Osloby

Frykter at hun må legge ned butikken når P-plassene er borte

I fjor forsvant parkeringsplassene. I dag blir borggården til Rådhuset sperret for biltrafikk. Men drømmen om et bilfritt uteserveringseldorado deles ikke av alle.

Lie Kjeldsens kunder må sette bilen i et dyrt parkeringshus 500 meter unna. – Jeg vet ikke om jeg holder ut til høsten engang, sier Kjeldsen. Rolf Øhman

  • Eirik Husøy
    Journalist

– Jeg skjønner ikke hva de tenker på, sier Lie Kjeldsen.

Hun eier og driver alene den lille nisjeforretningen J Yang, som ligger rett ved Rådhuset. Der selger hun skreddersydde brudekjoler og andre finkjoler. Ikke noe sted i sentrum har tilgangen på gateparkeringsplasser vært så god som her. Området rundt Rådhuset har vært et av de få i byen hvor det nesten alltid har vært mulig å finne en plass.

Dermed merker Kjeldsen bedre enn de fleste andre næringsdrivende i sentrum at P-plassene har forsvunnet.

Både området rundt Rådhuset, men også sentrum ellers, får nytt kjøremønster fra mandag 4. juni av. Oslo kommune

Restriksjoner på bilkjøring har i tillegg gjort at butikken hennes har havnet i blindsonen. Kundene hennes kommer ofte langveisfra, fra hele østlandsområdet. Selv om P-husene ligger tett i Oslo sentrum, så er det akkurat her nesten 500 meter å gå til det nærmeste.

– Det er ille nå. Vi visste allerede i fjor at det kom til å bli parkeringsforbud, og vi var skeptiske. Kundene klager over at det ikke finnes plasser å parkere.

– En stamkunde kom innom og hadde parkert ulovlig utenfor, så mannen måtte sitte i bilen mens hun var inne i butikken. Hun endte opp med å ta med kjolen for å prøve den på hjemme.

Kjeldsen forteller at marginene fra før av var små, men at hun har merket et markant fall i omsetningen siden i fjor høst.

– Jeg tenkte først at det kom til å gå seg til, og at både vi og kundene bare måtte bli vant til den nye situasjonen. Våren pleier egentlig å være veldig bra, men i år har det vært dårlig.

Les også

LES OGSÅ: Den bilfrie byen kommer – til neste år. Slik kan den bli.

Nytt kjøremønster i sentrum

I fjor sommer forsvant P-plassene i borggården til Rådhuset – eller Fridtjof Nansens plass, som den egentlig heter. Mandag blir plassen skiltet gjennomkjøring forbudt for all trafikk, bortsett fra varelevering.

– Endelig får vi et nytt bilfritt oppholdsrom midt i byen. Det er utrolig å tenke på at denne plassen var full av parkeringsplasser. Det er mye bedre at dette byrommet fylles med sitteplasser, blomster, uteservering og byliv, sier byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) til Nettavisen.

Endringen er del av en større varslet omlegging av kjøremønsteret i Oslo sentrum. Uten mulighet til å kjøre over Nansens plass er den aller siste muligheten for gjennomkjøring i sentrum forsvunnet. Skal du fra øst til vest, eller motsatt, må du heretter enten via Ring 1 eller E18.

Sentrum er delt i ulike soner, med store restriksjoner. Skal du for eksempel inn i området rundt Rådhuset, må du kjøre inn vestfra via Vika, som er eneste vei inn. Har du først forvillet deg dit, vil du oppdage at det ikke finnes parkeringsmuligheter. Men det er bare én vei ut igjen: Nordover.

Endringene er et skritt på veien for den rødgrønne planen om å redusere biltrafikken mest mulig. Det avgjørende skrittet kommer før sommeren. Da legges forslaget til ny reguleringsplan frem, som inneholder hvilke gater som skal gjøres om til gågater eller bli fotgjengerprioriterte («shared space»).

Vanlige biler kan ikke parkere lovlig i Tordenskiolds gate. Jobber du hos fylkesmannen, har du derimot reservert gateparkering i nederste del av gaten. Rolf Øhman

Les også

LES OGSÅ: Nesten alle vil rive Galleri Oslo. Ingen vet om det lar seg gjøre.

Orker ikke å starte på nytt

I Oslos eksisterende gågater og bilfrie torg finnes kanskje en fasit for hva som da vil skje. Rundt Egertorget ligger landets høyeste tetthet av luksusbutikker, på Karl Johans gate dominerer kjedebutikkene, mens det blant annet rundt Youngstorget og i Torggata ligger utesteder med store uteserveringer.

Til gjengjeld er det langt mellom nisjebutikkene.

– En stamkunde kom innom og hadde parkert ulovlig utenfor, så mannen måtte sitte i bilen mens hun var inne på butikken. Hun endte opp med å ta med kjolen for å prøve den på hjemme, forteller Lie Kjeldsen. Rolf Øhman

I strøket rundt Rådhuset har flere utesteder allerede tatt tidligere P-plasser i bruk til uteservering. For Lie Kjeldsen er det trolig ikke aktuelt å flytte og starte opp på nytt i andre lokaler. Etter fem år blir det da kroken på døren.

– Man må pusse opp og legge ned veldig mye arbeid. Og kundene må få vite at jeg flytter. Jeg har vært her lenge nok til å dra nytte av at mange av mine kunder anbefaler andre å komme hit, og så plutselig så kommer jeg i en ny situasjon igjen.

– Hvor lenge kan du holde ut slik som situasjonen er nå, ett år til?

– Jeg vet ikke om jeg holder ut til høsten engang.

Les mer om

  1. Bilfritt sentrum
  2. Byutvikling
  3. Bystyret
  4. Oslopolitikken
  5. Oslo
  6. Kvadraturen

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Det er rart at handelsstanden er så glad i bilen

  2. OSLOBY

    Her er dommen: Dette mener Oslo-folk om bilfritt byliv

  3. OSLOBY

    Foreslår tredobling av antallet gågater. Her er planene for et bilfritt Oslo sentrum.

  4. OSLOBY

    «Er det en lekkasje, vil jeg heller redde verdier for 300.000 enn å tenke på P-bot»

  5. OSLOBY

    Høyre, Venstre og KrF vil doble antall gågater i sentrum - se forslaget

  6. OSLOBY

    Vedtok bilfri by i Wien, da startet stormen