Osloby

Startet taxisentral med to biler

I juni i fjor godkjente Oslo kommune to nye taxisentraler med følgende vilkår: Hver av sentralene må trekke til seg 50 biler fra konkurrerende selskaper. Dette har vært lettere sagt enn gjort.

Scandinavian Taxi er Oslos nyeste taxiselskap, men har ennå bare en håndfull biler. Hvis ikke eierne Muhamet Lajci (til høyre) og Osman Ghader klarer å rekruttere 50 løyvehavere til juni, så risikerer de at kommunen trekker tilbake godkjennelsen. Foto: Wasim Riaz

  • Wasim Riaz

— Velkommen til Scandinavian Taxi, smiler Osman Ghader som er selskapet styreleder.

Oslos ferskeste taxiselskap ble startet av Ghader og vennen Muhamet Lajci i november. Da Osloby er på besøk hos dem på Alnabru i slutten av februar, hadde selskapet bare to biler i drift.

  • LES OGSÅ: Nå blir det enda flere gratismiddager til taxieierne

- Vanskelig å konkurrere

Oslo har i dag 1700 taxiløyver som er tilknyttet seks taxisentraler. Mens Oslo Taxi har 802 biler, har Scandinavian Taxi bare to. Taxi-politikken i Oslo har nemlig vært ganske vinglete når det gjelder tildeling av løyver til nye sentraler. Mens enkelte sentraler som Norgestaxi og Taxi 2 fikk løyver fra kommunen da de startet, ville ikke kommunen gi løyver til Scandinavian Taxi eller Økotaxi, som ble godkjent i juni.

Oslos ferskeste taxisentral startet med bare to biller i november.

Dermed må de selv gå aktivt ut til løyvehavere tilknyttet andre selskaper for å overtale dem til å bytte sentral. Klarer ikke de ferske sentralene å trekke til seg 50 løyver hver til juni i år, kan kommunen trekke tilbake godkjennelsen.— I første del av mars kommer det fire-fem nye biler til oss. Og så kommer det en god del i slutten av mars og april. Vi har troen på at vi klarer 50 biler før sommeren, sier Ghader som er takknemlig for at de fikk lov til å starte sentralen.

— Vi skulle gjerne hatt noen løyver også. For nå kan vi ikke konkurrere mot store sentraler. Hvis kommunen virkelig ønsker lave drosjepriser, så må alle selskaper ha et likt antall løyver, sier Ghader bestemt.

Nekter å starte

Økotaxi hadde i en årrekke annonsert at selskapet vil tilby taxitjenester til svært lave priser, men nekter å starte sentral så lenge kommunen ikke tildeler dem løyver. Økotaxi ønsket seg 200 løyver.

- Vårt prinsipp er at kunden skal være i fokus. Slikt systemet er nå, så må sentralene skru opp priser for å lokke til seg nye løyvehavere. Vi ønsker ikke å være med på dette. Det er drosjeeierne som tjener på dagens system, ikke kunden, sier Roger Dørum Pettersen, styremedlem i Økotaxi.

Økotaxi har nå henvendt seg til byrådsavdeling for miljø og samferdsel og håper at de omgjør vedtaket, slik at selskapet får løyver fra kommunen.

Må rekruttere selv

Presseansvarlig Monica Olsen i Bymiljøetaten sier at samtlige sentraler som er blitt godkjent i Oslo etter år 2004 har måttet rekruttere løyvehavere som er tilsluttet eksisterende sentraler. Noen av sentralene har derimot fått løyver noen år etter at de hadde startet.

— Det er i Oslo besluttet at det er søker/løyvehaver selv som bestemmer hvilken sentral vedkommende ønsker tilslutning til. Søker krysser av for ønsket sentral i mottatt svarskjema før tildeling av ledig drosjeløyve. Løyvehaver kan søke overgang til ønsket sentral etter tre måneder. Innføring av tvungen tilslutningsplikt vil gripe inn i søker/løyvehavers rett til selv å bestemme hvilken sentral vedkommende ønsker å være tilsluttet, sier Olsen.

- Det er et vilkår for godkjenningen at sentralen er i drift innen ett år etter vedtakets dato. Dersom sentralen ikke er i drift på dette tidspunktet vil løyvemyndigheten treffe vedtak om bortfall av godkjenningen, svarer Olsen.

Hun presiserer at ovennevnte innebærer at etaten vil tilbakekalle godkjenningen til sentralen dersom den ikke er i drift innen et år, mens kravet til antall løyver vil bero på en skjønnsmessig vurdering i hvert enkelt tilfelle.

- Dagens modell er utgått

— Vi mener ordningen med behovsprøving av taxiløyver i Oslo bør oppheves. For å skape konkurranse er det viktig at nye sentraler har tilgang til løyver. Kommunen bør heller fokusere på krav til sikkerhet for kunder og krav til sjåfører, sier Gjermund Nese, avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet.

Han legger til at dagens regelverk begrenser antall drosjeløyver, og ønsker en modell som vil gjøre det lettere å etablere seg som taxieier så lenge man oppfyller fastsatte krav.

— Alle har ulike interesser i denne bransjen. Næringen ønsker færre biler. Skal man skape konkurranse, så er det behov for flere biler. Dagens modell er rett og slett utgått, sier Nese

  1. Les også

    Uber er ikke samkjøring og heller ikke delingsøkonomi. Det er organisert piratvirksomhet | Øystein Trevland

  2. Les også

    Melby fikk grønt lys for grønne drosjer

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    «Hvis ikke kommunen gjør noe nå, vil taxiprisene gå til værs»

  2. OSLOBY

    Ulovlig taxitriks: Tjener tusenvis av kroner uten å jobbe

  3. NORGE

    Vil legge om hele drosjenæringen for å stoppe juks

  4. NORGE

    Foreslår store endringer i taxibransjen: Vil ha frislipp og fjerne krav om kjentmannsprøve

  5. KOMMENTAR

    Drosjejukset er til syvende og sist et slag for lavere priser

  6. OSLOBY

    Hundrevis av taxisjåfører står i kø for å få eget løyve. Neste sommer blir det fullt frislipp.