Osloby

Takk for alt – til Norges første folkevin

  • Sturle Scholz Nærø

Den opprinnelige etiketten (foran) var i bruk helt frem til 50-årsjubileet i 2010. Sturle Scholz Nærø

Nært forhold: I 1983 kom Frithjof Nicolaysen inn i livet til vinmerket som nå går ut av produksjon. Sturle Scholz Nærø

— Vi snakker faktisk om den mest populære vinen i Norge noensinne. I sine glansdager hadde den 30 prosent av markedet. I 1981, som var toppåret, ble det solgt nesten fire millioner liter av merket Rødvin. Et lite stykke kulturhistorie går mot slutten. - På hvilken måte?

— 1. oktober forsvinner denne vinen fra standardutvalget til Vinmonopolet. Der har flaskene, med grafikeren Fredrik Mathesons velkjente etikett, vært å få kjøpt siden 1950. Kun merket Fiin Gammel Portviin er eldre.

- Dagens fagdirektør hos importøren Arcus kjenner «norsk» rødvin fra innsiden, så å si?

— Ja, men jeg kom sent inn i dens liv. I 1983, da jeg begynte som kvalitetssjef hos Vinmonopolet, fylte den 33 folkelige år. På den tiden ble vinen blandet og tappet ved hovedkontoret øst i Oslo, derav tilnavnet Château Hasle . I forbindelse med privatiseringen av Vinmonopolets produksjon, i 1996, overtok Arcus også «norsk» rødvin.

- Hva består den av, i grunnen?

- Til å begynne med inneholdt flaskene vin fra flere land, hovedsakelig Frankrike. Etter hvert ble innkjøpene derfra for dyre, og tekniske nyvinninger gjør at man ikke lenger trenger å blande ulike viner for å holde jevn kvalitet. I dag kommer vinen fra Øst-Spania. Dette er en tradisjon som Arcus har valgt å holde fast ved, og som ble skapt av innkjøperne på Vinmonopolet. «Norsk» rødvin tappes fortsatt i Norge.

- Hva var årsaken til den kolossale suksessen?

— Vinen er fruktig, bløt og lettdrikkelig, med en tydelig duft av røde bær. Vinmonopolets innkjøpere hadde lang erfaring med å smake seg frem til riktig kvalitet, i forhold til pris. Samtidig var «vanlig rødvin» et godt, lettvint begrep for folk. Prisen spilte også inn, selvfølgelig. I 18 år, helt frem til 1968, kostet en flaske rødvin 6 kroner.

- Noe så rart.

— Nei. Motivasjonen da dette produktet ble skapt, var å endre nordmenns drikkevaner. I 1950 drakk vi ti ganger mer brennevin enn vin her i landet, målt i volum. «Sekskronersvinen» er selve bautaen i norsk vinhistorie. I dag konsumerer nordmenn fem ganger så mye vin som brennevin, og vi har 13.000 vinmerker å velge blant. Merket Rødvin er blitt utkonkurrert av nye tider. Og nye vaner.

- Som talsmann for vår første folkevin: En kort kommentar, gjerne?

En ekstra god lunsj hører da med til et avskjedsintervju? Sturle Scholz Nærø

— At den nå forsvinner fra Vinmonopolets standardutvalg, er sterkt vemodig. Tenk på alle de gode, sanselige stundene nordmenn har hatt med denne vinen! Heretter blir den å få på bestilling, under navnet Folkets Originale Rødvin , men uten Mathesons vakre etikett. En epoke er over. - Her kunne det passe fint å utbringe en vemodsskål?

— Helt enig. Men til lunsj foretrekker jeg te.

  1. Les også

    Ofseleg raud er den nynorske vinen

  2. Les også

    Slik utviklet de Norges mestselgende rødvin

  3. Les også

    Smaken av tre

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Norges største importør lanserer vin med feil

  2. KULTUR

    Fordoblet salg av folkevinen

  3. A-MAGASINET

    Ingvild Tennfjord: Noen vet hvilken vin du vil velge. Lenge før du gjør det selv

  4. ØKONOMI

    Nå kan du bli medeier i Linie-akevitt, populære rødviner og Gammel dansk

  5. ØKONOMI

    Dumper«le vin», digger «il vino»

  6. ØKONOMI

    Salget av taxfree-brennevin på flyplassene stuper