Osloby

Sabotasjemetode gjør elsparkesykler i Oslo ubrukelige

Elsparkesykler i Oslo blir tagget ned, sabotert og kastet i Akerselva. I det siste har mange sykler fått malt over QR-kodene slik at de ikke kan brukes.

Mange blir så sinte på elsparkesyklene at de saboterer dem. Annika Byrde / NTB scanpix

  • NTB

De siste dagene har TV 2 fått tilsendt flere bilder hvor man kan se at QR-koden på elsparkesyklene er overmalt, noe som gjør tohjulingene umulig å ta i bruk.

– Ønsket om en mer fornuftig regulering legitimerer ikke at enkelte utfører hærverk. Det vil vi anmelde, sier markedssjef i Tier, Lars Christian Grødem-Olsen.

Sjef for elsparkesykkelleverandøren Voi, Christina Moe Gjerde, tror en strengere regulering av markedet vil dempe gemyttene. Hun sier hun forstår at mange er frustrerte.

– Vi har for tiden mellom 2000 og 3000 elsparkesykler i Oslo. Over natten kan det komme en ny aktør med like mange. Ingen har kontroll på helheten, sier hun til TV 2.

Les også

Kraftig økning i skader med elsparkesykkel

Flere er tilhengere av sabotasje

Tiersjefen forteller at det ikke tar lang tid før de saboterte syklene blir plukket opp, da selskapets systemer sier ifra når syklene ikke er brukt på en stund.

Stein Leikanger, som leder protestgruppen «La oss ta fortauene tilbake», bekrefter at flere mener at sabotasje av elsparkesyklene er et steg i riktig retning.

– Enkelte hopper inn i gruppen uten å lese kjørereglene våre og mener vel slike metoder er formålstjenlige. Men det er de ikke, understreker han.

  1. Les også

    Jon Erik Røren (72) snublet i henslengt elsparkesykkel. Røntgenbildet viste en skulder ute av ledd og fire brudd.

Les mer om

  1. Elsparkesykler
  2. Oslo

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Mens staten jobber med en regulering, får Oslo 2000 nye elsparkesykler

  2. OSLOBY

    Høyre-topper: – Vi tok feil om elsparkesykler

  3. ØKONOMI

    Sparkesykkel-selskap vil ha med bransjen på opprydning

  4. POLITIKK

    Oslo kommune samler inn elsparkesykler – sender regningen til selskapene

  5. NORGE

    Regjeringen: Ingen regulering i år. Oslo tar saken i egne hender: Vil nattestenge elsparkesykler

  6. OSLOBY

    Politiet etterlyste at noe må gjøres med Oslos 10.000 sparkesykler. Bymiljøetaten: – En god start vil være at politiet engasjerte seg mer.