Osloby

Historien om et Vannspeil: Gi byen fjorden tilbake!

Vannspeilet startet som en utenkelig tanke om å markere Middelalderbyens strand og havn med vann midt i tykkeste Jernbaneland.

Vannspeilet startet som en utenkelig tanke om å markere Middelalderbyens strand og havn med vann midt i tykkeste Jernbaneland. Leif Gjerland

  • Leif Gjerland
    Historieformidler

Fram til slutten på 1900-tallet hadde ruvende containere, et vell av jernbanespor og en mangefelts hovedvei byutviklet Oslo bort fra sin sentrale sjøside. Derfor lå lenge ruinene av det som i middelalderen hadde vært kongens borg og store Mariakirke nærmest utilgjengelig, klemt inne mellom jernbanens lastespor og en bred Østfoldbane.

Til langt inn i 1990-tallet var Mariakirkens ruiner tungt og tett omgitt av jernbanevogner der Vannspeilet skulle komme til byjubileet i år 2000. Miljøbyen Gamle Oslo

Eventyrblanding

Slik burde det ikke være, mente Oslo Byes Vel og lanserte i 1983 konkurransen «Byen og Fjorden – Oslo år 2000» med det konkretiserende slagordet «Gi byen fjorden tilbake».

Et konkurransebidrag for Gamlebyen het «Eventyrblanding» og var bl.a. laget av arkitekt Petter Bogen, som foreslo å gjøre Mariakirkens ruiner lettere tilgjengelig.

Lederen av utgravningskontoret for Gamle Oslo, Erik Schia ønsket i tillegg en tydeligere markering av kongens gamle maktområde, noe som ga arkitekt Bogen en idé: «Vi fjerner lastesporene rett foran kirkeruinen og markerer 1300-tallets strandlinje med en smal vannlinje!»

I 1996 markerte interesseforeningen Middelalder-Oslo den gamle strandlinjen med ca. 1000 lysbokser tvers over jernbanesporene. Miljøbyen Gamle Oslo

Tanken fenget. De fleste så verdien av å markere havn og strand der byen hadde begynt som en handelsbrygge rundt år 1000. Langt inn i 1990-tallet ble Vannspeilet tegnet inn på forslag og visjoner, og for hver opptegning økte den opprinnelig tynne vannlinjen til drømmen om et bredt Vannspeil, som dessuten skulle være en «visuell buffer» mot trafikken utenfor.

I 1996 ble vannlinjen tegnet opp med lys foran Mariakirkeruinen, og etter mange diskusjoner og forhandlinger kjøpte Oslo til slutt kongens gamle område av NSB. Og se: Vannspeilet sto ferdig til byens 1000-årsjubileum i år 2000. Det umulige var blitt mulig etter bare 17 år!

Fin spasertur

Akkurat nå krever arbeidet med Follobanen mye plass i Middelalderparken, men det er fortsatt fullt mulig å spasere langs Vannspeilet og frem til ruinene etter kongeborgen og Mariakirken. Og når landskapet over jernbanelinjene om noen år er gjenskapt, vil vi igjen få Middelalderparken og Vannspeilets havneområde som en lett tilgjengelig del av Oslo sjeldne middelalderby.

Arkitekt Petter Bogens markering av middelalderbyens strandlinje som en tynn vannlinje foran en mulig ny bebyggelse ble starten på et Vannspeil som ble virkelig bare 17 år senere. Arkitekt Petter Bogen

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Har vi glemt at Vannspeilet i Middelalderparken var Oslos «Tenerife» på begynnelsen av 2000-tallet?

  2. OSLOBY

    Oslo før: 1300-tallskirken i Middeladerparken har «gjenoppstått»

  3. OSLOBY

    Oslo før: Å legge trafikken i tunnel har gjort at vi kan oppleve middelalderbyen Oslo

  4. OSLOBY

    Oslo før: Visste du at det egentlig ligger ruiner etter hele tre mariakirker i Gamlebyen?

  5. OSLOBY

    Dette var Gamlebyens Tenerife. En stakket stund.

  6. OSLOBY

    Oslo før: Middelalderbyen vender tilbake