Osloby

MDG lover å felle alle byråd som vil bygge ut E18

Miljøpartiet de Grønne kommer med et knallhardt krav til Høyre og Ap.

MdG-førstekandidat Lan Marie Nguyen Berg vil ikke godta et ja til mer trafikk på E18. Jan T. Espedal

  • Lars Molteberg Glomnes
  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Nå viser Miljøpartiet de Grønne noen av kortene foran Oslo-valget. De kommer med et tydelig krav til potensielle samarbeidspartier, enten det blir Høyre eller Arbeiderpartiet:

MDGs førstekandidat i Oslo sier klart nei til utbygging av E18 vestover fra Oslo, til Asker, og hun lover å felle ethvert byråd som går inn for mer biltrafikk på hovedfartsåren.

— Vi vil felle et byråd som vil ha kapasitetsøkning for privatbiler på E18, sier Lan Marie Nguyen Berg.

Har hatt sterk vekst på målingene

MDG har hatt eventyrlige tall i hovedstaden på de siste målingene. På en måling Respons gjorde for Aftenposten i forrige uke, fikk partiet hele 8,7 prosents oppslutning.

Med denne målingen som valgresultat, hadde MdG blitt Oslos tredje største parti - og sittet med mulighet til velge om det er Ap eller Høyre som skal styre byen de neste fire årene.

Krever «skroting»

Nguyen Berg vil ikke røpe hele kravlisten, men har én klar hjertesak.

— En av de aller viktigste sakene for oss, er å få skrotet E18-utbyggingen og lagt pengene i de store kollektivsatsingene og i sykkelveier. Og å få tatt de grepene som trengs for at Oslo skal bli en grønn storby. Vi må ha store restriksjoner på biltrafikken. Det er det eneste logiske når Oslo skal vokse og vi fremdeles skal ha en god by å leve i, sier Nguyen Berg.

Lover å stille hardt krav

I Aftenposten i august tegnet Berg opp en løsning der man skal beholde ett bilfelt og lage to kollektivfelt i begge retninger.

MDG vil ha 30 prosent færre biler i Oslo innen 2030. Det skal gi mer plass til de som reiser kollektivt og sykler.

- Hva mener dere når dere sier «skrote» E18?

— Ingen kapasitetsøkning på E18 i vestkorridoren.

- Vil dere kreve fullt gjennomslag om E18, eller ser dere at dere må kompromisse?

— Det er veldig viktig. Jeg ser ikke at vi kan sitte i et byråd som bygger ut E18.

- Vil dere felle et hvert byråd som vil bygge ut E18?

— Jeg vil si ja på det: At vi vil felle et byråd som vil ha kapasitetsøkning for privatbiler på E18.

- Er det slik at dere vil akseptere økninger i næringstrafikken med bil?

— Vi skal ha 30 prosent færre biler i byen. Det vil også omfatte næringstrafikk. Vi ønsker ikke at unødvendig privatbilisme skal strupe næringstransporten og vil se på muligheten for å benytte eksisterende felt på en annen måte som ikke hindrer næringstransporten. Samtidig er det viktig å få mer gods over på bane og sjø, samt å etablere omlastingssentraler.

- Er du trygg på at du har med partiet ditt på dette?

— Ja, dette er en veldig viktig sak for De Grønne.

Hør podcasten Aftenpodden diskutere MDG i Oslo her.

Krever svar fra Ap og Høyre

Nguyen sier Ap og Høyre i Oslo må komme på banen og si klart hva de vil med E18.

— Velgerne fortjener svar på å vite hva de to største partiene vil. De bør gi velgerne et klart svar om hva som vil være deres løsning når vi skal reforhandle Oslopakke 3 i 2016. Foreløpig er vi garantisten mot utbygging av E18, så de som ikke vil ha en økning i biltrafikken, vet hva de burde stemme på, svarer Nguyen Berg.


**_Usikker på hva du skal stemme?

Ta Oslo-valgomaten vår her._**

  1. Les også

    Nå er det dødt løp i Oslo

  2. Les også

    Ap står fast på beslutning om E18-vestkorridoren

  3. Les også

    Ny E 18 gir ikke mer kø i Oslo sentrum

Les mer om

  1. Kommunevalg 2015

Relevante artikler

  1. DEBATT

    E18 til Asker: De grønne fikk det nesten som de ville | Paal Sørensen

  2. NORGE

    Vil ha omkamp om E18 - nå møtes partene igjen

  3. OSLOBY

    Dobling og rekord for MDG – men også bompengepartiet stormer frem

  4. NORGE

    Høyre og Frp åpner for samarbeid med bompengeparti i Oslo

  5. OSLOBY

    Byrådet vil ha el-bilen ut av sentrum - Høyre mener ladestasjonene er «bortkastede penger»

  6. A-MAGASINET

    Lan Marie Nguyen Berg: Det vil være biler i Oslo sentrum, også i fremtiden. Men det skal svi å kjøre dem.