Det har lenge vært kjent for beboerne i nabolaget rundt Bygdøy allé at kommunen jobber med ulike alternativer for trafikkavviklingen gjennom den sterkt trafikkerte gaten.
Busser, eksos, salt og miljøstress har tatt knekken på det meste av kastanjealleen. I dag er bare 56 av de opprinnelige 230 trærne tilbake. Målet er at gaten skal bli en attraktiv handlegate med plass til både gående, syklister og en kastanjeallé som kan blomstre og trives. Den ikoniske alleen har kommet på Byantikvarens gule liste og skal bevares.
Bymiljøetaten har med bistand fra Norconsult utredet fremtidige løsninger. Nå kommer de med sine anbefalinger:
I en såkalt konseptvalgutredning (KVU) foreslår de at alle kastanjetrærne i Bygdøy allé fjernes og plantes på nytt. De foreslår samtidig å flytte trikken fra Drammensveien og Frognerveien til Bygdøy allé, og dermed slå sammen to trikkelinjer.
LES OGSÅ:
Prioriterer trikk og sykkel
Trikken skal da gå gjennom hele Bygdøy alle fra Skøyen til Solli plass. Et sidespor gjennom Thomas Heftyes skal lage forbindelsen til Frogner plass og mot Majorstuen.
Sykler skal også prioriteres i Bygdøy allé, med egen sykkelvei. Drammensveien – uten trikk – skal tilrettelegges for biler. Her skal også bussene gå.
Men i Bygdøy allé foreslås en kombinasjon av ulike tiltak for å redusere trafikken til det halve ved å fordele den til andre gater. Gatepartiet mellom Frogner kirke og Thomas Heftyes plass skal få en høyere standard enn resten av gaten, med kantstein og små gatestein i kjørebanen.
Bygdøy allé skal være en strøksgate med butikker og handel, men vareleveringen skal gå via sidegatene.
LES OGSÅ:
— Dårlig løsning for lokalmiljøet
Engasjerte naboer Skarpsno, Gimle og Frogner Vel mener at rapporten kommer med dårlige forslag for beboerne i bydelen .
— Flere folkemøter med Bydøy allés fremtid på agendaen har vist at det er en bred motstand mot flytting av trikken blant naboene, sier Håkon Wium Lie, som sitter i styret. Vellet mener det er Ruter sine ønsker som styrer utredningen. - Forslaget tar mest hensyn til at pendlerne som kommer inn fra Bærum og nabokommunene skal komme raskt frem, sier Lie.
— Nedleggelsen av de to trikkelinjene gir mange beboere et dårligere kollektivtilbud. Det blir lengre vei til holdeplassene for mange, sier han, og peker på at det bor mange eldre i området.
— Dessuten tok det årevis å få lagt nye trikkespor i Drammensveien, og det vil ta årevis å legge nytt i Bygdøy allé, tror han.
Audun Engh, som er leder i vellet, peker på at trikken har svinget seg gjennom Drammensveien i mer enn 100 år.
— Flytting av trikken er en bypolitisk sak, og ikke bare en teknisk sak, sier han.
LES OGSÅ:
— Sjansespill å hugge trærne
Vellet mener det er et sjansespill å ta ned alle kastanjetrærne.
— Kommunens trepleiekyndige har sagt at mange av de eksisterende trærne er friske og kan leve i 50 år. Vi ønsker en gradvis utskiftning av trærne, sier Engh.
— Det er en drastisk operasjon. Vi frykter at det vil være penger til kutte ned trærne, men så vil det ikke være penger når trærne skal erstattes.
Den endelige beslutningen blir tatt et godt stykke frem i tid, og den nye versjonen av Bygdøy allé vil ikke stå klar før om mange år.