Osloby

Lanserer svevende ekspressvei for syklister over E18

Bymiljøetatens direktør, Hans Edvardsen, synes ideen er glimrende.

Dette er sykkelbanen som Eystein F. Husebye ser for seg langs E18 fra Asker til Oslo ut. Illustrasjonen viser hvordan en slik bane over Sørkedalsveien, mellom Majorstuen og Volvat, vil se ut. Ill.: Ole A. Krogness/perspektiver.no

  • Astrid Løken
    journalist

Bypatrioten Eystein F. Husebye har tegnet sykkelbaner som svever tre-fire meter over bakkeplan. Hovedforslaget går langs E18 fra Slependen i Asker og inn til Skøyen i Oslo, men Husebye har også tegnet slike baner på andre strekninger i Oslo.

Han har også fått tegnet opp sykkelbane videre til Rådhuset og Majorstuen. Sykkelbanen langs E18 har han knyttet til stasjoner langs togtraseen. De andre kan hektes opp mot buss og T-banestasjoner.

Husebye har utviklet flere ideer til miljøvennlige og helsefremmende transportmetoder i Oslo, deriblant den svevende sykkelbanen som han har kalt «tråkk-allé». Bymiljøetaten syntes ideene hans var så gode at han i 2012 fikk 275.000 kroner til videreutvikling.

Slik kan stasjonene på sykkelbanen se ut. Når man kommer inn på stasjonen kan man velge om man vil ta toget inn, eller om man vil ta ut en elsykkel og tråkke inn til byen i 25 til 30 kilometer i timen. Ill.: Ole A. Krogness/perspektiver.no

— Billigere E18-utbyggingStatens vegvesen la frem en prinsipplan for finansiering der det ble estimert at ny E18 i vest vil koste minst 31 milliarder, i verste fall opp mot 40 milliarder. Oslo kommune mer enn antydet at regningen var i overkant.

Prislappen, og at Oslo kommune syntes den var i stiveste laget, fikk Husebye til å tenke nye tanker. Han laget en sykkelbane langs E18.

— Hvis man bygger en sykkelbane med plass til elsykler kan man få mange av bilistene over på sykkel. I dag kjører det 100.000 langs denne strekningen hvert døgn. Hvis 30 prosent av bilistene gikk over til elsykkel trenger man ikke så mange kjørefelt. Det vil også bli billigere å bygge ut E18, sier Husebye.

Husebye ser for seg en svevende sykkelbane i begge retninger på E18. Hver av dem har en bredde på tre meter. Sykkelbanene fra Skøyen til Majorstuen og fra Skøyen til Rådhuset er tenkt enkle; da med halvannen meter til hvert sykkelfelt.

Her er sykkelbanen på vei opp til Blindern. Lindealleen sørger for at syklisten kan sykle i det grønne. Ill.: Ole A. Krogness/perspektiver.no

Ekspress-sykkelveierFor å få flest mulig bilister til å sykle, mener Husebye det er lurt å tilby elsykkel.

— Dette blir langdistanse. Banen er overbygget og tilknyttet jernbanestasjonene innover mot byen. Med bekvemme elsykler kan man sykle i 25 til 30 kilometer i timen innover og bruke de kreftene man har lyst til å bruke, sier han, og legger til at man kan jo også ha en slik bane ut til Fornebu og alle arbeidsplassene der.

Han ser for seg en abonnementsordning for elsykler etter samme mal som bysykkelordningen.

— Alternativt kan man knytte abonnementet opp mot Ruters billettsystem. Da kan man velge om man vil kjøpe billett til toget eller ta ut en sykkel, foreslår Huseby.

En dobbeltbane (en bane i hver retning) fra Slependen til Skøyen har en prislapp på 680 millioner kroner. Strekningen er 11,35 kilometer lang. Ifølge Husebye har firmaet Sapa AS, som er ledende på aluminiumsprofiler, vært med som faglig rådgiver for konstruksjonen.

— Det er 30.000 kroner pr. løpemeter med sykkelbane. Billigere klarer man ikke å bygge dette, påpeker den tidligere lagdommeren.

Helårsbane

Banen skal kunne brukes året rundt.

— Med solcelleglass kan banen produsere betydelige mengder med strøm, sier han.

Der det er mulig har han tegnet inn en allé av lindetrær langs banen. - Da kan syklistene sykle i det grønne og skjermes når solen steker. Her har du helseeffekt, klimaeffekt og opplevelse i en og samme pakke, påpeker Husebye.

Drømmer om spleiselag

Hans Edvardsen, etatsdirektør i Bymiljøetaten, har sett ideene til Eystein F. Husebye.

— Forslaget er interessant fordi det kan øke andelen syklister og redusere andelen bilister langs E18 inn mot Oslo. Det er også interessant fordi det kan føre til færre biler innenfor Oslos grenser, sier Edvardsen.

Han mener forslaget bringer sykkeldebatten til nye høyder, bokstavelig talt.

— Normalt snakker vi om at vi skal øke andelen sykkelreiser i Oslo. Dette forslaget handler om innfartssykling og tilrettelegging for syklister på en helt annen måte enn tidligere. Sett med Oslo kommunes og Bymiljøetatens øyne er dette veldig interessant.

- Hva vil du gjøre for å få dette til å bli mer enn en luftig idé?

— Utfordringen er at traséforslaget går gjennom flere kommuner. Skal vi få til dette må det bli et samarbeid med flere aktører. Jeg vil gjerne invitere Asker og Bærum kommune, Statens vegvesen og andre til å realitetsvurdere forslaget. Vi klarer jo ikke å produsere mer enn et par kilometer med sykkelvei i året selv. Skal vi få til en slik bane må man tenke annerledes. Her har Husebye et glimrende eksempel på at må tenke utenfor boksen, og samarbeide over kommunegrensene, sier Edvardsen.

  1. Les også

    I Oslos nyeste bydel skal syklistene komme først

  2. Les også

    Sykkelpatruljen hedret med pris

  3. Les også

    31 prosent mener syklister er farligst i trafikken

  4. Les også

    Ros og skrubbsår til sjefen for samferdselsbudsjettet

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Sykkelpatruljen

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    - Syklistene trenger et «signalbygg»

  2. OSLOBY

    Oslo 2070: Syklistene har fått 64 kilometer med sykkelvei oppe i luften.

  3. OSLOBY

    Her kan Oslo få sin første sykkelbane

  4. OSLOBY

    Slik skal bilistene «lures» over på sykkel

  5. OSLOBY

    Markarådet sier nei til elsykler på stier i Marka

  6. OSLOBY

    Budbilsjåføren bytter ut varebil med elsykkel: – Jeg tror det går greit