skivebremser. Hydrauliske skivebremser har samme type bremsevæske som biler. De tåler kulde godt, dessuten har de holdbare bremseklosser. Felgbremser bruker gummiklosser, som slites fort av salt og søle.

Godt vedlikehold

— Jeg kaller det slipepasta, sier Fagervold om blandingen av salt og søle som syklene utsettes for om vinteren.

***** Smøring er viktigst. Ta på oljen, la den sitte litt og tørk godt av. Da fjerner du samtidig mye skitt og sand.

Med piggdekk er man tryggere på isete veier enn fotgjengere på vintersko. Dan P. Neegaard

***** Fuktighet trenger inn i wire til både bremser og gir. Når det fryser låser det seg. Det beste er å ha strømper hele veien. Alternativt kan man olje eller smøre fett på wiren.

***** Sykler som står varmt og tørt når de ikke brukes ute har det best. Er det mulig, parker i kjelleren. Da tørker de litt. Det er lettere å skru og stelle på en varm sykkel.

Gode klær

— Ullstrømper, sier Fagervold.

***** Han bruker sykkelsko hele året, om vinteren sommersko med ullsokker og vanntett trekk. Man får også egne sykkelsko. Støvletter er også brukbart.

***** Han sverger også til ull på overkroppen. Og ha vindtette klær, da trengs ikke like varmt utstyr og det blir mindre svetting.

God sikkerhet

Refleks synes ofte like godt som lys. Dan Petter Neegaard

Å sykle uten hjelm er en hodeløs aktivitet. Lue er ikke nok.

***** Man kan bruke en balaklava eller "buff" under hjelmen. Rasmus Leiro bruker rett og slett en skihjelm, som er godkjent for sykling. Da kan han også bruke skibriller når det snør.

***** Jobbsykling om vinteren skjer gjerne i mørket. Da er det påbudt med lykter. Etter loven skal de sitte fast på sykkelen. Gode reflekser er minst like synlige som lys. Både bånd rundt anklene og en refleksvest er billige forsikringer, ved siden av lyktene.

***** Bruk hodet. Husk at mange bilister ikke er forberedt på vintersyklister. Vær enda mer forsiktig enn om sommeren.

  1. Les også

    Slik skal bilistene «lures» over på sykkel

  2. Les også

    Stian Berger Røsland (H): - Retorikk gir ingen sykkelvei

  3. Les også

    Raymond Johansen: - Har du abdisert, Røsland?

Les mer om

  1. Sykkelpatruljen

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Vintersyklistene kommer ikke unna salt

  2. OSLOBY

    Politiet: For mange sykler på rødt, uten lys

  3. SPREK

    Slik gjør du sykkelen klar for våren

  4. SPREK

    Fem ting som klargjør sykkelen for våren

  5. SPORT

    Skal du kjøpe landeveissykkel? Her er 12 anbefalinger.

  6. OSLOBY

    11 syklister bøtelagt på 30 min. Nå blir det flere kontroller.