Osloby

«Vi som trenger snømåking mest, får det som regel sist»

Trikken er fullest når været er dårligst. Valget mellom ståplass og resirkulert luft på trikken og slaps, brøytekanter og sure bilister er ikke alltid enkelt, skriver Gunnar Kagge

- Godt sykkelutstyr er ikke nok til å få folk over på sykkel om vinteren, skriver Gunnar Kagge Dan P. Neegaard

  • Gunnar Kagge

Aftenposten og Osloby vil gjøre sykkelbyen Oslo bedre! Gå inn på vårt digitale kart og fortell oss hvor du føler deg utrygg på sykkel .


For noen titall år siden var vintersyklister en sjeldenhet. Men etter at vi fikk piggdekk tidlig på nittitallet og stadig bedre sykler, er det en merkbar økning.

Gunnar Kagge er journalist i Aftenposten, og en av Sykkelpatruljens skribenter. Les hans tanker om vintersykling og myndighetenes ansvar. Carl Martin Nordby

Politikere og andre som hevder at de planlegger fremtidens Oslo er helt enige om at fler må sykle eller gå, om vi skal klare å få alle til jobb og skole. Kanskje har de tenkt av vi som sykler og går skal ta fri tre-fire måneder før og etter jul?De øker ikke kapasiteten på trikk og buss når snøen faller. Og vi som trenger snømåking mest, får det som regel sist. I fjor opplevde vi faktisk at fortauet i Kongsveien ble måkt før veibanen! Like etter kom den store måkebilen i veien, og sendte all snøen opp på fortauet!

Da kunne vel de med ansvar krysse av for at fortauet var måkt. Selv om det lå mer snø der enn tidligere.

Godt utstyr og vedlikehold er nødvendig for å sykle om vinteren. Det må til om vi skal gjøre som myndighetene vil. Men om de mener alvor og vil ha oss over på sykkelen, kan de kanskje forsøke å vise det i vinter?

Vær så snill ...

  1. Les også

    Pigg på, hjelm og mye lys

  2. Les også

    Slik skal bilistene «lures» over på sykkel

Les mer om

  1. Sykkelpatruljen

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Slik vil de fikse Oslos farligste holdeplass

  2. OSLOBY

    Pusser opp Storgata for 676 mill. – men ikke for sykkel

  3. OSLOBY

    På tre år skal mange viktige gater oppgraderes for milliarder. Her ser du hvilke.

  4. OSLOBY

    Byrådet har bestemt seg: Skal bruke 400 mill. på trikketunnel

  5. OSLOBY

    10.600 brøyteklager i Oslo

  6. DEBATT

    Mange av oss gående opplever det nå som utrygt å ferdes i Oslo by. Skal syklistene gis fritt spillerom?