Osloby

Har utstyrt Nydalen med 14 servicestasjoner for syklister

Nydalen som sykkeldestinasjon. Det er vyene til eiendomsutvikleren Avantor. Servicestasjonene er utstyrt med sykkelpumpe og verktøy og kan brukes av alle.

Familien Furøy/Tufvesson fra Malmö er på ferie i Oslo. De synes sykkelpleierne i Nydalen er flotte. - Vi har sånne i Malmö også. Dette er et veldig bra tilbud, sier Cecilia Tufvesson, som benytter anledningen til å smøre kjedet med medbrakt olje. Her med barna Hillevi (7) og Iben (3). Astrid Løken

  • Astrid Løken
    journalist

— Dette er et veldig bra tilbud. Vi har sånne hjemme i Malmö også, sier Cecilia Tufvesson, som testet servicestasjonen i Nydalen fredag ettermiddag med samboer Viran Furøy og barna Iben (3) og Hillevi (7).For noen år tilbake var Nydalen et grått og trist industriområde. Eiendomsutvikleren Avantor har de siste årene jobbet med å forvandle Nydalen til boligområde og et bedre sted å være. Siste tilskudd er 14 sykkelservicestasjoner med sykkelpumpe og verktøy rundt i Nydalen.

Les om planene for Nydalen her:

Les også

Dette kan bli Oslos elveby

Plassert der folk sykler

— Vi tok for oss hele området for å finne egnede steder å plassere dem. Nå er de på plass der folk ferdes på sykkel. Stasjonene er tilgjengelige for alle og gratis å bruke, sier Roy Frivoll, forvaltningsdirektør i Avantor.

- Hvorfor gjør dere dette?

— Vi jobber med å bygge ut en hel bydel. Og vi har samme målesetning som Oslo kommune; at Oslo skal bli en god by å sykle i. Vi ønsker å utvikle Nydalen til en sykkeldestinasjon. Beliggenheten der øst møter vest og byen møter Marka, er unik. Herfra er det ideelt å sykle både til jobben, til studier og innover i Marka, sier Frivoll.

Jobbet for å finne riktig løsning

Avantor fikk ideen i fjor vår. De trålet markedet i inn- og utland for å finne en løsning som passet inn i Nydalen. Deretter tok de kontakt med entreprenøren Caverion, som sa seg villig til å bli med på å utvikle en variant.

Ti av stasjonene er utstyrt med verktøy og sykkelpumpe. Fire har noen flere tekniske løsninger og står under tak. Stasjonene er koblet til lys, slik at man kan mekke sykkel i mørket. En av stasjonene står ved Nydalen videregående skole.

— Det må legges til rette med gode løsninger, hvis man skal løse samferdselsutfordringene i storbyer som Oslo, sier Frivoll.

- Dette er jo et bymøbel

Ifølge sykkelentusiasten var det en rimelig investering.

— For et bymøbel, som jo dette er, er ikke prisen avskrekkende. De koster bare noen tusenlapper i innkjøp, sier Frivoll.

Servicestasjonene har vakt oppsikt utenfor Nydalen. Avantor har fått henvendelser fra bedrifter og kommuner som ønsker å gjøre noe tilsvarende.

— Det er morsomt. Jeg henviser dem videre til entreprenøren. Vi tjener ikke penger på dette. Det er kun hyggelig; en takk til dem som bruker sykkel i nærmiljøet, sier han.

Snart skal Avantor plassere ut en servicestasjon ved Kongshavn videregående skole også.

  1. Les også

    Her er Oslos nye sykkelpleiere

  2. Les også

    Trikkeskinner er sykkelfelle nummer én

Les mer om

  1. Sykkelpatruljen
  2. Byutvikling

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Utleie av elsykler rulles ut i Oslo-området

  2. OSLOBY

    Kemneren kjøpte kjole- og dressvennlig elsykkel for å haste til retten

  3. OSLOBY

    1000 osloborgere skal teste ut bysykler med piggdekk i vinter

  4. OSLOBY

    For hver som sykler opp, er det ni som sykler ned

  5. DEBATT

    Åpent brev: Kan barna få lov til å rydde opp etter dere?

  6. OSLOBY

    Sykkelvei gjennom Lillomarka i det blå