Osloby

Tunnelkapasiteten halveres – åpnes ikke før mars 2021

Alt tyder på kø når Statens vegvesen skal oppgradere Vålerengtunnelen. 8. juni stenges omsider nordgående løp, måneder på overtid etter koronakarantene på flere involverte i prosjektet.

Jernbanelinjene og E6 ved sydenden av Vålerengtunnelen. Foto: Hans O. Torgersen

  • Kristian Havnes Klemetzen
    Journalist
  • NTB

– Hvis alle som kjører bil i dag, fortsetter å bruke bil etter 8. juni, får vi et stort køproblem. Trafikk som skal til og gjennom Oslo, bør finne andre ruter enn Vålerengtunnelen. Å bruke den blir en omvei, ikke en snarvei, skriver prosjektleder Stian Ellingsen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Etter planen skulle ett tunnelløp stenges 20. april, men flere av de involverte måtte i koronakarantene. Det utsatte starten.

Les også

Rehabilitering av Oslo-tunnel gir åtte måneder med kø

65.000 kjøretøyer i døgnet

Vålerengtunnelen er en av Oslos mest trafikkerte tunneler. Vanligvis kjører rundt 65.000 kjøretøyer gjennom E6-tunnelen hvert døgn. Nå skal alt sikkerhetsutstyr i tunnelen skiftes ut, og det skal bygges nye rømningsveier. Samtidig skal tunnelen forsterkes på vegne av Bane Nor, som skal legge nye spor på bakken over tunnelen.

Stengingen av nordgående løp betyr at kapasiteten halveres. Løpet vil være stengt frem til månedsskiftet september–oktober. Deretter stenges sørgående løp frem til mars 2021.

– Vi ber dem som kan, om å gå eller bruke sykkel. De som må kjøre, oppfordres til å velge andre ruter eller reise til andre tider, sier Ellingsen.

Les også

Endelig litt optimisme for Follobanen. Slik ser den nye tunnelen ut innvendig nå.

Siste store vedlikeholdsarbeid

Veisystemet i Lodalen i Oslo, mellom Ekebergtunnelen (nærmest kamera) og Vålerengtunnelen, vil bli preget av lange køer i åtte måneder. Foto: Hans O. Torgersen

Festningstunnelen skal bli ferdig i år. Med Vålerengtunnelen ferdig i mars neste år melder prosjektlederen om mindre inngripende tunnelarbeid fremover:

– Vålerengtunnelen er den siste av tunnelene i Oslo som skal oppgraderes i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften, og dette blir den siste store stengningen. Oppgradering av Festningstunnelen er allerede i gang og startet høsten 2019. Festningstunnelen stenges primært om natten og påvirker i liten grad trafikantene. Arbeidene i Festningstunnelen skal være ferdige høsten 2020. I 2021 vil det bli utført arbeider i Storo-, Bygdøy- og Sjølystlokket, men dette er relativt små prosjekter som vil bli utført ved nattestengning, forteller Stian Ellingsen.

For Vaterland- og Hammersborg-tunnelen er det planlagt arbeidsstart siste halvår av 2022, men dette avhenger av prosessen rundt det nye regjeringskvartalet.

Les mer om

  1. Tunnel
  2. Statens vegvesen
  3. Oslo

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Stengt tunnel i Oslo kan gi kjempekøer fra mandag

  2. NORGE

    Statens vegvesen: Ikke tut på dem som kjører helt frem til gul pil før de skifter felt

  3. OSLOBY

    Jubel da køsnikere fikk 6800 kroner i bot og tre prikker i førerkortet

  4. OSLOBY

    Det kan bli trafikkaos i Oslo. «Gå», oppfordrer Veivesenet.

  5. NORGE

    Se video: Her tar bilen u-sving midt i tunnelen

  6. OSLOBY

    Her er det for farlig å sykle, mener kommunen. Da fjernet de sykkelfeltene.